Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Clint Collins - Lea Coco Dr. Stomberg - Tate Ellington
Milo - Lucas Jade Zumann Emma - Laila Haley
Ted - Jaden Klein Peter - Caden Marshall Fritz
Catherine - Olivia Rainey Bughuul - Nicholas King
Tracy Oswalt - Juliet Rylance Trevor - Michael Hall D'Addario
Ashley - Clare Foley Stephanie - Victoria Leigh

Courtney har flyttat in i ett lanthus precis bredvid en nedlagd kyrka tillsammans med sina nioåriga tvillingsöner Dylan och Zach. De är på flykt undan Courtneys våldsamma man Clint, som inte skyr några medel i sina försök att hitta henne. Som om det inte vore illa nog får Dylan nattliga "besök" av en grupp spökbarn, som tvingar honom att titta på spökbarnens måttligt charmiga "hemvideofilmer" som skildrar mord av familjer på de mest groteska sätt man kan tänka sig. Under tiden utreder vicesheriffen från den första filmen, som sedan dess förlorat sitt jobb, alla mystiska familjemord kopplade till spöket Bughuul. Han vill stoppa fler mord genom att helt sonika bränna ner alla hus där hemskheter inträffat, men upptäcker till sin förvåning att Courtney och hennes barn hunnit flytta in i ett av dem...

Sinister var en bra och underhållande film, som trots vissa trovärdighetsproblem ändå fungerade förvånansvärt bra. Efter den filmens ouppklarade slut var det väl ganska väntat med en uppföljare, och Sinister 2 är överlag också en bra film. Den åtgärdar vissa av problemen från originalfilmen, samtidigt som den istället orsakar vissa nya. Storyn är intressant, och filmen lyckas att bibehålla samma stil och känsla som den första filmen samtidigt som handlingen till största delen är ny.

Som väntat handlar den nya filmen om en helt ny familj, och istället blir det den namnlösa vicesheriffen (som inte längre är vicesheriff) som är den enda rollfiguren som återkommer från den filmen. Den här uppföljaren ligger delvis lite bättre i tiden, och jag uppskattar att det inte längre rör sig om en schablonartad kärnfamilj. Genom den nytillkomna rollfiguren Courtney blir kvinnosynen lite bättre, och hon är också betydligt mer sympatisk än vad Ellison var i den första filmen. Hon är förvisso ingen alltför mångbottnad rollfigur, men hinner i alla fall få vissa nyanser. Även tvillingpojkarna Dylan och Zach är intressanta och hinner få åtminstone några nyanser; i synnerhet den förstnämnda.

Jag är dock inte helt förtjust i att låta den namnlösa f.d. vicesheriffen (som under eftertexterna kallas för "Ex-Deputy So & So"...!) ta över som ny huvudroll - han var ju trots allt en mer begränsad biroll i den första filmen, och vi får inte veta mycket mer om honom nu varför han inte känns intressant nog att vara huvudroll. Och Courtneys make Clint är så stereotyp och genomond att hälften vore nog, men det är å andra sidan kanske mer nödvändigt för handlingen.

Medan den första Sinister var en riktigt otäck film känns uppföljaren tyvärr lite blekare på den punkten. Det är förvisso spännande och det finns en viss obehagskänsla som genomsyrar filmen, men riktigt otäckt blir det aldrig och jag hoppade inte till en enda gång till skillnad från den förra filmen. Det blir heller aldrig lika obehagligt som under originalfilmen, utan det här blir en lite mildare obehagskänsla och det är ofta tveksamt om det ens kan klassas som rysare med någon form av rättvisa. Det känns lite tråkigt, då ju hela poängen med en rysare brukar vara att vilja skrämma publiken.

Däremot får vi lite mer förklaringar till hur allting hänger ihop jämfört med senast, och då det var den filmens svaga punkt är det positivt. Det förekommer heller inga lika kraftiga trovärdighetsproblem, och även om inte alla beter sig helt "rätt" finns det här inga uppenbart korkade beteenden man kan klaga på.

