Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Kate - Mary Elizabeth Winstead Charlie - Aaron Paul
Studierektor Dave Davies - Nick Offerman Rektor Barnes - Megan Mullally
Jenny - Octavia Spencer Rochelle - Mary Kay Place
Owen - Kyle Gallner Freda - Bree Turner
Amber - Natalie Dreyfuss Arlo - Richmond Arquette
Millie - Mackenzie Davis Hillary - Aileen Davila

Det gifta paret Kate och Charlie lever ett fridfullt och stabilt liv fullt av fester och alkohol; med tyngdpunkten på det sistnämnda. Kate jobbar som grundskolelärare, medan Charlie till största delen lever på sina föräldrars pengar. Efter några incidenter för mycket - såsom att hon börjar kräkas i klassrummet och vaknar upp på en parkbänk utan minne av vad som hänt - börjar Kate inse att hon har problem med alkoholdrickandet. Hon bestämmer sig för att söka hjälp, och med hjälp av studierektorn Dave börjar hon gå på AA-möten. Men Charlie har inga planer på att göra detsamma, och anser sig inte alls ha något problem med alkoholdrickandet; och det ställer till problem i deras förhållande...

Smashed gör inte mycket väsen av sig, och det är inte direkt en sådan film som lär bli någon bred publiksuccé. Men det är en finstämd och intressant film, som tar upp viktiga ämnen på ett öppet och trovärdigt sätt. Här finns åtminstone vissa ovanliga drag, varför filmen blir om inte originell så åtminstone lite nyskapande. Storyn är relativt tunn och begränsad, men i avsaknad av sidohistorier och annat hinner ämnet utvecklas ganska ordentligt. Det är hela tiden intressant och realistiskt, och allting känns äkta in i minsta detalj.

Jag uppskattar att de flesta rollfigurer blivit mångbottnade och nyanserade, och de allra flesta känns äkta på ett mycket naturligt och trovärdigt sätt. Bäst ställt är det utan tvekan med Kate och Charlie, men även flera av birollerna hinner åtminstone få en del nyanser. Det är också trevligt med en stark kvinnlig protagonist, som gör att filmen får en ovanligt lyckad kvinnosyn och hela tiden känns äkta. Men rektorn Ms. Barnes har tyvärr blivit lite för endimensionell och dessutom en smula stereotypt, vilket är lite onödigt i en film som i övrigt har så lyckade karaktärsporträtt. Men filmen engagerar och berör hela tiden, och man bryr sig om rollfigurerna och vad som ska hända. Det är dessutom en finstämd, stämningsfull och lagom lågmäld film, som helt lyckas att undvika övertydlighet och översentimentalitet på ett elegant sätt. Här finns inget "manipulerande" på samma sätt som man annars ofta sker i filmer med dylika storylines, och allting känns trovärdigt och äkta på ett imponerande sätt. Jag uppskattar också att filmen aldrig blir tillrättalagd på samma sätt som ofta annars är fallet.

Men tyvärr har Smashed blivit lite väl kortfattad för sitt eget bästa, och sluttexterna börjar rulla redan efter 1 timme 12 minuter. Det här är förvisso ingen handling som hade passat som ett tre timmars episkt drama, men lite längre än så här hade ett så viktigt och intressant ämne förtjänat. Det gör att det ibland upplevs en smula förenklat och kortfattat, och filmen hade vunnit på att förlängas lite för att mer hinna gå in på djupet. Under vissa perioder börjar filmen också att kännas som en något vinklad reklamfilm för Anonyma Alkoholister, och hur användbart det än må vara med AA-möten, så känns det lite väl partiskt i mina ögon. Dessutom hinner vi bitvis inte få något riktigt klart grepp om Charlie, och det känns som en missad möjlighet att fokusera på just Kate istället för att även få se händelseförloppen från Charlies perspektiv. Men det hade å andra sidan krävt en betydligt längre film, och måste man välja är Kates historia definitivt mer intressant att följa än Charlies.

