Samantha - Kim Cattrall Miranda - Cynthia Nixon
Mr. Big - Chris Noth Louise - Jennifer Hudson
Enid - Candice Bergen Steve - David Eigenberg
Harry - Evan Handler Smith - Jason Lewis
Anthony - Mario Cantone Magda - Lynn Cohen
Brady - Joseph Pupo Stanford - Willie Garson

Den klassiska TV-serien Sex and the City producerades av den kvalitetsinriktade amerikanska kabel-TV-kanalen HBO mellan 1998 och 2004, och visades i Sverige på TV3. Där fick vi lära känna författaren Carrie Bradshaw, från början omkring 30 år gammal, som skrev en tidningskrönika med samma namn som serien om livet som singeltjej i New York. Hon och hennes tre väninnor Samantha, Charlotte och Miranda hann uppleva det mesta som New York har att erbjuda, innan serien slutligen lades ner 2004 efter 94 inspelade avsnitt. Nu fyra år senare får vi äntligen träffa de fyra kvinnorna igen, i form av en nyproducerad långfilm på bio. Precis som i verkligheten har det gått fyra år sedan de avslutande avsnitten av TV-serien, och mycket har hänt för kvinnorna. Carries krönika är sedan länge nedlagd, och numera försörjer hon sig som romanförfattare. Hon har just fyllt 40, och efter att hon och Mr. Big (som egentligen heter John Preston) varit tillsammans till och från under hela seriens gång har det nu stabiliserats, och de har varit tillsammans utan avbrott under alla fyra åren. Miranda är gift med Steve, och bor tillsammans med deras son i Brooklyn. Charlotte, som under seriens gång konverterade till judendomen, är fortfarande gift med Harry. De kan inte få barn, och när serien slutade fick de det lyckliga beskedet att de skulle få adoptera en nyfödd flicka från Kina. Adoptionen gick bra, och nu bor alla tre lyckliga i New York. Samantha har flyttat hela vägen till Los Angeles, och bor nu tillsammans med hennes pojkvän; den framgångsrika filmstjärnan Smith Jerrod. Nu när det gått flera år, har Carrie och Big bestämt sig för att gifta sig. Ursprungligen är det tänkt att bli ett litet intimt bröllop, men sen vill den stora modetidningen Vogue skriva om deras bröllop, och betalar därför för både brudklänning och allt annat som hör till. Det lilla bröllopet blir nu större och större, och Big börjar få kalla fötter...

Jag tyckte om TV-serien Sex and the City, även om den aldrig tillhört någon av mina favoritserier, och ibland kändes lite utdragen. Jag följde serien regelbundet under flera års tid, men i och med tidsprioriteringar och krockar med andra program, blev det inte möjligt att se alla avsnitten; och än idag är det omkring två hela säsonger som det aldrig blivit av för mig att se. Trots detta hade jag ganska höga förväntningar inför långfilmen, och jag blev inte besviken. Det är en charmig och intressant film, och det är roligt att återse Carrie, Charlotte, Miranda och Samantha igen - rollfigurer som vi trots allt fått lära känna riktigt väl genom åren. Filmen följer också ungefär samma stil och upplägg som serien, och det mesta känns bekant. Filmen känns nästan som en sjunde säsong av serien, och hinner klämma in ungefär lika mycket som en hel säsong. Man kan börja misstänka att filmen gjorts istället för en till säsong av serien, och kanske rentav innefattar idéer som var påtänkta till serien men som aldrig blev av i och med nedläggningen. Trots att både filmen och serien officiellt kategoriseras som romantisk komedi, är det dock fortfarande inte alltför mycket till komedi, utan snarare ett lättsamt drama med viss humor. Det gäller även för långfilmen, även om jag upplevde det som lite mer humor än i TV-serien. Här får vi i alla fall skratta en del, även om dramat fortfarande har överhanden, medan jag nästan aldrig skrattade åt TV-serien. Jag hade inte tackat nej till lite mer humor, då det ibland blir lite för långt mellan skratten, men det är förstås en smaksak. Mycket hinns med under filmens gång, och allting utspelas under en relativt lång tidsperiod - uppskattningsvis ca sex månader. I början känns storyn kanske lite övertydlig, men det blir bättre efter ett litet tag. Filmen har dock blivit lång, rentav mycket lång - nästan två och en halv timme pågår den, och det känns mycket för en romantisk dramakomedi. Visserligen händer det också ganska mycket, och därför blir det trots allt inte olidligt långt. Tiden går ganska fort, och det känns inte som två och en halv timme. Men faktum kvarstår att det ändå är i längsta laget för den här genren, och mot slutet började jag få ont i ändan och biofåtöljen började kännas ganska obekväm. Jag anser inte att alla scener varit nödvändiga för storyn, och dessutom är några scener lite onödigt utdragna, så filmen hade trots allt tjänat på att kortas ner lite. Som sig bör har filmen samma skådespelare som TV-serien, och då de fyra huvodrollerna är utmärkta i sina roller är det glädjande att återse alla dessa igen. Jag är inte lika förtjust i David Eigenberg som Steve eller Chris Noth som Mr. Big, som i mina ögon spelar lite väl stelt och opersonligt. Men självklart är det trots allt en fördel att få se samma skådisar som i serien. De nya skådisarna för filmen är också bra, i synnerhet Jennifer Hudson (från Dreamgirls och 2002 års upplaga av amerikanska Idol) som assistenten Louise - en ny och riktigt trevlig rollfigur. Jämfört med serien har killarna blivit mer endimensionella och klichéartade, och gör inte lika mycket väsen av sig längre. Det är lite synd, även om det trots allt är förståeligt att de fyra kvinnorna främst hamnar i centrum. Trots att det är uppenbart att filmen (liksom serien) riktar sig till en kvinnlig publik i första hand, så hade jag ändå fullt utbyte av den och hade trevligt hela filmen igenom. Ibland blir det också riktigt gripande, och jag kunde inte hålla tårarna borta vid ett par scener - något som aldrig blev aktuellt under TV-serien. Filmer där man både hinner skratta och gråta är det liksom svårt att tycka illa om, även om det inte hade skadat med lite mer humor och en lite kortare speltid. Älskade du serien, är det trots allt ingen tvekan om att även filmen är sevärd, och då kan det rentav vara befogat att gå och se den på bio. Men tyckte du inte om serien, så har du inget att hämta här, och då är det smartare att avstå. För de som aldrig sett serien, är det ingen dum idé att se något avsnitt, då det säger en hel del om vilken stil filmen håller. Filmen i sig går dock att se självständigt, och man behöver inte ha följt hela serien. Men jag blev i alla fall riktigt nöjd med filmen, trots att det egentligen är en typisk så kallad "tjejfilm".

Recensionen skriven: 20 juni 2008
Senast uppdaterad: 20 juni 2008

Recensionen har lästs 5572 gånger av 3495 personer, sedan den 20 juni 2008