På gott och ont har Sinister 2 fler fokus än den första filmen. Här handlar det inte bara om demonen Bughuul och morden, utan lika mycket om kvinnomisshandel och mäns manipulativa beteenden gentemot sina fruar. Det är förstås ett tyvärr alltid lika viktigt och aktuellt ämne att uppmärksamma, så det är välkommet även i skräckfilmer. Courtneys man Clint har därför fått ett relativt stort utrymme, och det är en intressant och obehaglig sidohistoria. Problemet är bara det att den historien delvis tar överhanden, som gör att huvudhistorien hamnar i skymundan och får periodvis mindre utrymme. Den här speltiden är helt enkelt lite för kort för att djuplodande hinna utforska två så pass olika teman, som gör att filmen känns lite ofokuserad. Vi får också se lite för lite av Bughuul samtidigt som de nya spökbarnen är alltför menlösa och intetsägande.

Sinister 2 är en ganska bra film, som erbjuder någonting relativt nytt och lyckas med ett nytt fokus och ny handling utan att förlora känslan från den första filmen. Sidohistorien med Courtneys våldsamma make är också välkommet och något som ju tyvärr alltid verkar vara lika aktuellt. Dessutom uppskattar jag att filmen inte får samma trovärdighetsproblem som den första filmen, där Ellison ofta betedde sig mer än lovligt korkat. Problemet är bara det att den här filmen inte alls är lika otäck som första Sinister, utan känns mer menlös - hemfilmerna med de filmade morden är förvisso ganska otäcka och originellt gjorda, men i övrigt blir det nästan aldrig riktigt otäckt utan det blir inte mer än hyfsat spännande och milt obehagligt.

Samtidigt är storyn inte riktigt tillräckligt starkt för att kompensera för den betydligt mildare skräckkänslan, plus att den namnlöse vicesheriffen inte är en tillräckligt intressant rollfigur för att ta över som huvudroll. Jag hade hellre sett att Courtney kunnat få en större roll i sammanhanget, då hon är betydligt mer intressant. Slutet är också i vanlig ordning antiklimaktiskt och för abrupt, och känns ditplacerat enbart för att kunna öppna upp för möjligheten för ännu en uppföljare. Dessa brister gör att filmen tyvärr inte riktigt kommer upp i samma klass som den första filmen, vilket är beklagligt då manusförfattarna uppenbarligen har åtgärdat vissa av bristerna från föregångaren. Men det är ändå en ganska bra och fullt sevärd film, som når upp till en svag sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är tyvärr lite för liten och kantlinjerna är tunna, vilket gör det något svårläst under ljusare partier; men det är ändå en hyfsat lättläst text. Den svenska översättningen håller en hyfsat hög klass, och jag kunde inte upptäcka några nämnvärda översättningsfel. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren men tyvärr endast engelskspråkig.

Som bonusmaterial hittar vi två minidokumentärer på två minuter vardera - en om barnen och en om den nya familjen - som består av korta intervjuer med några av de inblandade. Det är halvintressant och vi får veta aningen matnyttigt, men det är uppenbart att dessa inslag gjorts i marknadsföringssyfte och därmed främst fokuserar på de som inte redan sett filmen. Till råga på allt är också dessa två inslag delvis identiska, och ungefär halva tiden (med intervjuer och snuttar ur filmen) är exakt identiska i båda inslagen. Därmed blir inslagen inte så mycket att hurra för, utan är bara aningen bättre än ingenting alls. Sen finns det också fyra trailers på andra filmer, individuellt valbara från en meny, vilket är precis så spännande som det låter. Bonusmaterialet har tyvärr ingen textning alls.

Recensionen skriven: 6 juli 2016
Senast uppdaterad: 6 juli 2016

Recensionen har lästs 2737 gånger av 1586 personer, sedan den 6 juli 2016