Max - Dave England Eddy - Jason Bothe
Chris - Carlo Marks Lisa - Lindsay Maxwell
Tracy - Amber Borycki Juice - Alain Chanoine
Danielle - Pascale Hutton Pete (filmaren) - Peter Sweeney
Kingsley - Tom Green Spinks - Shane Meier
K-Dog - Juan Riedinger Mikey - Kyle Labine

Den kanadensiska regissören, manusförfattaren och producenten David Mitchell har genom åren legat bakom en lång rad lågbudgetfilmer, men har förblivit okänd för gemene man. Bland hans större titlar återfinns filmer som City of Shadows , Thunderground och Ski Hard, som alla blivit kultförklarade inom sin fankrets utan att bli kända för allmänheten. 2008 kom sportkomedin Shred, som handlade om de avdankade snowboardproffsen Max och Eddy som skapade ett snowboardläger för att ta ut ett eget snowboard-lag inför den kommande ligan. Parallellt med den filmen spelades en uppföljare in, som hade premiär i hemlandet Kanada och USA i mars 2009 men som har dröjt fram tills nu att komma till Sverige.

I Shred 2: Revenge of the Boarding School Dropouts börjar Max och Eddy att satsa på marknadsföring, och anlitar filmare för att spela in en snowboardfilm med åkarna i deras lag i centrum. De fokuserar på Chris, som de tror har stor framtidspotential inom sporten och som de vill göra allt för att han ska komma i rampljuset. Två personer som inte är lika förtjusta i det tilltaget är de resterande lagmedlemmarna Tracy och Juice, som snart hamnar i skymundan och känner sig åsidosatta. Under tiden vill Kingsley hämnas på Max och Eddy för att de fick honom avskedad från det nationella snowboardförbundet...

Shred var en hyfsad film, som inte var det minsta originell men som i sin enkelhet ändå var sevärd. Jag hade av förståeliga skäl måttligt höga förväntningar inför dess uppföljare, men till min förvåning är Shred 2: Revenge of the Boarding School Dropouts faktiskt snäppet bättre än originalfilmen. Framförallt är storyn betydligt bättre, då filmen går ifrån det klassiska "underdog"-temat med personer som ska lyckas inom sportgrenar mot alla odds, som vi redan har sett alldeles för många filmer om. Den här filmen har en mer intressant och fascinerande story, med ett tema och grundproblematik som är universellt gångbara inom alla sammanhang, vilket också gör att filmen blir något bredare och storyn är tillämpbar även utanför sportsammanhang. Det är ett välkommet initiativ, och gör att den här filmen hellre kan tilltala även sådana som inte är särskilt förtjust i just snowboard (och undertecknad tillhör definitivt den kategorin).

Själva snowboard-scenerna har också blivit färre till antalet, då det mesta istället kretsar kring relationer och mänskliga beteenden. Positivt för oss som inte är alltför förtjust i snowboard, men de mest inbitna fanatikerna lär förmodligen uppskatta den första filmen mer som fokuserade till stor del på just snowboardåkning. Även om filmen inte är särskilt originell så blir det i alla fall inte samma dramaturgiska struktur som en mängd andra filmer, och den följer inte någon given mall. Det är dock fortfarande ganska förutsägbart, och några stora överraskningar väntar inte. Det som jag misstänker är menat som en överraskning (som beträffar karaktären Lisa) känns så uppenbart och övertydligt att man lätt kan gissa sig till det långt i förväg.

Precis som dess föregångare har även denna film marknadsförts och kallas på omslaget för en komedi. Den första filmen hade lite humor, och här är det ännu mindre. Jag skrattade inte en enda gång, och ärligt talat log jag knappt ens någon gång. Jag vet fortfarande inte om denna och den förra filmen har marknadsförts felaktigt, eller om det ändå finns någon slags humor som jag inte förstår mig på. En komedi som helt saknar all tillstymmelse till humor låter inte särskilt lyckat, men dessbättre fungerar Shred 2: Revenge of the Boarding School Dropouts ganska väl som ett drama. Det är förvisso inte alltför djupt eller tänkvärt, men filmen erbjuder fler bottnar än föregångaren och gör den åtminstone aningen tänkvärd. Därför duger filmen gott som lättsam underhållning med åtminstone så pass mycket djup som genren tillåter, och det är en engagerande film där man bryr sig om vad som ska hända.

Rollfigurerna är fortfarande tämligen endimensionella och det finns mycket klichéer, men trots allt är karaktärerna åtminstone lite nyanserade. Max och Eddy framstår som lite mer mänskliga än senast och är inte riktigt lika osympatiska. Chris framstår som mer än lovligt naiv, men känns ändå någorlunda sympatisk och fungerar hyfsat. Tracy och Juice har blivit aningen mer nyanserade än senast, och båda två känns sympatiska och någorlunda äkta. Kingsley har blivit alltför endimensionell, men känns i alla fall lite mer äkta än i den förra filmen. Framförallt går han inte riktigt lika långt här, och de tilltag han tar sig till i den här filmen är betydligt mer realistiska och kan mycket väl tänkas hända i verkligheten.

Shred 2: Revenge of the Boarding School Dropouts erbjuder ett snyggt foto, med en del vackra snövyer inspelade i British Columbia i Kanada. Det är också snyggt koreograferade snowboardsekvenser, som ser äkta ut. Något originellt bildspråk är det dock inte, utan det rör sig om gamla beprövade kort som inte sticker ut. Skådespelarinsatserna är relativt bra, och fastän de flesta inte sticker ut som något utöver det vanliga så fyller alla sin funktion. Bäst tycker jag om den ganska okända kanadensiska skådespelerskan Amber Borycki, som är ett riktigt fynd som Tracy och som spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Pascale Hutton är också bra som Danielle, även om hon inte får alltför mycket att arbeta med i den här filmen. Dave England från Jackass är inte riktigt lika bra som Max, men gör en hyfsad insats och spelar någorlunda naturligt. Tom Green är bättre än senast som Kingsley, då han inte längre spelar över i den här filmen.

Om man tycker om originella och intellektuella filmer är det nog klokast att hålla sig borta även från Shred 2: Revenge of the Boarding School Dropouts, trots att storyn är något djupare än den första filmen. Det är inte lika fokuserat på enbart snowboard, utan storyn och temat är mer mänskligt och universellt gångbart. Trots att den är ännu mindre humoristisk än tidigare och jag här inte kunde finna något som jag anser som roligt, så förblir det en underhållande och trevlig film. Den duger gott som underhållning för stunden och är åtminstone något tänkvärd, men den saknar något som får tittarna att komma ihåg den i efterhand. Men då filmen är bättre än ettan ger jag den en sexa i betyg, och så länge man inte förväntar sig en rolig film så kan den absolut vara värd att se.

Av någon märklig anledning har Shred 2: Revenge of the Boarding School Dropouts enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Förvisso är det kanske inte alltför många som kommer att vilja se om filmen många gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att släppa filmen via båda metoderna. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV och smala svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyerna är fina och stilrena, men finns tyvärr bara på engelska. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, vilket är beklagligt även om det knappast är förvånande för en så pass okänd film som denna.

Recensionen skriven: 16 mars 2011
Senast uppdaterad: 17 mars 2011

Recensionen har lästs 4394 gånger av 2491 personer, sedan den 16 mars 2011