Tack till The Walt Disney Company Nordic för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Will Hayes & Jesse Studenberg
Sara - Sara Paxton Nick - Dustin Milligan
Malik - Sinqua Walls Maya - Alyssa Diaz
Beth - Katharine McPhee Blake - Chris Zylka
Dennis - Chris Carmack Red - Joshua Leonard
Sheriff Greg Sabin - Donal Logue Gordon - Joel Moore

En grupp universitetsstuderande - Nick, Beth, Malik, Maya, Gordon och Blake - har blivit inbjudna av kompisen Sara att tillbringa helgen i hennes stuga på en ö vid en insjö i Louisiana. De förväntar sig en trevlig och avkopplande helg, men när fotbollsspelaren Malik åker vattenskidor i insjön blir han attackerad av en haj och får armen avsliten. Hans vänner lyckas att hitta armen, och hoppas att läkarna ska kunna operera fast den igen på sjukhuset, men tyvärr är närmaste sjukhus på fastlandet och ingen mobiltäckning finns så långt ögat når. De bestämmer sig istället för att själv ta med Malik till akuten med båt, men tyvärr är hajen som attackerade Malik långt ifrån ensam i insjön, där det finns mängder av livsfarliga hajar som inte vill något hellre än att sätta tänderna i ungdomarna...

Shark Night är allt annat än en originell film, och jag har tappat räkningen på antalet skräckfilmer som handlar om hajar. Det är i vilket fall som helst ett oproportionerligt stort antal filmer med det temat jämfört med hur pass få människor som faktiskt skadas av hajar i verkligheten. Idén och grundstoryn har också en hel del likheter med Piranha tidigare i år även fast det den gången rörde sig om pirayor hellre än hajar. Men det här är en helt okej film ändå, bara man inte förväntar sig någon ny Hajen. Grundstoryn och upplägget är av gammalt beprövat slag för ungdomsinriktade skräckfilmer, och även om storyn är tillspetsad och osannolik så hålls intresset vid liv. Det är spännande, ganska obehagligt och överlag engagerande.

Men att kalla det för en rysare tycker jag är att utmana ödet en smula. Alltför otäckt blir det aldrig, och man hoppar aldrig högt. Det rör sig hellre om en relativt mild obehagsstämning, en påtaglig spänning och vid något enstaka fall otäcka scener där man kan hoppa till lite grand. Lite mer än så hade jag väntat mig av genren, men ser man istället på filmen som en thriller med rysarinslag så fungerar det mycket bättre. För ovanligheternas skull har filmmakarna här satsat på att inte visa så mycket öppet, och våld och blod hålls till ett minimum utifrån genren. Man ser en del blod, men de mest skrämmande hajattackerna hålls utanför bild. Kanske är det ett sätt att hålla nere den amerikanska åldersgränsen, och på så sätt locka även en yngre publik, då filmen i USA fått den så kallade klassificeringen PG-13 (vilket innebär att filmen är barntillåten, men att vuxet sällskap rekommenderas vid personer under 13 år). Ibland kan det vara effektivt att inte visa mer än nödvändigt, då ens egen fantasi vanligtvis kan åstadkomma mer än vad som enkelt går att visa på film, och i så fall är tanken god. Men här kan jag ibland tycka att det har gått lite för långt, och gör att själva skräckkänslan minskar.

Till skillnad från många andra ungdomsinriktade skräckfilmer, som försöker att kompensera avsaknaden av skräck med humor, så har manusförfattarna bakom Shark Night tagit sig själva på ganska stort allvar och det finns ingen direkt humor eller mer lättsam stämning. Mer än till ett par småfniss går det inte. Däremot uppskattar jag att filmteamet har tagit god tid på sig att introducera grundpremissen och rollfigurerna, och den första halvtimmen finns knappt ens någon spänning. Väldigt länge handlar det om att få lära känna ungdomarna som står i centrum, och det har skett på ett snyggt sätt. Det är kanske inte världens djupaste film, men de flesta har blivit någorlunda nyanserade och genom att i ett så lugnt tempo få lära känna alla så bryr man sig faktiskt om vad som händer med dem. Det är något som väldigt många skräckfilmer misslyckas med, där alla dör på löpande band utan att man vet mer än namnet på dem, så Shark Night är faktiskt upplagt på ett smart och lyckat sätt.

