Tommy Balls - Johnny Knoxville Rocky - Rebel Wilson
Francine - Saffron Burrows Mr. Olivetti - Peter Stormare
Bernard - James Marsden Dr. Sage Mennox - Dolph Lundgren
Inspektör O'Grady - David Koechner Inspektör McGee - David Warshofsky
Mrs. Ballisteri - Amanda Plummer Artie - DJ Qualls
Daniel - Ned Bellamy Ms. Baker - Rosie Perez

För de flesta har den svenska regissören Jonas Åkerlund blivit känd genom att ha regisserat en lång rad musikvideor, och därigenom arbetat med artister som Madonna, Roxette och Metallica; för vilka han vunnit ett flertal priser. Han har länge huvudsakligen varit verksam i USA, och 2002 tog han steget över till långfilmer genom den måttligt framgångsrika komedin Spun. Efter det gick han tillbaka till musikvideor under en tid, för att återvända till filmbranschen 2009 genom den psykologiska dramathrillern Horsemen of the Apocalypse. Nu är det dags för hans tredje film som regissör; komedin Small Apartments som bygger på en roman av den prisbelönade amerikanska författaren och serietecknaren Chris Millis. I Sverige släpps filmen direkt på DVD.

Efter att hans bror blivit inlagd på psyket lever 32-åriga Franklin Franklin (!) ensam i sin lilla lägenhet i Los Angeles, och han tillbringar i stort sett all sin lediga tid med att spionera på sina grannar med kikare, fantisera över Schweiz och spela på sitt stora schweiziska alphorn dygnet runt. Det sistnämnda driver hans grannar till vansinne, och inte blir saken bättre av att Franklin alltid går omkring halvnaken; även utomhus. Hans höjdpunkt på dagen är när han dagligen får brev från sin bror, innehållandes självhjälpsband och avklippta tånaglar; då brodern blivit besatt av självhjälpsgurun Dr. Sage Mennox. Hans enda sällskap är hunden Bernard. Men nu har Franklin drabbats av problem, då han dödat sin hyresvärd Mr. Olivetti och inte vet hur han ska göra för att komma runt den problematiken...

Small Apartments har en enkel men intressant premiss, och det har blivit en ganska originell och annorlunda film. Det är minst sagt udda och skruvat, men det fungerar ganska bra ändå. Det är en ganska svart komedi med lite brutal humor, men överlag är det ganska roligt. Man får skratta en del, och det finns en del smarta one-liners och även i övrigt intelligent mörk humor som jag uppskattar. Ibland kan det bli lite för mycket av allting, men det är ganska roligt ändå. Det är visserligen långt ifrån någon stor skrattfest, men man skrattar i alla fall då och då.

Trots den skruvade stilen har filmen blivit ganska lågmäld, och det är långt ifrån den oseriösa "slamsstil" som jag ärligt talat hade väntat mig. Det uppskattar jag, och det rör sig om en ganska lågmäld och lugn film som trots allt har ett visst djup. Det är underhållande och charmigt, och intresset hålls vid liv genom en lagom invecklad story. Jag uppskattar också den överlag lyckade balansen mellan humor och allvar, där det finns en seriös underton och det inte bara blivit roligt för sakens skull.

Franklin har blivit en ganska mångbottnad rollfigur, och trots att han framstår som minst sagt udda dröjer det inte länge förrän man fastnar för honom. Burt, Simone och till viss del även Tommy hinner också få en del nyanser, men de flesta övriga har tyvärr blivit relativt endimensionella. Men det är ändå bättre ställt än med många andra filmer, och det är imponerande att manusförfattaren med enkla medel lyckas att få tittarna att bry sig om Franklin och de andra och bry sig om vad som händer; trots att allting blivit ganska skruvat och udda.

Men tyvärr har Small Apartments också blivit ganska ojämn. I sina bästa stunder är det både roligt och tänkvärt, och en lyckad stil som närmast kan beskrivas som en korsning mellan bröderna Coen och Wes Anderson. I sina sämsta stunder är det istället allmänt osmakligt och alldeles för skruvat, och i några fall hinner man tänka tanken att storyn spetsats till enbart för sakens skull. Då blir det heller inte så roligt som det sannolikt var menat, och bitvis blir det för bisarrt och extremt för att det ska gå att skratta.

Den röda tråden blir bitvis också ganska tunn, i och med ett flertal mer eller mindre intressanta sidohistorier som inte har så mycket med själva grundpremissen att göra. Tempot är ibland också onödigt lågt, vilket gör att filmen kan kännas en smula utdragen trots en ovanligt kort speltid på bara 1 timme 28 minuter. Det är också ganska förutsägbart, och några alltför stora överraskningar väntar inte.

Det märks att Jonas Åkerlund fortfarande tänker som en musikvideoregissör, för de visuella aspekterna imponerar definitivt. Filmen har ett mycket snyggt foto och ett starkt bildspråk. Vi får se snygga vinklar, en fin klippning och överlag ett stämningsfullt foto som förhöjer helhetsintrycket. Musiken är också bra och passande, och intressant nog är all musik skriven och framförd av Per Gessle. Skådespelarinsatserna är också bra, och det är en imponerande ensemble som filmteamet har fått ihop. Matt Lucas (mest känd från Little Britain) är riktigt bra i huvudrollen som Franklin, och spelar övertygande och trovärdigt i en svår roll. Billy Crystal är bra, och Juno Temple är som vanligt utmärkt. Johnny Knoxville (från Jackass), som jag vanligtvis har svårt för, spelar t.o.m. riktigt bra även han. Peter Stormare och Dolph Lundgren spelar också över förväntan, men har utan tvekan fått mindre att arbeta med.

Small Apartments är en skruvad och närmast absurd film, som definitivt inte kommer att tilltala andra. Men det är också roligt, charmigt och engagerande samtidigt som det finns ett visst djup och en allvarlig underton. Det är också skickligt att filmen, trots allt det tillspetsade och skruvade, ändå blivit ganska lågmäld. Ibland blir det lite för mycket av det goda, men det är ändå en ganska bra och underhållande film. Inget man lär fundera över länge i efterhand, men samtidigt har man fullt utbyte av den medan man ser den. Har man inget emot väldigt udda och skruvade filmer så kan det definitivt vara värt att ta en titt på Small Apartments, och jag ger filmen en svag sjua i betyg. Det här är Jonas Åkerlunds hittills bästa långfilm, fast å andra sidan har väl de tidigare två inte direkt varit några cinematografiska mästerverk...

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska och norska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är lagom stor och lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, även om det förekommer ett fåtal tveksamma översättningar. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan man kommer till huvudmenyn, som är enkel och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige eller de flesta länder i världen.

Recensionen skriven: 20 juli 2013
Senast uppdaterad: 21 juli 2013

Recensionen har lästs 3262 gånger av 1884 personer, sedan den 20 juli 2013