Tack till Scanbox Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Atom Egoyan, baserad på en roman av Rupert Holmes
Svensk distributör: Scanbox Entertainment Sweden AB
Karen - Alison Lohman Lanny - Kevin Bacon
Vince - Colin Firth Reuben - David Hayman
Maureen - Rachel Blanchard Sally - Maury Chaykin
Bonnie - Sonja Bennett Alice - Kristin Adams

Where the Truth Lies var ursprungligen namnet på en roman av den brittiska författaren Rupert Holmes. I Sverige verkar dock denna författare vara tämligen okänd, och jag kan inte hitta några tecken på att denna roman någonsin översatts till svenska. Följaktligen har jag heller inte läst den, utan tvingas se på detta som en fristående film. Under 1950-talet var Vince och Lanny ett mycket framgångsrikt komikerpar i USA (i filmen, inte i verkligheten), och underhöll folket med bl.a. egna TV-program. Men 1957 inträffar något som förändrar allt. Efter en välgörenhetsgala hittas en ung tjej död i Vince och Lannys hotellrum. Det ledde snabbt till slutet på deras gemensamma karriär, och de uppträdde aldrig mer tillsammans; detta trots att de blev rentvådda från alla anklagelser (bl.a. på grund av ett ganska vattentätt alibi). Trots oklarheter avskrevs tjejens död som självmord. 15 år senare börjar en ung journalist vid namn Karen att undersöka fallet igen för en bok, och är fast besluten att äntligen komma till botten med mysteriet. Genom intervjuer med Vince och en egen bok som Lanny håller på att skriva utreder Karen fallet, och vi får genom tillbakablickar följa alternativa händelseförlopp om vad som egentligen hände 1972.

Jag känns mig ärligt talat mycket kluven av Sanna lögner. Handlingen känns intressant, och jag längtar efter att få se vad som händer och få veta sanningen. Filmen är originell, och är snyggt filmad med imponerande foto och färgsättning. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och framförallt är jag mycket imponerad av Alison Lohman (mest känd från bl.a. Vit oleander och TV-serien Pasadena) som Karen och Rachel Blanchard (som vi alla känner bäst som Cher i TV-serien Clueless) som den döda tjejen Maureen. Även Colin Firth och Kevin Bacon gör bra insatser som Vince och Lanny, även om den sistnämnda ger ett något blekt intryck, vilket kanske eller kanske inte beror på skådespelaren (jag kan inte helt avgöra). Men trots fördelarna är det tyvärr de negativa aspekterna som känns mest påtagliga när man sett filmen. Framförallt känns den mycket rörig, i och med många hopp i tiden. Storyn hoppar mellan 1972 och 1957 regelbundet, och dessutom får vi se alternativa händelseförlopp beroende på vem som berättar. Det gör det svårt att hänga med och få något riktigt grepp över historien, och resultatet blir rörigt och osammanhängande. Övergångarna mellan "nutid" (1972) och dåtid sker heller inte helt smärtfritt, som gör att det ibland känns lite ologiskt. Sådana här filmer som inte berättas med linjärt tidsskede kräver alltid stor koncentration, så det är absolut ingen film om man är trött och oengagerad. Därför kan jag inte utesluta att jag helt enkelt inte var tillräckligt koncentrerad när jag såg filmen, men åtminstone mitt första intryck är att filmen är rörig och ologisk - faktiskt inte helt olikt David Lynchs filmer. Mer sömlösa övergångar mellan nutid och dåtid, och gärna färre hopp i tiden hade definitivt förbättrat filmen. Dessutom känns upplösningen och vissa andra detaljer lite väl långsökta och ologiska, men det är möjligt att det kanske funnits subtila tecken under filmens gång som jag missat, och att det därför kanske inte är lika långsökt som det verkar. Men jag tycker heller inte att man ska behöva vara så helskärpt när man ser en film, så att man missar viktiga ledtrådar genom att bara se filmen som vanligt. Dessutom förekommer några onödigt utdragna sexscener, som jag inte är särskilt förtjust i. Missförstå mig inte nu: jag har absolut inget emot nakenhet och sexscener i filmer, om det är motiverat för handlingen. Problemet här är att storyn helt enkelt inte motiverar så här långa sexscener. Trots en intressant story, originell idé och rollfigurer som man bryr sig om; känns därför filmen överlag som en besvikelse. Det känns helt enkelt för rörigt och osammanhängande, som gör att filmen aldrig riktigt griper tag i en. Dock är Sanna lögner utan tvekan sevärd, men den hade helt enkelt haft potential att bli mycket bättre utifrån grundidén.

DVD-utgåvan är i anamorfisk Widescreen i formatet 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text (något åtminstone undertecknad verkligen hade önskat) och heller ingen text för hörselskadade. Tyvärr är textningen lite i minsta laget, och är dessutom avsedd för Widescreen-TV-apparater, vilket resulterar i en ihoptryckt och ganska svårläst text om man ser den på en vanlig 4:3-TV. Bild- och ljudkvalitet är bra, men inget utöver det vanliga. Skivan inleds med Scanbox-vinjett och språkval, följt av varningstexter på valt språk, innan den engelskspråkiga och stillastående huvudmenyn visas. Som extramaterial finns en mycket märklig bakom kulisserna-dokumentär i ordets sanna bemärkelse. Vi får nämligen enbart se filmade sekvenser från inspelningarna av filmen, och inga som helst intervjuer, speakerröster eller introduktioner. Det är intressant i ungefär 30 sekunder, men sen tröttnar man. Dock finns även en lite mer traditionell dokumentär, på menyn kallad "Featurette", som bl.a. innehåller intervjuer med regissör och skådespelare, varvat med utdrag ur filmen. Det är ganska intressant, men tyvärr läggs för stor vikt vid att beskriva rollfigurerna; något som inte ger särskilt mycket när man redan sett filmen. Det finns även ett antal bortklippta scener, som är kul att se en gång men som till största delen inte tillför särskilt mycket till storyn. Vidare återfinns en oredigerad tagning av hela scener, där vi får se exakt hur inspelningarna gått till. Kanske en kul idé, men jag tröttnade väldigt fort och lyckades inte riktigt förstå vitsen. Allting avslutas med en biotrailer för den här filmen, och trailers för fyra andra filmer. Inte särskilt intressant, men jag är tacksam över att dessa trailers återfinns på menyn, istället för att tvingas på folk innan huvudmenyn. Överlag är extramaterialet intressant att se en gång, men inte mycket mer än så. Tyvärr finns inga ledtrådar till filmen och dess story bland extramaterialet, något jag hade önskat för att kanske kunna få mer klarhet i den röriga filmen. Tyvärr finns det ingen som helst textning på extramaterialet, något jag personligen tycker är dålig stil. Scanbox borde verkligen göra något åt det här, då samtliga deras filmer verkar släppas utan text på extramaterialet.

Recensionen skriven: 27 februari 2007
Senast uppdaterad: 27 februari 2007

Recensionen har lästs 3716 gånger av 2012 personer, sedan den 5 december 2007