Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Regi: Scott Derrickson
Manusförfattare: Scott Derrickson & C. Robert Cargill
Svensk distributör: Scanbox Entertainment Sweden AB
Ellison - Ethan Hawke Tracy - Juliet Rylance
Ashley - Clare Foley Trevor - Michael Hall D'Addario
Vicesheriffen - James Ransone Sheriffen - Fred Dalton Thompson

Skräckförfattaren Ellison Oswalt har på senare tid övergått till att skriva om verkliga kriminalfall, men har inte haft någon stor framgång på tio års tid. Han kan fortfarande leva på royalties från sin tio år gamla succé, men att skriva nya böcker går det si och så med. Nu har han och hans familj inte längre råd att bo kvar i sitt gamla hus, och Ellison, hans fru Tracy och deras två barn Ashley och Trevor flyttar till ett hus i förorten som är väldigt billig. Men Ellison har inte berättat för sin familj exakt varför det nya huset varit så billig att köpa - 30 år tidigare blev nämligen nästan en hel familj brutalt mördade och hängda i trädgården, medan familjens dotter Stephanie förblivit spårlöst försvunnen. Gärningsmannen åkte aldrig fast. Det är just detta kriminalfall som Ellison har tänkt sig att lösa genom att flytta in i huset. På vinden hittar han en mängd inspelade Super 8-filmer tillsammans med en filmprojektor, och han blir chockade när alla dessa hemfilmer visar sig innehålla filmade mord. Och det dröjer inte länge innan mystiska saker börjar hända i huset...

På papperet verkar Sinister inte vara någon särskilt originell film, och mycket riktigt är premissen inte av det mer ovanliga slaget. Mycket har vi sett förut, och dessutom förekommer ett antal klichéer och schabloner. Men manusförfattarna har ändå lyckats skapa någonting förhållandevis nytt, och åtminstone på en viktig punkt skiljer sig filmen från mängden. Här handlar det nämligen inte bara om att skrämmas, utan Sinister har även en konkret och sammanhängande handling. Det handlar nästan lika mycket om att lösa kriminalfall som att skrämma publiken, i och med Ellisons utredning av de mord som filmats. Det är en smart och annorlunda idé, som fungerar riktigt bra. Det gör att filmen får ett konkret handling, utan att det någonsin förvandlas till någon typisk skräckfilm enbart ute efter våld.

Jag uppskattar dessutom att filmteamet fokuserat på psykologisk skräck hellre än att vräka på med hemskheter. Väldigt länge får vi inte se mycket konkret, utan det handlar om att förmedla en psykologisk skräckstämning genom effektiv användning av ljud, skuggor, mörker och försiktiga antydningar. Det fungerar riktigt väl, i och med att man länge egentligen inte vet någonting - vi kan bara gissa, och fantasin är mer effektiv än det mesta som filmmakarna kan visa i bild. Det förvandlas aldrig till någon "slasher" där folk dör på löpande band, utan det rör sig om ganska lågmäld psykologisk skräck. Det är en bra idé, och jag har nog inte sett en mer lyckad psykologisk skräckfilm sedan Blair Witch Project. De första två tredjedelarna av filmen vet vi egentligen ingenting, utan allt fokuserar på just stämning och försiktiga antydningar. Väldigt länge vet vi inte ens om det förekommer något övernaturligt, eller om allt har logiska förklaringar. Det kommer till sin fulla rätt i den här filmen, och dessutom är det förhållandevis oförutsägbart då man inte vet vare sig vad som ska hända eller hur allting hänger ihop.

Det är dessutom en riktigt otäck film av ett sällan skådat slag. Filmen har en krypande obehagskänsla från första stund; något som aldrig släpper taget. Då och då blir det riktigt otäckt, och vid några tillfällen hoppar man högt samtidigt som det däremellan är allmänt otäckt. Det var faktiskt ganska länge sedan jag såg en så här obehaglig och läskig film, och de flesta lär bli mörkrädda efter den här mardrömsupplevelsen. Samtidigt spårar det aldrig ur med mängder av våld och blod - på samma sätt som de flesta skräckfilmer brukar göra - utan filmen håller sig hela tiden på en relativt lågmäld nivå utan att fläska på med effekter. För det förtjänar filmteamet en eloge, för det är knappast helt lätt att göra en riktigt otäck film utan en massa våld och mord i bild.

