Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Arthur - Michael Angarano Lila - Olivia Thirlby
Annie - Kate Beckinsale Glenn - Sam Rockwell
Louise - Jeanetta Arnette Don - Griffin Dunne
Nate - Nicky Katt Barb - Amy Sedaris
Tara - Gracie Hudson Warren - Connor Paolo
Frank - Brian Downey Olive - Carroll Godsman

Den amerikanska författaren Stewart O'Nan har genom åren skrivit ett dussintal böcker, varav flera blivit prisbelönade. Flera av romanerna har blivit relativt framgångsrika i hemlandet, men jag hittar inget som tyder på att någon av dem någonsin getts ut i Sverige. En av hans mest kända verk var 1994 års roman Snow Angels, som nu har blivit till film regisserad av indendentregissören David Gordon Green - han har gjort ett flertal tidigare filmer, men det här är såvitt jag vet den första som verkligen sett dagens ljus i Sverige. Snow Angels, som hade sin ursprungliga premiär på den prestigefyllda filmfestivalen i Sundance, kretsar kring mänskliga relationer i en amerikansk småstad - enligt uppgift rör det sig om Pennsylvania, men staden eller delstaten nämns aldrig vid namn under filmen. Tonårskillen Arthur går i gymnasiet, och jobbar extra på en kinarestaurang. En ny tjej har just börjat på Arthurs skola, och han blir attraherad av den lite töntiga men söta Lila. På samma restaurang jobbar också Annie och Barb. Annie var en gång i tiden Arthurs barnvakt, och hon är numera gift med Glenn och de har en liten dotter tillsammans. Men efter att Glenn försökt begå självmord vid flera tillfällen har de nu separerat, han har förlorat vårdnaden av dottern Tara och han har även fått besöksförbud mot Annie. Glenn är nu desperat att bevisa för Annie att han har förändrats, då han nu blivit religiös och försökt göra något åt sitt liv. Men är det verkligen tillräckligt...? Annie är måttligt intresserad av att ge Glenn en ny chans, då hon nu har ett förhållande med Nate; som dessutom råkar vara gift med Annies bästa vän och medarbetare Barb. Under tiden har Arthur också fullt upp med sina föräldrar Louise och Don, som just separerat och pappa Don har flyttat därifrån.

