Regi: Babak Najafi
Manusförfattare: Babak Najafi
Sebbe - Sebastian Hiort af Ornäs Eva - Eva Melander
Kenny - Kenny Wåhlbrink Emil - Emil Kadeby
Adde - Adrian Ringman Leo - Leo Salomon Ringart
Kennys mamma - Åsa Bodin Karlsson Lärarinnan - Margret Andersson

Den svenska regissören och manusförfattaren Babak Najafi började sin karriär med den prisbelönade kortfilmen Rasten 1999, men blev känd av en större publik i och med den omtalade och TV-visade novellfilmen Elixir 2004. Sedan dess har han lyst med sin frånvaro, tills han i år långfilmsdebuterade med det prisbelönade dramat Sebbe, som enligt uppgift tagit fem år att producera. I centrum står den 15-åriga killen Sebastian (eller Sebbe i kortform), som bor med sin ensamstående mamma Eva i en sjaskig lägenhet i en förort till Göteborg. Hans pappa är död, och hans mamma föredrar att spendera alla pengar på alkohol. Det blir heller inte bättre av att Sebbe är mobbad av ett tufft killgäng i skolan, och knappt har några vänner alls. Det enda han är duktig på är teknik, och då kan det råka sig att man en vacker dag provar på att skapa en bomb...

Sebbe är inte någon alltför originell film, utan håller sig till de givna mallarna i den genre som i mer kulturella kretsar brukar kallas diskbänksrealism; d.v.s. gråa vardagliga dramer. Men här finns ändå vissa nya grepp, och överlag känns filmen därför ganska uppfriskande. Temat och storyn är dock allt annat än uppfriskande, för det här är en riktigt mörk och dyster film, som inte uppvisar något större framtidshopp och där det är svårt att inte bli deprimerad. Det är förstås avsikten, men samtidigt kan man lätt bli avtrubbad när allting ser så becksvart ut, och de flesta av oss föredrar trots allt filmer med någon form av ljusglimtar. Men det är en tänkvärd film, som tar upp ett aktuellt ämne och gör en mycket intressant skildring som det är svårt att inte beröras av. Filmen förblir engagerande och överlag berörande, men särskilt gripande tyckte jag aldrig att det blev. Det borde ha blivit det, men exakt var filmen fallerar lyckas jag inte att utröna.

Sebbe är en ganska långsam film, som tar gott om tid på sig att presentera rollfigurerna och utgångsläget. Faktum är att det dröjer runt en timme innan själva konflikten har presenterats, och före det handlar det mest om att introducera rollfigurerna och presentera grundpremisserna. Då filmen bara räcker 1 timme 19 minuter så kan man med all rätt tycka att lite för lång tid läggs åt den inledande presentationen, så att det istället går lite väl snabbt framåt mot slutet. Här och var uppstår därför också vissa trovärdighetsproblem och logiska luckor, och inte alla beter sig helt realistiskt alla gånger. Det drar ner helhetsintrycket, och det känns onödigt på en i övrigt så realistisk film som denna.

Många av rollfigurerna har också blivit ganska endimensionella, och den enda som får ett egentligt djup är just Sebbe. Det känns lite fel att mamma Eva blivit så pass platt, och vi får aldrig någon egentlig förklaring till hur familjen hamnat i den här situationen och vad som hänt tidigare. Det hade kunnat bidra till att vi skulle kunna känna något för Eva och tycka synd om henne, vilket tyvärr inte sker nu. Men värst är det med mobbaren Kenny, som är så oerhört endimensionell och klichéfylld att det klår de flesta rekord i världen. Det känns onödigt att behöva gå så långt - vi känner redan för Sebbe, och hade därför inte behövt uppleva en så rent ond och platt rollfigur som denna, helt utan minsta lilla försonande drag.