Fotot är enkelt men snyggt, och skådespelarinsatserna är mycket bra. Framförallt är Mary Elizabeth Winstead fullkomligt lysande i huvudrollen som Kate, och spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Det här är en av de bästa rollprestationerna från det senaste året, och att hon inte blev nominerad till en Oscar för rollen är i mina ögon obegripligt. Aaron Paul är också mycket bra som Charlie, men får inte riktigt lika mycket att arbeta med. Mary och Aaron har dessutom stark och övertygande personkemi, varför man hela tiden tror på deras förhållande. Octavia Spencer är som vanligt bra, och Megan Lullaly gör vad som går av den lite för tillspetsade och stereotypa rollen som rektor Barnes.

Smashed är en riktigt bra och välgjord independentfilm, som tar upp intressanta ämnen på ett trovärdigt och nyanserat sätt. Det är fängslande, finstämt och lågmält på ett snyggt sätt och därigenom hålls även intresset vid liv. Det är bara synd att filmen blivit så kort, så att manusförfattarna därför tvingats ta en del genvägar och inte hinner skildra allting så öppet och nyanserat som man borde ha gjort. Slutet känns också lite väl abrupt, då filmen nästan slutar mitt inne i en mening. Sammantaget är det en bra film väl värd att se, men samtidigt kan jag inte låta bli att känna att någonting saknas så att det aldrig blir riktigt lika minnesvärt som det borde ha kunnat bli. Mitt betyg stannar därför på en ganska stark sjua, och filmen är absolut sevärd för de allra flesta, men det saknas något som jag inte riktigt kan sätta fingret på för att de riktigt höga betygen skulle kunna komma på fråga.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljud i Dolby Digital 5.1 på bl.a. engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på bl.a. de skandinaviska språken samt engelska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade på något språk. Textningen är lagom stor och lättläst. Den svenska textningen håller relativt hög klass, men vissa översättningsfel och ologiska översättningar förekommer. Bl.a. har "Vice Principal" (=studierektor) översatts med "biträdande rektor". När man matar in DVD-skivan möts man av en kortare distributörsjingel, och direkt därpå kommer man till huvudmenyn som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns alltså ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textning. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Väljer man att spela filmen visas varningstexter på valt textningsspråk samt engelska innan själva filmen börjar.

Som extramaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören James Ponsoldt och huvudrollsinnehavaren Mary Elizabeth Winstead. Det är bitvis ganska intressant och de hinner ta upp en del matnyttigt, men samtidigt känns det som för stort fokus åt att beskriva huvudrollens tankar och känslor; något man redan vet relativt mycket om efter att ha sett filmen. Vi hittar även sex bortklippta scener, som är trevliga att se på men inte tillför någonting till filmen. Och den första scenen är fullkomligt poänglös. Vidare återfinns en bakom kulisserna-dokumentär på 11 minuter, som är hyfsat intressant vid en del tillfällen men som tyvärr känns som skryt över de inblandade i lite väl hög utsträckning.

Vi hittar också en 14 minuter lång frågestund (så kallad "Q&A") från filmfestivalen i Toronto, med regissören James Ponsoldt, en av producenterna samt Mary Elizabeth Winstead och Octavia Spencer. Det är det mest intressanta inslaget, och här tas en del matnyttigt upp varför det blir ganska intressant att lyssna på. Det går inte riktigt tillräckligt in på djupet, men ger i alla fall en viss inblick i produktionen. Till sist finns även en ursprunglig biotrailer; vilket är precis lika spännande som det låter. Överlag är det förvånansvärt mycket extramaterial, i synnerhet för att vara en så pass smal och okänd lågbudgetfilm som inte visats på bio i Sverige. Det är dock långt ifrån allt extramaterial som är alltför bra, men det finns i alla fall en del guldkorn. Tyvärr har extramaterialet varken skandinavisk eller engelsk text, utan här erbjuds bara spansk och tysk text. Det är väldigt tråkigt; i synnerhet som det bitvis inte är helt oproblematiskt att uppfatta vad alla säger; inte minst som regissören hela tiden pratar snabbt.

Recensionen skriven: 6 juni 2013
Senast uppdaterad: 7 juni 2013

Recensionen har lästs 3163 gånger av 1866 personer, sedan den 6 juni 2013