Kate - Mary McDonnell Rebecca Walters - Alison Brie
Vicesheriff Anthony Perkins - Anthony Anderson Inspektör Hoss - Adam Brody
Marnie - Brittany Robertson Jenny - Aimee Teegarden
Chloe - Kristen Bell Rachel - Anna Paquin
Sherrie - Lucy Hale Trudie - Shenae Grimes
Casey - Heather Graham Mördarens röst - Roger Jackson

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Wes Craven har av många kallats för skräckfilmsmästare, efter att ha legat bakom ett flertal framgångsrika rysare genom åren. Han blev kultförklarad efter 1984 års klassiker Terror på Elm Street om mördaren Freddy Krueger, och har på senare år blivit känd genom den framgångsrika Scream-trilogin, som påbörjades 1996 och slutade med en tredje film 2000. Han har nu återigen samarbetat med manusförfattaren bakom de två första Scream-filmerna Kevin Williamson, för en fjärde film i serien.

Det har gått 11 år sedan de ökända morden i samhället Woodsboro inträffade, och överlevaren Sidney Prescott har lyckats bearbeta de traumatiska händelserna från de första tre filmerna genom att skriva böcker om sina upplevelser, som blivit bästsäljande. Till hennes senaste boksigneringsturné ska hon nu besöka sin gamla hemstad Woodsboro, där hennes tonåriga kusin Jill numera går på hennes gamla gymnasieskola. Gale har lämnat karriären som grävande journalist bakom sig, för att istället fokusera på skönlitterära romaner. Hon har varit gift med Dewey i 10 år, som numera är stadens sheriff. Men i samband med Sidneys återkomst till staden börjar plötsligt en serie nya mord av en Ghostface-maskerad mördare att inträffa - uppenbarligen kan det inte vara samma mördare som för 11 år sedan, men morden har tydliga likheter med de gamla ökända morden. Och snart svävar inte bara Sidney och hennes anhöriga utan hela staden i fara.

De första tre Scream-filmerna var bra, även om den tredje filmen inte riktigt kom upp i samma höga klass som de två första. Att göra en fortsättning 11 år senare känns onekligen som ett udda koncept, men trots det hade jag ganska höga förväntningar inför Scream 4 och till största delen infriades dem. Det är trevligt att återse Sidney och Gale, och filmen har en intressant grundstory som lyckas att bibehålla samma känsla och stil som de första tre filmerna utan att kännas som en upprepning. Det är en helt ny handling som inte alls upprepar gamla mönster, och därför fungerar filmen hyfsat fristående även om det är en stor fördel om man har sett de tre första filmerna. Jag uppskattar att filmen blivit lagom respektlös, som driver med både sig själv och genren i största allmänhet, som gör att den ofta är smårolig med en hel del fyndiga popkulturella referenser.

Den största poängen med en skräckfilm är förstås att skrämmas, och på den punkten fungerar Scream 4 riktigt väl. Det är en otäck och obehaglig film, som visserligen inte blir riktigt lika otäck som den första filmen men väl mer än Scream 3. Jag har dock absolut sett mer otäcka skräckfilmer, och det är en bit kvar till den riktigt obehagliga skräckstämningen från exempelvis Instängd. Men det är hela tiden intensivt och spännande, och då och då hoppar man till vid några otäcka scener. Mer än så tycker jag inte att man kan begära, och filmen är som sagt mer otäck än den förra filmen i serien. Manuset är också smart, som utnyttjar moderna företeelser och gör det tydligt att det faktiskt utspelas år 2011.

Den förblir också hela tiden engagerande, och jag uppskattar att vi får se fler sidor av Sidney och att hon därmed framstår som något mer mångbottnad än i de tidigare filmerna. Gale känns dock något mer endimensionell än senast, och framförallt Dewey har blivit alltför enkelspårig och onyanserad i den här filmen. Därför hade jag svårt att känna någonting för Dewey här, och det är framförallt Sidney och hennes nytillkomna kusin Jill som man känner för och sympatiserar med. Jill är ett trevligt tillskott till filmen, och jag uppskattar också Kirby även om hon tyvärr blir något endimensionell. De övriga nytillkomna rollfigurerna har dock blivit lite för endimensionella för sitt eget bästa, och känns aldrig riktigt äkta. Om en skräckfilm bara är tillräckligt otäck hinner man visserligen aldrig bry sig om sådant, men då Scream 4 inte är någon jättekuslig film så blir det trots allt vissa tillfällen när man hinner tänka på det.

Däremot har filmen ett utmärkt tempo och lagom längd, när det nästan hela tiden är intensivt och spännande. Till skillnad från många andra rysare känns denna också någorlunda trovärdig och realistisk, även om man kan tycka att mördaren (som vanligt) verkar tåla lite väl mycket. Men det finns i alla fall inga större logiska luckor, och filmen känns mer trovärdig än Scream 3. Jag känner mig dock lite kluven till filmens upplösning och slut. Händelserna i slutet sänker nämligen trovärdigheten en del, och man har lite svårt att smälta en viss nyckeldetalj och framförallt logiken bakom mördarens motiv. Men samtidigt medför det att filmen blivit mycket oförutsägbar, och med en överraskning som är i det närmaste helt omöjlig att förutspå. Då de flesta skräckfilmer sällan erbjuder några stora överraskningar, så är det förvånande när man faktiskt blir chockad över händelserna, även om det är lite tråkigt att det skett på bekostnad av realismen.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk och övertygande effekter. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och det är trevligt att återse skådespelarna från de tre första filmerna - med tanke på hur många år som gått, så blev jag förvånad över att både Neve Campbell, Courteney Cox och David Arquette ställt upp med att spela sina gamla rollfigurer. Neve Campbell och Courteney Cox spelar riktigt bra, men David Arquette gör en något stel och opersonlig rolltolkning i mina ögon. Bland de nya större rollerna är Emma Roberts lysande, och hon lyckas att nästan helt bära upp filmen på egen hand - en imponerande bedrift bland alla skådespelare, och ännu mer bland 20 år gamla skådisar. Det är också trevligt att se den alltid lika talangfulla Hayden Panettiere som Kirby, och hon är som vanligt utmärkt även om hon inte får så jättemycket att arbeta med.

Scream 4 är en riktigt bra och lyckad rysare, och känns som den näst bästa i filmserien efter den lite bättre första filmen. Den är någorlunda jämnbra med tvåan och absolut bättre än trean, vilket förmodligen beror till stor del på att den talangfulla Kevin Williamson är tillbaka som manusförfattare till den här filmen (som skrev de två första filmerna, men inte den tredje). Visst finns det brister och det är inte någon av de bästa rysarna jag har sett, men filmen är absolut bra och sevärd för alla som uppskattat åtminstone den första Scream-filmen. Det är en både otäck, spännande, charmig och smårolig film, och då är det lätt att komma över att det inte finns något större djup och att många rollfigurer blivit endimensionella och underutvecklade. Betygsmässigt förtjänar Scream 4 utan tvekan en sjua, men det är en liten bit kvar till den första filmen i kvalitet (som i mina ögon förtjänade en åtta).

Recensionen skriven: 14 april 2011
Senast uppdaterad: 15 april 2011

Recensionen har lästs 3679 gånger av 1965 personer, sedan den 14 april 2011