Regi: Martin Scorsese
Mick Jagger Keith Richards
Charlie Watts Ron Wood
Christina Aguilera Buddy Guy
Jack White Darryl Jones
Lisa Fischer Bill Clinton

En av de mest framgångsrika musikgrupperna genom åren är utan tvekan The Rolling Stones, som bildades 1962 och fortfarande är aktiva - trots att alla bandmedlemmarna är över 60 år gamla. Några av medlemmarna har visserligen bytts ut under årens lopp, men frontfigurerna Mick Jagger och Keith Richards har funnits med hela tiden.Som del av deras konsertturne "A Binger Bang" mellan 2005 och 2007, hölls två konserter på Beacon Theatre i New York i oktober och november 2006. Dessa två konserter ligger till grund för Martin Scorseses nya konsertfilm Shine a Light, där framträdanden varvas med gamla intervjuklipp med bandets medlemmar genom åren.

Jag har aldrig varit alltför förtjust i Rolling Stones, och tillhör heller knappast den huvudsakliga målgruppen.. Det försvårar givetvis möjligheterna att skriva en rättvis recension, och det är möjligt att mer insatta personer kan se någon tjusning med filmen som inte jag kunnat. Men jag blev ärligt talat väldigt besviken. Jag hade hoppats att få lära mig lite mer om bandet och dess medlemmar, och exempelvis få se personbeskrivningar av medlemmarna och få återblickar över vad de gjort genom åren. Det vore inte orimliga förväntningar inför en sådan här film, i mina ögon. Men allt sådant lyser med sin frånvaro, och här är det istället musik, musik och ännu mer musik som väntar oss. Närmare bestämt två timmar med musik non-stop, och det är antagligen för mycket även för de mest inbitna fansen. Visserligen är det snyggt filmat och klippt, och de 16 kamerorna på och kring scenen ger en imponerande närvarokänsla - det känns nästan som om man vore på plats i Beacon Theatre. Men till syvende och sist är det ändå nästan enbart en filmad konsert, och det blir inte mycket att hurra för. En del av låtarna är dock riktigt bra, vilket blir räddningen för filmen. Men kvaliteten är ojämn, och vissa av låtarna är i mina ögon plågsamt dåliga. Det bästa med filmen är egentligen de inflikade arkivklippen, med intervjuer med bandets medlemmar från 1960-talet och framåt. Ett väldigt kort klipp kommer t.o.m. från svensk TV! Men arkivklippen är alldeles för få och kortfattade, och ger inte alltför stort intryck. Det vore önskvärt med betydligt fler och längre sådana klipp, för det hade kunnat bli riktigt intressant. Shine a Light hade kunnat bli en riktigt intressant film, om man hade varvat konsertframträdandena med dokumentärer om bandet och dess medlemmar, med möjlighet att lära känna dem närmare. Men så blev det inte, och två timmar med nästan oavbruten musik blev i alla fall alldeles för mycket för mig - efter ungefär en timme började jag skruva på mig i biofåtöljen, och hoppades att filmen skulle ta slut snart. Det är inget gott tecken... För att sammanfatta den här filmen, kan man dela in Sveriges befolkning i tre delar. För de mest inbitna Rolling Stones-fansen, som älskar bandet och all dess musik och älskar att gå på konserter, är filmen troligen med viss tvekan värd att se på bio; åtminstone om filmen visas i en stor och bra biosalong där du bor (vilket inte är fallet i Skellefteå). För de mer normalt intresserade av Rolling Stones, som tycker om deras musik men inte är direkt fanatiska, är det antagligen smartare att vänta tills filmen släpps på DVD och hyra den. Vi övriga som inte är speciellt förtjusta i gruppen gör nog klokast i att avstå från filmen helt och hållet... Ärligt talat har jag svårt att tro att det finns någon större marknad för sådana här konsertfilmer på bio - de flesta bör trots allt få mer valuta för pengarna om man köper en "Greatest Hits"-skiva med gruppen, hellre än att lägga ner omkring 85 kr på att se filmen på bio.

Recensionen skriven: 1 maj 2008
Senast uppdaterad: 1 maj 2008

Recensionen har lästs 3520 gånger av 1838 personer, sedan den 1 maj 2008