Det första man slås av är att Snow Angels blivit en mycket vacker och visuellt tilltalande film. Trots att det utspelas i USA är hela filmen inspelad i Nova Scotia i Kanada, och de kanadensiska landskapen har aldrig sett vackrare ut än så här. Filmfotografen Tim Orr har gjort ett makalöst jobb med att fånga in småstadskänslan och vackra snövyer av miljöer som egentligen är mycket vardagliga. Det här är en dialogdriven film, som kretsar kring personporträtt och dialog. Därför passar den knappast för alla, och de som är vana vid mer fartfyllda filmer kommer den antagligen att upplevas som seg och tråkig. Men jag tyckte om den, och David Gordon Green har hunnit få med mycket under filmens gång. Kontrasterna är påtagliga, då vi både får uppleva glädje och sorg, och hinner lära känna många rollfigurer relativt väl. Det mesta känns realistiskt och trovärdigt, och därför är det lätt att engagera sig i filmen och dess händelseförlopp. Det är en berörande skildring, där man ibland inte kan hålla tårarna borta. Om hela filmen hade varit som den första dryga timmen, hade allt varit frid och fröjd. Men tyvärr förändras filmen under den sista halvtimmen, vilket drar ner helhetsintrycket. Storyn blir lite väl överdriven och tillspetsad. Rollfiguren Glenn känns också allmänt överdriven och endimensionell, vilket blir mest påtagligt under slutet av filmen. Det skär sig lite från filmens i övrigt så realistiska och jordnära stil, då alla andra blivit mer trovärdiga än honom. Man saknar även en del bakgrundsinformation kring Annies och Glenns relation, och får exempelvis aldrig någon klarhet i exakt varför som Glenn fått besöksförbud. Det påverkar även trovärdigheten, och gör att man får lite svårt att tro på att deras äktenskap någonsin varit riktigt lyckligt. En del av problemet kan vara just att filmen bygger på en roman, och jag kan tänka mig att en bok mycket väl kan innehålla en hel del sådan bakgrund som inte hunnits med i filmen. Det borde dock ha gått att lösa även i filmen, då rollfigurerna och handlingen trots allt är så pass intressanta. Några scener under filmens avslutande halvtimme har även blivit för sega och utdragna, och vi får helt enkelt se mer än vad som vore nödvändigt av i synnerhet Glenn. Samtidigt får vi se lite för lite av en del andra, och i synnerhet Arthurs föräldrar förpassas till små biroller efter ett tag. Det är tråkigt, då vi inledningsvis får se ganska mycket av dem. Även relationen mellan Arthur och Lila går lite för snabbt, och jag hade gärna velat se mer av dem. Dock har regissören gjort ett mycket bra jobb med att porträttera tonårsromanser, och relationen mellan dessa båda tonåringar känns charmig och äkta. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och engelska Kate Beckinsale gör en utmärkt insats som Annie. Hon spelar starkt och trovärdigt, och talar också med en förvånansvärt realistisk amerikansk accent. Michael Angarano och i synnerhet Olivia Thirlby är riktiga fynd som Arthur och Lila, och gör imponerande och trovärdiga rolltolkningar. Jag ser fram emot att se mer av dem i framtiden. De största problemen med rollbesättningen är Nicky Katt som Nate och Sam Rockwell som Glenn, som visserligen gör godkända insatser men spelar lite för endimensionellt och lyckas inte riktigt att få liv i sina respektive karaktärer. Snow Angels har haft potential att bli en mycket bra film, och under den första timmen finns inte mycket att klaga på. Men slutet drar tyvärr ner helhetsintrycket, och de flertalet bristerna där gör att det helt enkelt inte blir så engagerande eller fängslande längre. Man lyckas inte helt att fastna för handlingen längre, på samma sätt som under den första dryga timmen. Det är så pass påtagligt att jag inte kan ge filmen högre än en svag sjua, fastän den första dryga timmen utan tvekan hade förtjänat en åtta. Men fortfarande är det en bra och fullt sevärd film, som kan rekommenderas till alla som uppskattar dialogdrivna och relationsdrivna dramer.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk Widescreen-bild med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Förutom det engelska originalljudet, finns även ett tyskt ljudspår. Filmen är textad på en rad språk, däribland de skandinaviska språken. Det finns dessutom två engelska textspår - både vanlig engelsk text samt text för hörselskadade, vilket är uppskattat. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. När man matar in DVD-skivan, möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny (eller egentligen landsval). Av någon outgrundlig anledning finns det ett 50-tal länder fördelade på tre sidor att välja mellan på menyn - många fler än vad som verkligen erbjuds i textnings- eller dubbningsväg. Väljer man Sverige, kommer det därefter att visas en alltid lika irriterande anti-piratpropaganda på strax under en minut. Den går inte att hoppa förbi, men det går att spola framåt på bild, vilket i alla fall är bättre än ingenting. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är enkel och stillastående, och tyvärr bara finns på engelska. Märkligt nog tycks språkvalet i början bara påverka vad som ska visas innan menyn, och påverkar inte vilket språk som filmen kommer att visas på. Även om man väljer svenska som språk från början, så visas filmen alltså som standard utan text. För att välja textning, måste man gå in under "Languages" från huvudmenyn, och där välja ljudspår och textspår. Därför finns det ingen som helst anledning att välja svenska i den inledande menyn. Jag rekommenderar istället att man väljer Australien eller England som land - då slipper vi nämligen anti-piratpropagandan och kommer direkt till huvudmenyn. Mycket trevligare! Ett nytt irritationsmoment uppstår efter att man sett klart filmen. Då visas varningstexter på 40 olika språk (!), vilket tar nästan fem minuter - detta trots att majoriteten av dessa språk inte ens finns representerat på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i merparten av länderna ifråga. Dessbättre går det dock att hoppa förbi varningstexterna genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp, och det går också att hoppa förbi varje språk genom att gå till nästa kapitel. Tyvärr finns inget som helst extramaterial på skivan, vilket är tråkigt - jag hade gärna velat höra mer om tanken bakom filmen samt hur den spelats in, men av detta hittar vi ingenting. Enligt uppgift har de utländska DVD-utgåvorna dock heller inget extramaterial, så vi går åtminstone inte miste om någonting i Skandinavien.

Recensionen skriven: 11 november 2008
Senast uppdaterad: 12 november 2008

Recensionen har lästs 3945 gånger av 2066 personer, sedan den 11 november 2008