Tack till Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Nomi - Elizabeth Berkley Molly - Gina Ravera
Zack - Kyle MacLachlan Cristal - Gina Gershon
James - Glenn Plummer Tony - Alan Rachins
Henrietta - Lin Tucci Penny - Rena Riffel
Al Torres - Robert Davi Jack - Jack McGee

Bildkälla: Studio S Entertainment

Den holländska filmregissören och manusförfattaren Paul Verhoeven blev framgångsrik i sitt hemland under 1970- och 1980-talet. Han flyttade till USA i mitten av 1980-talet, och blev efter flytten populär med filmer som RoboCop och Basic Instinct. Förmodligen blev Paul inte lika nöjd efter Showgirls 1995, som blev en av årets största floppar på bio och vann hela sju Razzie-priser för bl.a. sämsta film. På senare år har filmen dock fått en slags kultstatus bland många, och har sålt mycket bra på VHS och DVD i USA. En del av orsakerna till framgången beror sannolikt på att Showgirls på senare tid marknadsförts som ett erotiskt drama, eller i vissa fall som en ren sexfilm; något som nedtonades vid urpremiären. Den hatade och älskade filmen har nu släppts som nyutgåva på DVD i Sverige. Här kretsar händelseförloppen kring den unga kvinnan Nomi Malone, som kommer till Las Vegas med lätt bagage för att pröva lyckan. Hennes vistelse kunde inte gärna ha börjat sämre, då hon strax efter ankomsten blir rånad och avstulen sin resväska och med den även alla hennes pengar. Därigenom kommer hon i kontakt med sömmerskan Molly, och de blir goda vänner där Nomi också får bo i Mollys lägenhet. För att tjäna pengar och klara sitt uppehålle börjar Nomi snart att jobba som strippa på den sliskiga nattklubben Cheetah Club, och inledningsvis går det utmärkt. Därigenom kommer hon i kontakt med stjärnan Cristal Connors, som spelar huvudrollen i en framgångsrik nakenpjäs i staden, och Nomi får då chansen att provspela för en roll i föreställningen. Men det är en mörk och konkurrensinriktad värld, och priset för att lyckas kan vara högt - något Nomi snart får erfara, då hon med varje pris försöker komma framåt i branschen.

Att se en film som hatas av så många är inte direkt något jag sett fram emot, men Showgirls är faktiskt en betydligt bättre film än vad många velat göra gällande. Filmen tar upp ett intressant ämne på ett lyckat sätt, och det har blivit en förvånansvärt intressant och engagerande film. Handlingen är visserligen i tunnaste laget, men det händer trots allt en del och det finns fler lager och nyanser än vad de flesta recensenter tycks ha uppfattat vid premiären. Att det är en kontroversiell och vågad film råder ingen tvekan - här finns fler nakenscener än i de allra flesta större filmer, och de flesta skådisar är åtminstone topless (och ibland även helt nakna) i en stor andel av filmen. En hel del scener är utmanande, och här finns såväl närgångna sexscener som lesbiska undertoner. Men faktum kvarstår att Showgirls trots allt utspelas i en utseende- och sexfixerad värld, och då blir det i det närmaste omöjligt att undvika nakenscener. Den här handlingen hade helt enkelt inte gått att göra utan en del synliga bröst och könsorgan, åtminstone inte utan att det blivit rejält konstlat. Under nästan hela filmen märker man ändå att tyngdpunkten ligger på handlingen, och det är få nakenscener som finns med bara för sakens skull. Det här är trots allt långt ifrån någon porrfilm, och egentligen är det ett gränsfall om den ens kan klassas som erotisk (som omslaget uppger). Förväntar man sig en porrfilm lär man därför bli besviken.

