Tack till The Walt Disney Company Nordic för recensionsexemplaret
Ricky - Daren Kagasoff Adrian - Francia Raisa
Grace - Megan Park Jack - Greg Finley
Madison - Renee Olstead Lauren - Camille Winbush
Henry - Allen Evangelista Alice - Amy Rider
Kathleen (Graces mamma) - Josie Bissett Marshall (Graces pappa) - John Schneider
Tom - Luke Zimmerman Betty - Jennifer Coolidge

Den amerikanska TV-producenten och manusförfattaren Brenda Hampton började sin karriär som journalist, innan hon vid ett relativt tidigt skede gick över till mer fiktiva avdelningar. Hon arbetade med TV-serier som Blossom och Galen i dig, innan hon fick sitt stora genombrott med TV-serien Sjunde himlen som hon själv både skapat, producerat och delvis skrivit. Efter att serien, som världens längsta familjeinriktade dramaserie, lades ner efter 11 säsonger lämnade Brenda samtidigt Aaron Spellings produktionsbolag för att starta ett eget produktionsbolag. Bolaget BrendaVision skapade därefter tillsammans med det Disney-ägda TV-bolaget ABC Family en lite mer ungdomsinriktad serie. I The Secret Life of the American Teenager har temat istället blivit tonårsgraviditeter.

I Sverige visas TV-serien på TV400, där säsong 2 visats klart. På DVD är det istället den första säsongen som är aktuell. Här får vi lära känna den 16-åriga och lite naiva tonårstjejen Amy Juergens, som efter ett engångsligg med den tuffa Ricky Underwood plötsligt upptäcker att hon är gravid. Nyheten orsakar påfrestningar inom familjen, och samtidigt sprider sig snart ryktet runt hela hennes skola. På gymnasieskolan Ulysses S. Grant High School har snart alla åsikter om det inträffade, men Amy har inte lika lätt att bestämma sig för vad hon ska göra.

Man behöver inte vara ett geni för att misstänka att Brenda Hampton sneglat på Juno när hon skapade The Secret Life of the American Teenager, och personligen misstänker jag att serien aldrig hade blivit av om inte Juno blivit en sådan succé. Men ingen kan förneka att tonårsgraviditeter är ett viktigt ämne att uppmärksamma, och då det fortfarande är mer eller mindre tabubelagt på en del håll, är det alltid välkommet med TV-serier som tar upp ämnet. Förutom Juno har vi heller inte sett särskilt många exempel i film eller TV-serier om tonårsgraviditeter och i stort sett inget det senaste decenniet, så det måste fortfarande ses som ett ovanligt tema.

I The Secret Life of the American Teenager har ämnet också skildrats på ett öppet och trovärdigt sätt, varför det är lätt att engageras av händelseförloppen. Allting känns realistiskt och autentiskt, och därför fungerar också serien riktigt väl. Tonårsgraviditeter är förstås ett smalt ämne för en hel TV-serie, men just därför står Amy nästan aldrig enbart i centrum. Det finns många andra handlingar och teman som tas upp, även om det oftast har med sex eller relationer att göra. Därför fungerar Amys graviditet mest som en slags katalysator för de övriga personerna och händelserna.

Rollfigurerna har blivit mångbottnade och nyanserade, varför det är lätt att känna för de flesta av dem. Den enda jag har riktigt svårt för är Grace, som känns alldeles för religiös och perfekt för sitt eget bästa. Jag betvivlar visserligen inte att det finns många extremt religiösa personer här i världen, men i en tonårsserie känns en sådan karaktär alltför konstruerad och tillgjord. Hon blir visserligen bättre och mer mänsklig allt eftersom serien fortlöper, men under stora delar av den första säsongen känns hon alltför präktig för att kunna tas på allvar. Istället är det Adrian som snabbt blivit min favorit, och som det är lättast att känna för och sympatisera med. Inte för att hon på något sätt skulle vara mest sympatisk (snarare tvärtom!), utan snarare för att hon känns mest äkta och mänsklig av alla karaktärer. Amy är inledningsvis lite väl naiv och ytlig vilket gör det svårt att riktigt känna för hennes situation, men dessbättre blir hon mer mänsklig och normal allt eftersom serien pågår. Tyvärr tycker jag att Ben blivit lite väl endimensionell, vilket gör att man aldrig riktigt känner för honom på samma sätt som de andra rollfigurerna. Men överlag känns rollfigurerna äkta, och även om man stör sig på en del så förblir serien därför engagerande och berörande.

Serien erbjuder en fin stämning och atmosfär, som har blivit lagom mörk. Det känns aldrig becksvart, utan både charm och en del humor ryms under varje avsnitt. Det är en fin blandning mellan drama och komedi, där stämningen lättas upp med humor och det ibland blir sanslöst roligt, men där tyngdpunkten alltid ligger på ett trovärdigt och seriöst drama. Det är ofta också fina sensmoraler, och en fin tanke bakom allt. Dock kan man tycka att The Secret Life of the American Teenager ibland blivit lite väl klichéartat, då det förekommer en del stereotypa karaktärer och en del vanliga tonårsklyschor. Visst förstår jag att det är avsiktligt och är menat att skildra de typiska situationer och personer som förekommer på en gymnasieskola, och det är absolut en fin tanke. Men ibland blir det ändå lite mycket, och jag hade önskat att en del av de värsta klichéerna hade kunnat tonas ner.