När (nästan) allting däremot ska redas ut och vi ska få någon form av förklaring till hemskheterna fungerar det dock inte lika väl. Förklaringen känns lite som en besvikelse, och dessutom är det ett flertal obesvarade frågor som aldrig reds ut. Även om vi får veta en del om vad som pågår, så förklaras inte allt. Det hade inte gjort mycket i en traditionell skräckfilm - trots allt är det ju inte ofta vi får svar på alla våra frågor i skräckfilmer - men i en film som vill vara mer än så, och faktiskt försöker sig på att vara mer intelligent än vanligt, så är det ett påtagligt problem. Slutet känns allmänt antiklimaktiskt och gör att åtminstone en del av filmens dittills så effektiva skräckkänsla och stämning går förlorad.

Fastän storyn i sig håller ihop logiskt uppstår också en del trovärdighetsproblem; framförallt då Ellison bitvis beter sig så oerhört korkat. Om man flyttat in i ett hus där en familj blivit brutalt mördad (om än 30 år tidigare) och strax därpå hittar hemvideofilmer där både det mordet och andra mord filmats, skulle nog de flesta överväga att flytta redan då. Om sedan filmprojektorn slås på av sig självt och andra oförklarliga händelser inträffar lär det knappast vara många som stannar kvar och låtsas som ingenting. Men Ellison berättar inte ens för sin fru om vad som pågår, utan försöker konstant att utreda allting på egen hand. Hur ambitiös författare man än är, så känns det ärligt talat mer dumdristigt än vågat. Det blir också en smula irriterande att Ellison verkar vara fysiskt inkapabel att slå på ljuset nattetid...

Allt detta medför till att Ellison tyvärr blir ganska osympatisk, och trots att han hinner få en hel del nyanser är det lite svårt att till fullo känna med honom. Hans fru Tracy förblir tyvärr relativt endimensionell, och gör inte mycket mer än att stötta Ellison vad som än händer och ta hand om hushållet och barnen. Jag har lite svårt för den ojämställda kvinnosynen, och även med amerikanska mått mätt känns det lite för konservativt. Nu är visserligen filmen i sig lika mycket brittisk som amerikansk, men handlingen utspelas trots allt i USA. Barnen Ashley och Trevor hinner åtminstone få vissa nyanser, men har inte riktigt fått det utrymme de förtjänar; i synnerhet då de på olika sätt båda två är relevanta för storyn.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk där stort fokus legat på stämningen och atmosfären. Musiken är också riktigt bra, men ibland kan det upplevas en smula övertydligt då kusliga beståndsdelar alltid förstärks genom både musik och ljudeffekter. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Ethan Hawke är bra i huvudrollen. Han spelar naturligt och starkt, och gör att man åtminstone ibland kan känna för rollfiguren. Juliet Rylance är riktigt bra som Tracy, och gör allt som går av den tyvärr lite för endimensionella rollfiguren. I rollerna som deras barn är Clare Foley riktigt bra som Ashley, medan Michael Hall D'Addario är helt okej som Trevor men känns bitvis en smula stel och opersonlig. James Ransone är helt okej som vicesheriffen (vars namn aldrig framgår), men gör ingen alltför imponerande insats.

Sinister är en riktigt bra rysare, som lyckas att åstadkomma någonting nytt av en bekant genre och faktiskt förmedlar en ordentlig sammanhängande historia - inte bara som ursäkt för att börja slakta folk, utan som en riktigt intressant story med ett visst djup. Det gör att filmen blir lite mer intelligent än vanligt, och dessutom uppskattar jag den psykologiska skräckstämningen där inte mycket visas i bild. Det är riktigt otäckt, och då får man kanske ha ett visst överseende med trovärdighetsproblem och att i synnerhet Ellison inte beter sig helt logiskt. Sluter övertygar heller inte lika mycket som den första dryga timmen gör, men det är ändå en riktigt bra film och en av de bättre rysarna som kommit på senare år. Så länge man inte är allergisk mot otäcka och obehagliga filmer, så är det här en film väl värd att se, och trots en tveksam kvinnosyn ger jag ändå filmen en stark sjua.

Recensionen skriven: 4 juni 2013
Senast uppdaterad: 5 juni 2013

Recensionen har lästs 3829 gånger av 2341 personer, sedan den 4 juni 2013