Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Svensk distributör: PAN Vision AB
Séraphine Louis - Yolande Moreau Wilhelm Uhde - Ulrich Tukur
Madame Duphot - Geneviève Mnich Anne-Marie Uhde - Anne Bennent
Helmut Kolle - Nico Rogner Minouche - Adélaïde Leroux
Duval - Serge Larivière Madame Delonge - Anne Benoît
Anatole Duphot - Dominique Pozzetto La mère supérieure - Françoise Lebrun

Den franska konstnären Séraphine Louis (1864 - 1942) blev senare känd under namnet Séraphine de Senlis, och anses som en av de främsta konstnärerna inom konstformen naivism. Merparten av sitt liv var hon dock inte känd, och blev välkänd i konstkretsar först efter att hon slutat att måla. Hon var även helt självlärd utan någon formell utbildning. Då Séraphine inom många kretsar än idag är världsberömd, så är det knappast speciellt förvånande att hennes liv nu också blivit till film. Resultatet heter Séraphine, och är en fransk-belgisk samproduktion regisserad av den franska filmmakaren Martin Provost. Filmen var 2009 års stora vinnare på César Awards, ett franskt filmpris stiftat av det franska filminstitutet, och vann i sju klasser av totalt nio nomineringar; däribland bästa film och bästa originalmanus.

Séraphine hade biopremiär i Sverige i juni 2009 på Folkets Bios biografer, och först nu har den släppts på DVD. Handlingen inleds år 1914 i den franska småstaden Senlis, ca 4 mil utanför Paris. Där arbetar den då 48-åriga Séraphine Louis som städare, där hon mestadels får ta hand om rika personers hus. En av dessa blir den tyska konstkritikern Wilhelm Uhde, när han hyr en lägenhet i staden. Séraphine upplevs som lite udda, och har därför inga vänner. Till sin förvåning upptäcker Wilhelm att Séraphine har större ambitioner än städning, och att hon kvälls- och nattetid målat tavlor. Han blir betagen av hennes målningar och uppmuntrar henne, men de skiljs åt när första världskriget inleds. Tids nog återförenas dem, men då börjar Séraphines mentala problem att göra sig alltmer påminda.

Séraphine Louis öde är definitivt intressant att uppmärksamma, och det är en fin idé att göra film baserad på hennes liv. Resultatet har blivit lite ojämnt, men ändå förhållandevis positivt. Det är en vacker och lågmäld film, som långsamt bygger upp intresse och berättar om Séraphine på ett stillsamt sätt. Det har blivit både stämningsfullt och poetiskt, och åtminstone inledningsvist är det en engagerande och intressant film. Det blir visserligen aldrig spännande och i grund och botten händer inte så mycket, men det är så vackert och fint gjort att man ändå inte kan låta bli att tycka om det. Det gäller i synnerhet filmens första halva, där tillräckligt mycket händer för att hålla intresset vid liv och det aldrig blir tråkigt. Det förblir engagerande och det är lätt att känna för Séraphine, fastän hon är en minst sagt lite annorlunda människa. Det är vackert och vemodigt, men blir inte alltför dyster och upprätthåller en lagom balans. Det är ganska tystlåtet med förhållandevis lite dialog, men filmen lyckas ändå att hålla intresset vid liv med de makalöst vackra porträtten och det imponerande sinnet för detaljer.

Om hela filmen hade hållit samma höga klass, så hade filmen utan tvekan förtjänat en åtta i betyg. Men efter kriget och under filmens andra halva sjunker tyvärr kvaliteten. Det blir allt segare, och det händer mindre. Filmen är visserligen alltid långsam, men det är inte förrän under den andra halvan som den känns direkt seg. Under långa perioder blir det mycket händelsefattigt, och regissören börjar ta alltmer tid på sig att bygga upp scener och motiv med lägsta tänkbara hastighet. Jag fick anstränga mig för att inte somna, och det har blivit alldeles för utdraget. Séraphine hade med fördel kunnat kortas ner en hel del, för en speltid på över två timmar hade verkligen inte behövts med den här storyn. Filmen blir också alltmer mörk och dyster, och börjar kännas allmänt deprimerande och svart. Det är förstås svårt att undvika när det handlar om verkliga händelser och en riktig människa, men samtidigt brukar de flesta inte kunna engageras lika mycket om allting är becksvart och det inte längre finns någon gnutta hopp.