Dessutom stör jag mig över att Brenda Hampton i vanlig ordning verkar ha en förkärlek att blanda in religion i allting, vare sig det verkligen finns ett syfte bakom eller inte. I synnerhet i och med Grace blandas religion in i de flesta ämnen lite väl ofta, och det känns lite konstlat och påfrestande. Det är visserligen inte alls lika påtagligt här som i Sjunde himlen, men när man reagerar över det så är det ändå något som inte riktigt är som det ska. Jag inser förstås att det finns många religiösa personer här i världen, men på en gymnasieskola bland tonåringar är det knappast troligt ens i USA att folk går omkring och pratar om religion och kristendom stup i kvarten. Man kan starkt misstänka att Brenda själv är religiöst lagd, men en bra producent och manusförfattare ska kunna skildra ämnen utan att blanda in sina egna åsikter. Men när serien trots allt är så underhållande och trevlig att titta på, så är det lätt att blunda för dessa brister.

Fotot är fullt funktionellt, men sticker inte ut med något särskilt originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och jag uppskattar att produktionsteamet valt att satsa mycket på relativt okända skådisar. Det är utmärkt för trovärdigheten, och gör att man kan se på alla som deras rollfigurer hellre än att tänka på tidigare roller. Den mest bekanta i ensemblen är troligen den forna tonårsstjärnan Molly Ringwald, som här spelar Amys mamma. Det är trevligt att återse henne efter att hon varit mer eller mindre osynlig sedan 1980-talet, och hon spelar fortfarande riktigt bra. Shailene Woodley (som vi bäst känner igen som lillasystern Kaitlin i ungdomsserien The O.C.) är ett riktigt fynd i huvudrollen som Amy, och spelar övertygande och trovärdigt. India Eisley är utmärkt som hennes lillasyster Ashley, och dessutom är Francia Raisa lysande som Adrian. Tyvärr är Ken Baumann dock lite väl stel och opersonlig som Amys pojkvän Ben, och deras personkemi övertygar heller inte riktigt. Så är Daren Kagasoff (Ricky) och Greg Finley (Jack) betydligt bättre, och i synnerhet den förstnämnda imponerar med sin realistiska rolltolkning. Renee Olstead och Camille Winbush är också mycket bra som Amys bästa vänner Madison och Lauren, och även i övrigt förekommer många fina rollprestationer.

Det är uppskattat med en TV-serie som skildrar ett så allvarligt och intressant ämne som tonårsgraviditeter på ett trovärdigt sätt, och det lyckas The Secret Life of the American Teenager med. Det är förvisso en liten bit kvar till den starka skildringen av graviditeter som Degrassi Junior High lyckades med under 1980-talet, men å andra sidan har en hel del hänt i världen sedan dess. Det är en intressant och engagerande serie som tar upp många intressanta ämnen och med rollfigurer man hela tiden känner för. Det är också imponerande med trovärdig dialog, där alla låter som tonåringar brukar låta i verkligheten. Helhetsintrycket dras dock ned av vissa mindre genomarbetade rollfigurer, och det faktum att det förekommer en hel del klichéer och stereotyper. Men att det är en trevlig och underhållande serie kan inte förnekas, och alla 13 avsnitten i den här säsongen är intressanta och sevärda. För målgruppen kan jag därför definitivt rekommendera The Secret Life of the American Teenager, men det är värt att påpeka att målgruppen är relativt smal. Även om vi får lära känna i synnerhet Amys föräldrar på ett ganska bra sätt, så är och förblir det en ungdomsserie som fungerar bäst för tonåringar. Om det var länge sedan man var tonåring bör man därför fortfarande ha lätt för att uppskatta ungdomsserier för att det ska vara värt att ge den här serien en chans. Till den kategorin hör dock undertecknad, och därför hade jag absolut en trevlig stund framför TV:n

DVD-boxen består av tre DVD-skivor, och kommer i ett vanligt DVD-fodral där varje skiva är direkt tillgängligt. Bilden är i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska originalljudet finns även dubbade ljudspår på spanska och italienska (som enbart är i stereo). Avsnitten är textade på nio olika språk, däribland de fem nordiska språken. Det finns dessutom två engelska textspår - både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade, vilket är trevligt. Dock finns ingen svensk text för hörselskadade, men när skivan rymmer så pass många språk är det å andra sidan förståeligt att man inte gärna kan lägga in så många extra textremsor. Bild- och ljudkvaliteten är bra, och håller generellt aningen högre kvalitet än normal digital-TV. När man matar in de tre DVD-skivorna möts man av språkvalsmeny, som följs av varningstexter och distributörsjingel. På den första skivan visas därefter några trailers för andra TV-serieboxar, som dock går att hoppa förbi. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är effektfull och stilren men som endast finns på engelska.

Det enda extramaterialet som finns är en kortare minidokumentär bakom kulisserna på sex minuter, som innehåller intervjuer med skaparen Brenda Hampton och några av skådespelarna. Det är ganska intressant och en del matnyttigt framkommer, men tyvärr går inte inslaget in tillräckligt på djupet. Det lilla extramaterial som finns har svensk text, vilket är mycket uppskattat.

Recensionen skriven: 30 november 2010
Senast uppdaterad: 1 december 2010

Recensionen har lästs 5112 gånger av 2994 personer, sedan den 30 november 2010