Manusförfattare: Denize Karabuda, Baserad på en grundstory av Helena Bergström & Denize Karabuda
Elin - Rakel Wärmländer Yasmin - Nina Zanjani
Sinan - Korhan Abay Ayse - Zinat Pirzadeh
Dilek - Stella Enciso Ulf - Dan Ekborg
Axel - Erik Johansson Ewa - Birgitte Söndergaard
Stefan - Lars Bethke Henke - Mattias Redbo

Skådespelerskan Helena Bergström har vi sett i många olika filmer de senaste knappa två decennierna, och i inte helt få fall rör det sig om filmer regisserade av hennes man Colin Nutley. Men nu är rollerna ombytta - med den här dramakomedin från 2006 gör Helena Bergström sin debut som regissör. Colin Nutley har agerat producent, och Helena syns för en gångs skull inte i bild överhuvudtaget. Här heter huvudrollsinnehavarna istället Rakel Wärmländer och Nina Zanjani, som spelar två 20-åriga tjejer - Elin och Yasmin - som bokstavligt talat stöter ihop med varandra när de båda söker till polishögskolan. De kommer från helt skilda bakgrunder; Elins pappa är en respekterad och högt uppsatt polis, och hon försöker desperat att komma bort från hans "skugga"; medan Yasmin kommer från Turkiet, vars pappa i hemlandet var en respekterad kirurg, men som i Sverige bara lyckats få jobb som tunnelbanechaufför. Trots de båda bakgrunderna blir de goda vänner.

Helena Bergströms regidebut håller tyvärr en ojämn klass, vilket är beklagligt då originalstoryn är intressant och har en ämne som förtjänar att tas upp. Det är en charmig och underhållande film, och de flesta skådespelarinsatserna är utmärkta. I synnerhet Rakel Wärmländer (som ibland förekommer i dubbningssammanhang) är strålande, och hjälper till att höja helhetsintrycket. Även Nina Zanjani gör en imponerande insats, om än kanske aningen för nedtonad. I dessa sammanhang är det också intressant att notera Dan Ekborg (från bl.a. Aladdin) i en stor och skicklig roll; och dessutom dubbningsveteranen Steve Kratz i en tyvärr oidentifierad (troligen liten) roll. Men tyvärr lider filmen också av markanta brister, som inte borde behövt hända. För det första är filmen mycket förutsägbar, och dessutom känns vissa scener övertydliga. En del sidohandlingar känns ovidkommande, och vissa vändningar och händelser i filmen känns som konstruerade enbart för att orsaka förvåning eller spänning; vilket tyvärr kraftigt påverkar trovärdigheten. Dessutom känns det ibland som att regissören avsiktligt vill framkalla känslomässiga scener, bl.a. genom lite för många och långa närbilder på tårfyllda ansikten, som egentligen inte fyller någon funktion. Ett närbesläktat problem är den känsloladdade musiken som spelas oavbrutet vid känsliga och rörande scener. Visst kan musik rätt använt förhöja intrycket, men här används den alldeles för mycket - musiken tar ibland överhanden, och åskådarna får aldrig en chans att låta bilderna tala för sig själva. Det verkar som att regissören gått efter principen att om ingen säger något i filmen, så måste det finnas musik - det kan aldrig vara helt tyst... Jag irriterade mig också över ett antal scener där man för att öka dramatiken klippt samman olika ovidkommande händelseförlopp, och fått dessa att se ut som att de hört ihop. Sådana redigeringsmässiga filmtrick kan rätt använda vara effektfulla första gången, men när det hänt upprepade gånger börjar det mest att kännas störande. Ett ännu större problem är dock att varken regissören eller manusförfattaren verkar ha kunnat bestämma sig på vilken fot de ska stå, och vilken genre filmen egentligen ska tillhöra. Det gör att manuset spretar åt alla håll - det händer alldeles för mycket och för snabbt, och varenda tänkbar klyscha finns med. Filmen hade tjänat på att tonas och skalas ner, och ett antal av de mer eller mindre ovidkommande sidohandlingarna borde ha klippts bort. Men tanken är utan tvekan god, och jag har sett betydligt värre regidebuter. Se upp för dårarna lyckas trots allt väl med att kombinera drama och komedi, och resultatet blir en intressant och charmig film - om än ganska ytlig, där vi inte får gå in på djupet på problemen, och där en del handlingar (exempelvis slutet) känns lite väl tillrättalagda och sockersöta. Sevärt är det dock utan tvekan, och de goda skådespelarinsatserna, charmen och den intressanta grundstoryn gör att mitt betyg trots allt stannar på en svag sexa. Jag väntar mig mer av Helena Bergströms nästa film; men med lite mindre känsloladdade scener och nedtoning har hon alla möjligheter att gå långt även som regissör.

DVD-utgåvan är tyvärr mycket enkel, och lämnar en hel del övrigt att önska. Filmen är i Widescreen i proportionerna 1,78:1, och ljudet finns i både DTS, Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo - det faktum att det finns DTS-ljud framstår dock inte tydligt av omslaget, utan bara genom en mycket subtil DTS-logga. Bilden och ljudet håller bra kvalitet, men utan att utmärka. Dock har jag inte haft möjlighet att testa DTS-spåret. Filmen är textad på norska, danska, finska och engelska; samt svenska för hörselskadade. Textningen för hörselskadade lämnar dock en hel del övrigt att önska, och är i praktiken bara helt vanlig text av all dialog - vem som säger vad framgår inte, och heller inte förklaringar av ljud och annat vi hör. Bra för oss hörande som måste ha på text på grund av att det som vanligt är svårt att höra vad som sägs i svenska filmer, men mindre lyckat för döva. Det finns även ytterligare ett svenskt textningsspår med enbart översättningen av den turkiska dialogen, vilket lite ologiskt visas om man väljer "Ingen text" från menyn. Det vore mer logiskt att det alternativet verkligen innebar ingen text, och istället ha ett till alternativ för det andra textningsspåret (kalla det gärna "Svenska vid utländsk dialog" eller liknande). När man matar in skivan möts man av SF-vinjett, följt av språkval och varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska och rörlig men stilren. Tyvärr är dock huvudmenyn inte särskilt sömlös, utan när menyn rullat färdigt spelas introduktionen om igen, och det tar några sekunder innan vi kan välja något. Om en rörlig meny ska spelas i slinga, så borde den också vara sömlös; så att man inte tydligt ser när den "börjar om från början" igen. Tyvärr finns inget extramaterial att tala om, vilket jag tycker är mycket svagt vid nya svenska filmer; i synnerhet som det trots allt är Helena Bergströms regidebut - då borde det ha funnits mycket intressant att berätta och erbjuda, och exempelvis tillhandahålla en intervju med henne.

Recensionen skriven: 16 augusti 2007
Senast uppdaterad: 16 augusti 2007

Recensionen har lästs 5676 gånger av 3491 personer, sedan den 5 december 2007