Detta tillsammans med en viss överdriven stil gör att mobbningsscenerna inte känns helt trovärdiga. Det är absolut starka scener, och att mycket av det är förankrat i verkligheten kan alla som någon gång blivit utsatta för mobbing intyga. Men det är ändå något som gör att det inte känns helt autentiskt, och det är långt ifrån den mer realistiska mobbningsskildringen i exempelvis Fucking Åmål, för att ta ett av fåtalet lyckade svenska exempel. Filmen lider även av en del otrovärdig dialog, som åtminstone periodvis känns konstruerad och påklistrad. Sebben är dock långt ifrån ensam om det, och det är märkligt att så många svenska manusförfattare uppenbarligen har stora problem med att skriva dialog som låter naturlig och realistisk. Där ligger Sverige långt efter de flesta andra länders filmproduktioner, och jag har svårt att förstå varför. Jag är inte heller helt förtjust i slutet, som är lite väl ouppklarat och lämnar för många obesvarade frågor. I en del fall kan öppna slut definitivt passa in, men i det här fallet känns det hellre som en feg utväg.

Fotot är förstklassigt, och vi erbjuds en del vackra vyer och ett effektivt bildspråk. Man kan visserligen fråga sig om det verkligen passar sig med så pass vackra vyer när handlingen är allt annat än vacker, och i just det här fallet är jag osäker på om kontrasterna fungerar fullt ut, men jag tar inte så hårt på det. Skådespelarinsatserna är bra, och en intressant detalj är att alla skådespelarna använder sina riktiga förnamn även i filmen, och heter alltså samma sak i filmen som i verkligheten. Debutanten Sebastian Hiort af Ornäs är riktigt bra i huvudrollen, och spelar övertygande och trovärdigt. Jag har visserligen sett ännu starkare debutanter, men han uppvisar onekligen stor potential och har möjlighet att komma långt i branschen. Eva Melander är också bra, medan Kenny Wåhlbrink gör en lite för stereotyp och opersonlig rolltolkning som skolans värsta mobbare.

Regissören och manusförfattaren Babak Najafi uppvisar stor potential i Sebbe, och att han haft de bästa avsikter betvivlar jag inte en sekund. Filmen tar upp ett aktuellt och viktigt ämne, och är både tänkvärd och ger överlag en trovärdig skildring. Genomförandet är bitvis bra och bitvis något svagt. Filmen hade vunnit på ett mer finslipat och starkare manus, och inte minst mer mångbottnade rollfigurer. Men för att vara en långfilmsdebut får man trots allt vara riktigt nöjd, och nackdelarna till trots så är det ändå en minnesvärd film som stannar kvar i ens medvetande ett ganska långt tag i efterhand. Därför ger jag filmen med viss tvekan en sjua i betyg, och den är utan tvekan sevärd för de flesta.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, vilket i klartext innebär mindre svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men är inget utöver det vanliga. Det finns svensk text för hörselskadade samt vanlig engelsk text, men att kalla det text för hörselskadade är tveksamt - den svenska texten innehåller nämligen enbart den faktiska dialogen, och inga ljudbeskrivningar eller information om vem som säger vad. Det är uppskattat för oss hörande, som behöver ha texten påslagen för att uppfatta all dialog - för Sebbe har samma problem som de flesta svenska filmer med otydlig dialog - men det är knappast lika kul för döva och gravt hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och svenskspråkig. Det enda extramaterial som finns är en bakomfilm på några minuter, som innehåller bilder från inspelningen av filmen helt utan förklaringar eller intervjuer. Inslaget avslutas med ett utdrag ur huvudrollsinnehavaren Sebastian Hiort af Ornäs ursprungliga audition för två år sedan. Det sistnämnda är halvintressant, men i övrigt tillför inget av detta alltför mycket.

Recensionen skriven: 21 juli 2010
Senast uppdaterad: 22 juli 2010

Recensionen har lästs 3757 gånger av 1966 personer, sedan den 21 juli 2010