Manusförfattare: Bragi Schut
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Behmen - Nicolas Cage Felson - Ron Perlman
Hagamar - Stephen Graham Kay - Robert Sheehan
Flickan - Claire Foy Debelzaq - Stephen Campbell Moore
Kardinal D'Ambroise - Christopher Lee Borgensman - Andrew Hefler

Under 1330-talet har Behmen och Felson varit korsriddare i flera års tid, och har i kyrkans namn kämpat mot ohederliga krafter. Men efter att deras ledare än en gång tvingat alla korsriddare att döda en grupp oskyldiga kvinnor och barn har Behmen fått nog. Han och Felson väljer att desertera och flyr iväg på egen hand, då de inte med gott samvete kan mörda fler oskyldiga människor i kyrkans namn. I en liten by på vägen hem blir de dock avslöjade som korsriddare, och riskerar långa straff för att ha deserterat. Men byn har mer allvarliga problem, då hela området drabbats av pesten och 75% av alla dör. Kardinalen erbjuder därför Behmen och Felson ett avtal - en ung flicka som påstås vara häxa ska ha erkänt att hon orsakat pesten, och enda räddningen är om de för "häxan" till templet i Severac där munkarna har en forntida bok med ritualer som ska kunna stoppa häxors krafter. Behmen är fullt medveten om att den unga flickan med all säkerhet kommer att brännas på bål, och går därför med på att föra flickan till templet på villkoret att flickan lovas en rättvis rättegång. Tillsammans med svindlaren Hagamar påbörjar Behmen och Felson den långa och farliga resan till Severac, men Behmen känner sig inte alls lika säker som de andra om att den unga och söta flickan verkligen är en häxa.

När jag först satte mig ner för att se Season of the Witch hann jag börja tänka vad jag egentligen gett mig in i. De första 10 minuterna är nämligen så oengagerande som det överhuvudtaget är möjligt, då allt går ut på oavbrutna slagsmålsscener i stort sett helt utan handling. Men när handlingen väl kommer igång på allvar så blir det faktiskt betydligt bättre, och då blir filmen trots allt helt okej med en intressant story. Något större djup erbjuds förvisso inte, men det är hyfsat underhållande och lite lätt spännande. Det är visserligen för många oengagerande slagsmålsscener, men mellan varven när det är mer stillsamt drama så är det ganska bra och engagerande.

Tyvärr är nästan alla rollfigurer tämligen endimensionella och mer eller mindre stereotypa, och därför är det lite svårt att faktiskt bry sig om rollfigurernas öden. Faktum är att det bara var den påstådda häxan som jag faktiskt brydde mig om under filmens gång, och jag misstänker att det inte var avsikten.

Jag kan inte låta bli att känna att Season of the Witch lider av outnyttjad potential. Att förlägga en handling till medeltiden är inte alls en dum idé, och att skildra den tidens hemska häxprocesser är absolut intressant - det är ett viktigt och hemskt ämne, som förtjänar att tas upp i större skala än vad som hittills skett i populärkultur. Därför känns det tråkigt när filmen gjorts som lättsam underhållning och ett slags matinéäventyr, när det funnits en sådan potential att kunna erbjuda ett betydligt större djup än så. Jag tycker inte heller om att blanda in övernaturliga händelser, då det skulle kännas bättre med ett mer trovärdigt äventyr från medeltiden. Men om man tar det för vad det är, så är det ändå ganska underhållande, småkul och intressant under ett ganska långt tag.

Den sista halvtimmen spårar dock storyn ur å det grövsta, och det går alldeles för långt. Då förvandlas filmen plötsligt till någon slags modernt fantasyäventyr i medeltida miljö, och den dittills någorlunda trovärdiga stilen försvinner helt. Allting blir alldeles för överdrivet och filmen förlorar all tillstymmelse till realism. Det är också svårt att engageras när allting överdrivits så fruktansvärt, och handlingen mot slutet dessutom skär sig mot filmens stil. Då sänks helhetsintrycket en hel del, och man slutar bry sig om allting. Att det dessutom kryllar av klyschor gör inte saken bättre, och likaså den märkliga blandningen av moderna slagsmål i medeltida miljö.

Fotot är fullt funktionellt, och filmen har ett hyfsat bildspråk. Dialogen lämnar dock en hel del övrigt att önska, och det känns allt annat än trovärdigt att korsriddare under 1300-talet ska prata modern amerikansk engelska med en del nutida slang. Vid filmer av typen lättsam underhållning måste man givetvis ta sig vissa historiska friheter - äkta 1300-talsspråk skulle förstås de flesta inte förstå så mycket av i dagens läge, men det borde finnas något mellanting så att det åtminstone inte känns som 2000-talet. Skådespelarinsatserna är helt okej, där alla spelar relativt bra ifrån sig men utan att sticka ut i någon högre grad. Den bästa insatsen står faktiskt Claire Foy för, som gör en minnesvärd och övertygande rollprestation som den påstådda häxan.

Av grundstoryn i Season of the Witch hade filmen kunnat bli riktigt minnesvärd och intressant. Men istället har filmmanuset valt att nästintill ignorera 1300-talsmiljön, och istället skapa ett mer modernt fantasyäventyr. Det är hyfsat underhållande i en halvtimme, men detsamma kan inte sägas under den sista halvtimmen då storyn spårar ur till bristningsgränsen. Det är fortfarande en sevärd film som absolut går att se i brist på annat, men inte mycket mer än så, Det blir aldrig särskilt minnesvärt eller påkostat, och mitt betyg stannar på en svag femma.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 6.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter kommer vi direkt tll en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS 6.1. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt då den amerikanska DVD-utgåvan enligt uppgift har en hel del extramaterial att skryta med.

Recensionen skriven: 10 augusti 2011
Senast uppdaterad: 10 augusti 2011

Recensionen har lästs 3295 gånger av 1832 personer, sedan den 10 augusti 2011