Margie - Jennifer Esposito Cece - Colleen Camp
Nettie Finkelstein - Cybill Shepherd Vivian Claremont - Joanna Lumley
Josie Albertson - Sydney Lucas David Albertson - Jake Lucas
Domare Pendergast - Austin Pendleton Miriam Pendergast - Tovah Feldshuh
Sandy - Nora Jobling Sig själva - Quentin Tarantino / Michael Shannon
Servitris - Tatum O'Neal Andre - John Robinson

Teaterregissören Arnold Albertson är en gift småbarnspappa, men brukar likväl roa sig med att betala för prostituerade kvinnor. Efter att ha betalat för en natt med Isabella (som kallar sig Glo) vill han faktiskt inte ha sex med henne, utan erbjuder sig att ge henne 30 000 dollar om hon lämnar branschen för gott. Då ser Isabella sin chans att kunna förverkliga sin dröm om att bli skådespelerska, och söker till en provspelning inför en ny komedi på Broadway. Men problem uppstår när hon upptäcker att regissören för pjäsen ifråga råkar vara just Albert - och till råga på allt är det hans fru Delta som är motspelare till den rollfigur som Isabella söker som...

Det låter inte vare sig originellt eller särskilt märkvärdigt, men She's Funny That Way är bättre än man skulle kunna tro. Trots den relativt bekanta premissen har filmen en ovanlig stil och känsla, som i mångt och mycket påminner om gamla 1950-talskomedier; kryddat med lite Woody Allen-stil. Man skulle kunna säga att det tillhör den sortens gammaldags komedier som inte alls produceras längre, och även om det delvis finns en orsak till det så tycker jag verkligen om den här nyskapande och udda filmen. Det är charmigt och underhållande, och man har trevligt hela tiden. Tiden går snabbt, och jag uppskattar den ovanliga tonen och stilen.

Det är också en riktigt rolig film, och man får skratta ofta. Jag skrattade oftare än jag hade velat medge, och det finns humoristiska situationer och repliker i varenda scen. Det varierar visserligen från småfniss till gapskratt, men det är ganska ofta som det uppstår högljudda skratt; och det var ärligt talat länge sedan jag skrattade så här mycket åt en komedi. Likheterna med Woody Allen är också uppfriskande, och passar faktiskt bra i det här sammanhanget.

Man får också lära känna framförallt Izzy på ett bra sätt, som blivit en nyanserad och intressant rollfigur som man hela tiden känner för. Även Arnold hinner få några nyanser, liksom vissa av de andra. Med så här många rollfigurer är det förstås oundvikligt att några av karaktärerna förblir mer eller mindre endimensionella, men det gäller ju å andra sidan de flesta komedier här i världen - och man kan väl med all rätt hävda att det inte är mångbottnade och djupsinta karaktärsporträtt som är det väsentliga i en komedi.

Men She's Funny That Way påminner delvis om gammaldags farser, och det finns förstås en orsak till att sådan fars till stora delar är utdöd i dagens läge. Det här är en typisk förvecklingskomedi, av samma slag som det redan finns många andra exempel på (inte minst från just 1950-talet), och ibland blir det lite för mycket av det goda. Det känns lite för överdrivet, för efter ett tag blir allting tillspetsat till bristningsgränsen.

Persongalleriet är också onödigt stort, då det egentligen bara är 4 - 5 personer som faktiskt är relevanta för handlingen och resten mest finns till som komisk "krydda". Jag hade önskat att manusförfattarna kunnat ta bort några av de mer onödiga rollfigurerna, och även tonat ner stilen en del. Trots allt blir det lite för mycket av det goda och dessutom onödigt mycket upprepningar, och det som är väldigt roligt första gången är inte riktigt lika kul tredje gången det händer.

Något större djup finns heller inte, och likaså inte mycket till budskap eller sensmoral. Det är förstås heller inte avsikten, men även i komedier är det ju inte fel om det finns ett visst djup. Det gör att filmen inte blir riktigt så minnesvärd som jag hade hoppats på, men som underhållning för stunden fungerar det ypperligt.

Fotot är enkelt men effektivt, och skådespelarinsatserna överlag riktigt bra. Owen Wilson tillhör verkligen inte någon av mina favoriter, men är bättre än väntat här och gör en riktigt bra insats som Arnold. Imogen Poots är utmärkt som Izzy, och gör en trovärdig och stark insats i en utmanande roll. Dock är jag lite tveksam till dialekten, som låter som någon slags märklig blandning mellan brittisk engelska och amerikansk New York-dialekt, men jag är å andra sidan knappast någon expert på att bedöma accenter. Jennifer Aniston är riktigt bra som Jane; en otacksam men riktigt rolig roll. Och Kathryn Hahn är som alltid mycket bra, men får tyvärr inte så jättemycket att arbeta med här.

She's Funny That Way erbjuder inte mycket till djup, men är en riktigt rolig, charmig och mysig film som man blir glad av att se på. Mycket mer än så kräver inte jag av en komedi, och därför känner jag mig nöjd med filmen. Visserligen är storyn lite för tillspetsad och ibland blir det lite för mycket buskis-känsla av allt, men det är ändå en film väl värd att se för de allra flesta och som förtjänar en stabil sjua i betyg.

Recensionen skriven: 18 juni 2015
Senast uppdaterad: 19 juni 2015

Recensionen har lästs 2984 gånger av 1650 personer, sedan den 18 juni 2015