Det största problemet med Showgirls är att filmen blivit onödigt lång, och med en speltid på 2 timmar 6 minuter råder det knappast någon tvekan om att regissören varit lite väl försiktig vid klippningen. Det händer helt enkelt inte tillräckligt mycket för att motivera en så lång speltid, och det hade varit önskvärt att korta ner den med minst en kvart. Det är ett flertal scener som blivit omotiverat långa, och några scener tillför heller ingenting till handlingen. Ibland tycker jag också att regissören verkat vara lite väl förtjust i nakenscener, även i sådana situationer där det inte varit nödvändigt. Om vissa scener hade filmats på ett annat sätt, så hade filmen lätt kunnat få en djupare betydelse än det blivit, så att den kunnat bli något mer än bara ren underhållning. Det hade inte krävts några omfattande förändringar, då merparten av de vågade scenerna trots allt är fullt berättigade i sammanhanget och de tveksamma scenerna är i minoritet. De flesta av rollfigurerna är mer eller mindre endimensionella, och några större djup finner vi inte. Huvudrollen Nomi har visserligen fått en del nyanser, men överlag är det ingen jättesympatisk rollfigur, vilket drar ner helhetsintrycket. I synnerhet mot slutet agerar hon på sådana sätt, så att det blir i det närmaste omöjligt att kunna sympatisera med henne. Det är beklagligt, då det inte hade krävts så mycket för att man ska få större förståelse för hennes beteende. Filmen lider också av ett fåtal logiska luckor och trovärdighetsproblem, även om det inte medför något större problem.

Någon märkvärdig film ur teknisk synvinkel är det inte, men fotot är fullt godkänt utan att sticka ut, och med ett funktionellt om än ooriginellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och trots den hemska kritik hon fick vid premiären är Elizabeth Berkley - mest känd som Jessie i den klassiska komediserien Pang i plugget - riktigt bra som Nomi. Hon spelar övertygande och trovärdigt, och gör allt hon kan med rollfiguren. Gina Gershon och Gina Ravera övertygar också som Cristal och Gina, och Kyle MacLachlan (för de flesta mest känd från Twin Peaks) är som vanligt bra som Zack, även om han inte får alltför mycket att arbeta med här. Kort sagt är Showgirls en underskattad film som tar upp intressanta ämnen, och visar upp en mörk och utseendefixerad värld på ett mycket realistiskt sätt. Det är en film som provocerar och visar upp en tragisk värld på ett lyckat sätt, och där regissören inte har snålat med nakenscener. Är man pryd och inte tycker om att se nakenscener på film, så gör man sig klokast i att hålla sig långt borta från Showgirls. Men om man vet vad man ger sig in i, så blir man sannolikt inte besviken, varför jag trots all kritik kan rekommendera filmen för de allra flesta och ger den en stark sexa i betyg.

Den svenska DVD-utgåvan innehåller filmens ursprungliga oklippta originalversion, som visades på bio i USA, innan den klipptes ner med ett par minuter för att våga släppas på VHS. I England har en scen alltid varit nedklippt, men här är det alltså det oklippta originalet vi får se, vilket är glädjande. Filmen erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i ett underligt format som jag uppskattar som cirka 2,10:1 - något format anges inte på omslaget, och den siffran har jag istället bara kommit fram till med hjälp av ögonmåttet. Det innebär alltså mycket smala svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV, vilket är besynnerligt då filmen spelades in i 2,35:1 och det rimligen bör medföra att det kapats en aning i sidled. Bildkvaliteten är förhållandevis bra, även om det finns en del brus och gryn och man ibland även kan märka av kompressionsartefakter. Förmodligen är det inget större restaureringsarbete som gjorts bakom releasen, men den är trots allt fullt godkänd. Ljudet finns enbart i tvåkanalig stereo, men håller hög kvalitet och ett hyfsat djup. I andra länder har filmen dock släppt i Dolby Digital 5.1, och därför är det beklagligt att Studio S inte kunnat använda sig av samma ljudmaster som i övriga världen. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen textning för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan, möts man av en kort distributörsjingel som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men som bara finns på engelska. Det enda extramaterial som erbjuds är en ursprunglig biotrailer för filmen, vilket är precis så spännande som det låter. Enligt uppgift har utländska DVD-utgåvor i bl.a. USA en hel del extramaterial, och därför är det beklagligt att Studio S inte kunnat eller velat licensiera det även till den skandinaviska utgåvan.

Recensionen skriven: 23 oktober 2009
Senast uppdaterad: 23 oktober 2009

Recensionen har lästs 3810 gånger av 2115 personer, sedan den 23 oktober 2009