Slutintrycket blir därför att filmen inte riktigt lyckas att gripa tag i mig, och trots ett gripande människoöde blir filmen aldrig gripande. Jag lyckas inte helt att sätta fingret på varför, men den sega stilen under filmens andra halva och den lite för mörka stämningen är definitivt bidragande orsaker. Det hade underlättat om storyn kunnat kryddas eller fyllas ut med något mer, för den här handlingen räcker inte riktigt till en hel långfilm. Karaktärsporträtten håller varierande klass. Séraphine har blivit en mångbottnad och intressant rollfigur, och filmen lyckas på ett skickligt sätt att väcka intresse för konstnären och personen Séraphine. De flesta andra är tyvärr tämligen endimensionella, och lämnar en del övrigt att önska. Wilhelm Uhde har åtminstone blivit något nyanserad, medan alla övriga blivit alltför svart-vita och intetsägande.

Fotot i Séraphine är dock förstklassigt, och vi erbjuds vackra vyer och ett starkt och poetiskt bildspråk. Mycket energi har lagts på scenografin och alla detaljer, och regissören lyckas på ett makalöst sätt att precis fånga rätt tidskänsla från den första halvan av 1990-talet. Det ser oerhört realistiskt och naturtroget ut, och samtidigt erbjuds vackra motiv och en poetisk visuell känsla. På den punkten kan det inte bli bättre. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, och i synnerhet Yolande Moreau imponerar stort i huvudrollen som Séraphine. Hon spelar mycket övertygande och trovärdigt, och lyckas på ett skickligt sätt att väcka liv i rollfiguren. Även i övrigt är det bra skådespelare, som alla gör övertygande insatser.

Som film betraktat är Séraphine en vacker, vemodig och lågstämd film, som lämnar en poetisk och fin känsla efter sig. Det är en intressant story, och visst tål Séraphine Louis öde att uppmärksammas. Men det är samtidigt en lite väl utdragen och seg film, som särskilt under den andra halvan bitvis blivit lite oengagerande och aldrig riktigt griper tag i tittaren. Även om hennes liv varit intressant och storartat, så blir det lite för odramatiskt och händelsefattigt för att lyckas att beröra fullt ut. Därför blir filmen aldrig särskilt gripande och periodvis även oengagerande, och en så djup och finstämd film som denna hade trots allt alla möjligheter att bli både gripande och berörande. Under den sista timmen blev jag därför tyvärr inte alls särskilt begeistrad, men det vackra fotot och hantverket gör ändå att slutintrycket är förhållandevis gott. Helt enkelt fullt sevärt och intressant, men filmen lämnar inte riktigt samma bestående intryck som jag hade önskat. Filmens andra halva hade egentligen inte förtjänat ett så högt betyg, men genom den betydligt bättre första halvan väljer jag i slutändan en sjua i betyg.

DVD-utgåvan kommer från Folkets Bio, men distribueras genom Pan-Vision. Bilden återges i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, vilket i klartext innebär att i stort sett hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska och finska, men det finns tyvärr ingen textning för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, innan vi kommer direkt till huvudmenyn som är stilren och stillastående med bakgrundsmusik. Menyn är svenskspråkig, vilket är glädjande. Tyvärr finns inget extramaterial överhuvudtaget, vilket är tråkigt. Jag hade verkligen velat se mer om produktioonen av filmen och inte minst mer fakta om den verkliga personen, men allt sådant lyser med sin frånvaro.

Recensionen skriven: 31 mars 2010
Senast uppdaterad: 1 april 2010

Recensionen har lästs 3408 gånger av 1905 personer, sedan den 31 mars 2010