Den första halvtimmen är väldigt underhållande och charmig, där även lite humor förekommer. Filmens andra del, när själva rysarstämningen och grundstoryn kommer igång på allvar, fungerar aningen sämre men överlag ändå ganska väl. Det är riktigt spännande, underhållande och obehagligt trots att vi inte får se mer än absolut nödvändigt av själva hajattackerna. Problemet är att filmens sista halvtimme spårar ur, då filmmakarna har försökt att ge en rimlig förklaring till det osannolika faktum att det funnits så många livsfarliga hajar i en insjö; något som visserligen inte är omöjligt men knappast sannolikt. Tanken är god, men tyvärr har det blivit så klichéfyllt och karikatyrmässigt att det är svårt att ta det på allvar. Det gör att mitt intresse minskar under filmens sista akt, och saken blir heller inte bättre av att vissa rollfigurer blivit så oerhört stereotypa och karikatyrartade (jag vill inte avslöja något, men ni vet vilka jag syftar på när ni har sett filmen). Förmodligen har allt detta skett för att försöka få filmen mer originell och trovärdig, för att inte alla ska ifrågasätta sannolikheten med alla hajar i området, men ironiskt nog har det hellre fått motsatt effekt. Jag hade föredragit om filmen fortsatt i samma stil som de första dryga 45 minuterna, då det faktiskt fungerade riktigt bra och filmen lyckades att engagera och underhålla med enkla medel.

Fotot är snyggt, och filmen har hyfsat trovärdiga effekter även om det bitvis är övertydligt att det rör sig om datoranimation. Hajarna har åstadkommits genom en kombination av fjärrstyrda robotar och datoranimation, och man kan lugnt påstå att robothajarna ser betydligt mer trovärdiga ut än de datoranimerade dito. Skådespelarinsatserna är överlag helt okej, även om ingen lär vinna någon Oscar för de här rollprestationerna. Sara Paxton, för de flesta mest känd från bl.a. Aquamarine, är riktigt bra som Sara och gör allt som går av rollfiguren. Dustin Milligan är ganska bra som Nick, även om han bitvis ger ett något onaturligt intryck. Sångerskan och tillika forna American Idol-deltagaren Katharine McPhee är bättre än väntat som Beth, och spelar faktiskt trovärdigt. Sinqua Walls spelar dock över ganska påtagligt som Malik, och jag hade lite svårt att ta honom på allvar. Donal Logue balanserar också på gränsen till överspel som stadens sheriff och Chris Carmack är heller inte mycket bättre. Däremot är det roligt att återse Joshua Leonard från Blair Witch Project, och han gör vad som går av sin endimensionella och stereotypa roll. De övriga skådespelarinsatserna varierar från bra till mindre bra.

Shark Night är ingen djupsint film och långt ifrån något mästerverk, men så länge man inte förväntar sig någon ny Hajen så fungerar det ändå ganska väl. Länge är filmen bra, men tyvärr dras helhetsintrycket ned av den originella men alltför överdrivna och långsökta sista tredjedelen. Det är ändå en helt okej och fullt sevärd film, men jag blir ändå lite besviken då filmen hade haft potential att bli så mycket bättre. Utifrån de första 50 minuterna hade betyget blivit bättre, men nu nöjer jag mig med en sexa i betyg. Möjligtvis kanske filmen hade upplevts något bättre på bio med 3D-effekterna, i och med att filmteamet ibland gått över gränsen till effektsökeri och vissa scener mest känns som en ursäkt för att få visa upp 3D-effekter, men å andra sidan har jag sällan blivit särskilt imponerad av 3D på bio.

På bio visades Shark Night i Sverige i 3D-version, men det går vi miste om på DVD (ganska förståeligt i och med de primitiva möjligheter som finns till 3D på DVD) samtidigt som filmen i Sverige inte alls släpps på Blu-Ray där det hade varit möjligt med "äkta" 3D. DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken plus engelska. Det finns både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska texten håller relativt hög klass. När man matar in DVD-skivan möts man av en en språkvalsmeny, som följs av varningstexter och en distributörsjingel. När man valt språk kommer man direkt huvudmenyn som är snygg och rörlig men tyvärr bara engelskspråkig.

Som bonusmaterial hittar vi en minidokumentär vid namn "Fake Sharks, Real Scares" på fem minuter som handlar om hur filmen tekniskt spelats in, och i synnerhet hur hajarna framställts. Det är ganska intressant och vi får veta en del matnyttigt, även om det är i kortaste laget. Vidare återfinns ytterligare en minidokumentär vid namn "Ellis' Island" på fyra minuter, som handlar om inspelningen, arbetet med regissören och 3D-effekterna. Inslaget består främst av intervjuer med regissören och skådespelarna. Här finns visserligen en del intressanta fakta som tas upp, men lite för mycket tid går åt till att skryta över regissören; något som snabbt blir tröttsamt. Dessutom har för stor vikt lagts åt att förklara arbetet med 3D-effekter, som blir ganska menlöst när man inte har fått möjlighet att se filmen i 3D. Där tar det roliga slut, men det extramaterial som finns är i alla fall helt okej. Allt extramaterial har svensk text, vilket är mycket glädjande och något som tyvärr blivit alltför sällsynt i dagens läge.

Recensionen skriven: 10 oktober 2012
Senast uppdaterad: 11 oktober 2012

Recensionen har lästs 3136 gånger av 1823 personer, sedan den 10 oktober 2012