Producent: Letty Aronson & Gareth Wiley
Regi: Woody Allen
Manusförfattare: Woody Allen
Sondra - Scarlett Johansson Peter - Hugh Jackman
Sid - Woody Allen Joe - Ian McShane
Jane - Fenella Woolgar Vivian - Romola Garai

Woody Allen har hittills hunnit regissera och skriva manus till över 40 filmer - många av dem producerade av hans syster Letty Aronson - och fram tills nyligen har i stort sett alla utspelats och filmats på Manhattan i New York. Men på senare år verkar han istället ha blivit besatt av London - hans förra film Match Point (tidigare recenserad här) utspelades och spelades in där, och detsamma gäller Scoop. Båda filmerna har rentav samma huvudrollsinnehavare (Scarlett Johansson), och även handlingsmässigt har båda filmerna vissa likheter. Men medan Woody enbart jobbade bakom kameran i den förra filmen, så får vi nu återigen se honom i bild. I filmens inledning har den framgångsrika journalisten Joe Strombel just dött, men som död stöter han ihop med en avliden kvinna - sekreterare till den framstående brittiska affärsmannen Peter Lyman. Sekreteraren misstänker att hennes chef i själva verket är en seriemördare som terroriserat London under en längre tid, och mördat ett dussintal prostituerade kvinnor. Joe Strombel misstänker att hon har rätt, och vill gärna undersöka saken närmare - men det är ju en aning svårt när han är död... Han tar istället kontakt med en ung journalistikstudent vid namn Sondra, och när hon medverkar i ett trolleritrick hos illusionisten Sid Waterman (Woody Allen), uppenbarar sig den avlidne Joe i den stora låda där hon stängts in som del av tricket. Han berättar om sina misstankar för henne, och vill att hon ska utreda saken närmare. Då även Sid blir vittne till den döda mannens uppenbarelse, blir han högst motvilligt inblandad i Sondras planer på att utreda Peter Lyman. Problemet är bara att Sondra blir mer och mer intresserad av Peter - vare sig han är en mördare eller inte...

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i Woody Allen eller hans filmer, och de flesta har känts "konstiga" och alltför pretentiösa. Men fjolårets Match Point var förvånansvärt bra, och detsamma gäller även denna. Visst är storyn lite väl långsökt och inte särskilt realistisk, men samtidigt är det en intressant och charmig film. Dock är den något ojämn. Medan många scener är riktigt roliga och underhållande, så blir den mellan varven ibland lite seg och händelselös. De flesta av skådespelarna är mycket passande, och framförallt Scarlett Johansson gör en strålande insats - hon har på sistone blivit en av mina favoritskådisar, och även här gör hon en trovärdig och imponerande rolltolkning. Dock är jag inte lika förtjust i Woody Allen, som har en tendens att spela över - så även här. Han spelar sin vanliga slags karaktär, och i en hel del filmer kan det passa. Men här känns han lite malplacerad, och filmen hade nog tjänat på om Woody kunnat hålla sig bakom kameran. Storyn känns också ganska simpel och okomplicerad, och trots att ett mordmysterium står i centrum, så blir det aldrig riktigt spännande. Istället är det humorn som står i centrum nästan hela filmen igenom, och det känns ibland lite malplacerat. Filmen hade tjänat på ett lite mer genomarbetat manus, där lite större vikt hade lagts åt själva mordmysteriet. Även om filmen är annorlunda uppbyggd med sitt övernaturliga tema, så känner man dock igen delar av grundstoryn från andra filmer; så alltför originell blir den tyvärr inte. Man känner t.o.m. igen lite för mycket från Match Point, även om dessa båda filmer också har många skillnader. Dessutom förekommer ett fåtal logiska luckor, om än ingenting alltför allvarligt. Trots bristerna är det dock utan tvekan en bra film - en av Woody Allens bättre filmer (åtminstone av dem jag sett), och väl värd att se.

DVD-utgåvan är av enklast tänkbara form, och har anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1 samt textning på de fem nordiska språken. Tyvärr finns dock ingen engelsk text, och heller ingen textning för hörselskadade. Woody Allen brukar envisas med att hålla sig till monoljud för sina filmer, och det här är inget undantag. Visserligen anger omslaget att ljudet är i stereo, och rent tekniskt sett stämmer det - dock råkar de båda kanalerna vara identiska, och alltså är det i praktiken tal om monoljud. Därför blir ljudet inte alltför imponerande eller stämningsfullt, men å andra sidan blir mixningen tydlig och det är inga problem att höra vad som sägs.

När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsvinjett, följt av meny för språkval. När vi valt språk visas varningstexter på valt språk i fem sekunder, och därefter spelas ett flertal trailers för andra filmer (som dock går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till menyn, som är stillastående med bakgrundsmusik och är enbart på engelska. Tyvärr finns inget som helst extramaterial att tillgå, vilket är tråkigt. Visserligen är det inte den sortens film som är av alltför stort behov av bonusmaterial, men någonting hade onekligen varit att föredra - exempelvis vore det intressant att höra mer om tanken bakom grundstoryn, och om produktionen.

Recensionen skriven: 10 april 2007
Senast uppdaterad: 10 april 2007

Recensionen har lästs 3768 gånger av 2009 personer, sedan den 5 december 2007