Prins William - Sam Claflin Hertig Hammond - Vincent Regan
Beith - Ian McShane Muir - Bob Hoskins
Gort - Ray Winstone Nion - Nick Frost
Duir - Eddie Marsan Coll - Toby Jones
Quert - Johnny Harris Gus - Brian Gleeson
Greta - Lily Cole Trollspegeln - Christopher Obi Ogugua

I denna nya tolkningen av den tyska folksaga som bröderna Grimm nedtecknade 1812 heter drottningen Ravenna, som kallblodigt mördar sin man strax efter bröllopet och låser in sin styvdotter Snövit i slottets torn. Under hennes tid som regent dör nästan allt levande i kungariket, och folket är allt annat än nöjda samtidigt som ingen vågar göra motstånd. Ravenna får av sin trollspegel veta att Snövits hjärta är nyckeln till att drottningen ska kunna få evig ungdom; något hon vill mer än allt annat. Men när drottningens bror Finn ska hämta Snövit lyckas hon att fly, och tar sig in i den mörkaste skogen. Ravenna anlitar då en alkoholiserad jägare, som efter att hans fru dött inte gör mycket annat än super och slåss, för att hitta och tillfångata Snövit. Men Ravenna räknade inte med att jägaren själv skulle bli intresserad av Snövit, och han stannar därför kvar hos Snövit för att träna upp henne för en kommande motståndsrörelse mot drottningen - något åtta (!) inte alltför små dvärgar också blir inblandade i.

Det kan tyckas egendomligt och rentav ganska onödigt att göra ytterligare en filmversion av bröderna Grimms klassiska saga; i synnerhet som Disneys tecknade version från 1937 ärligt talat är ganska svårslagen. Men Snow White and the Huntsman lyckas trots allt att skapa en förhållandevis nyskapande och ovanlig tolkning av sagan, och manusförfattarna har tagit sig hyfsat många friheter från originalet; ännu fler än i Disneys tecknade klassiker. Den största förändringen är förmodligen att jägaren - som fram tills nu varit en tämligen endimensionell och ganska oviktig biroll - nu plötsligt har blivit en av huvudrollerna. Han har fått fler nyanser än någonsin tidigare, och är en överlag ganska intressant rollfigur. Prinsen (här kallad William) har istället fått mindre utrymme, även om han ändå har en hyfsat stor roll.

Nästan all romantik från sagan har också tagits bort eller åtminstone kraftigt tonats ner, till förmån för bl.a. strider. Den här filmversionen fortsätter också längre än i sagan, och att "få" sin drömprins blir ovidkommande i sammanhanget. Man kan tycka att det är att "misshandla" en bra saga en smula för långt, men jag uppskattar den ovanliga tonen och nyskapande tolkningen i Rupert Sanders filmversion. Jag uppskattar också att filmen blivit betydligt mörkare och blodigare än vi är vana vid, och det här är en ganska våldsam film med mycket strider och mörka toner.

Här har ingen blivit lika perfekt eller endimensionell som vi är vana vid, och de flesta har fått ovanligt stort djup. Drottningen (som här fått namnet Ravenna) har fått större utrymme än vanligt och har blivit en ovanligt nyanserad och utvecklad rollfigur. Hon framstår som om möjligt ännu ondare än i Disneys filmversion, men är ändå mer utvecklad och har några fler nyanser. Snövit har kanske inte fått så jättemånga nyanser, men framstår ändå som en äkta och nyanserad rollfigur. Jag uppskattar verkligen att Snövit i den här versionen blivit en stark och självsäker ung kvinna, och inte längre är besatt av prinsen; det är snarare prinsen som är besatt av henne. Det känns helt rätt i tiden, även fast filmen som sådan definitivt utspelas bakåt i tiden. Den har en ganska tidlös stämning och det är svårt att definiera när det ska föreställa utspelas, men att det är bakåt i tiden råder ingen tvekan.

Det är en riktigt underhållande film, som är både mörk och dyster men samtidigt charmig och hoppfull. Filmteamet har tagit sig en del friheter från bröderna Grimms saga, men överlag är det en fördel då filmen faktiskt sticker ut från mängden; och det finns ju inte direkt någon brist på filmversioner av Snövit. Det är en fascinerande och fängslande film, med aningen humor men överlag en mörk och våldsam stil. Jag uppskattar karaktärsutvecklingen, de ovanligt nyanserade rollfigurerna (åtminstone för att vara den här sagan) och den ovanliga vinklingen. Men tyvärr har manusförfattarna ibland tagit sig lite väl stora friheter från den klassiska sagan, och har blandat in även sådant som inte alls hör hemma i det här sammanhanget. Tanken att få filmen att sticka ut mer från andra filmversioner är absolut god, men när man börjar blanda in älvor och troll tycker i alla fall jag att man gått en smula för långt. Det känns inte längre som Snövit utan som någon helt annan film.

Länge och väl är Snow White and the Huntsman ändå en riktigt bra och underhållande film, med en utmärkt stämning och en del både ovanliga och oväntade vinklingar. Det stora problemet är att filmen mot slutet nästan helt förändrar karaktär, och övergår till att bara handla om våldsamma strider av typen "alla slåss mot alla". Slutstriden räcker bokstavligt talat i en halvtimme, och det blir för mycket av det goda då själva grundstoryn börjar glömmas bort. I synnerhet under filmens sista tredjedel blir också likheterna med Sagan om ringen påtagliga, och slutstriden påminner också en hel del om Braveheart Det är kanske inte nödvändigtvis något fel med det, men det känns inte riktigt som Snövit längre. Att vara nyskapande i all ära, men filmversioner av en klassisk saga borde trots allt fortfarande kännas som samma saga, hur många storymässiga friheter man än tar sig.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk med ett imponerande sinne för detaljer. Specialeffekterna är också mycket bra, och ungefär vad man borde kunna förvänta sig år 2012. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och Kristen Stewart är utmärkt i huvudrollen som Snövit. Hon gör en stark och minnesvärd rollprestation, som känns helt naturligt och hon gör den här rollen galant. Kristen har också en imponerande egenskap att lyckas att göra alla roller till sin egen, så att man aldrig tänker på eller jämför med hennes tidigare rollfigurer; en imponerande bedrift med tanke på att alla vid det här laget lär känna henne som Bella i Twilight-filmerna. Charlize Theron är riktigt bra som dröttningen Ravenna, men balanserar ibland på gränsen till överspel; ovanligt när det gäller en så talangfull skådespelerska som Charlize och något som sannolikt måste åtminstone delvis vara regissörens fel. Chris Hemsworth är bra som jägaren, och likaså Sam Claflin som prinsen. Även i övrigt är det bra skådisar, men jag blev minst imponerad över dvärgarna; som dock också har mindre roller än vanligt.

Snow White and the Huntsman är en bra och annorlunda filmversion av bröderna Grimms välkända saga, som har en fin ovanlig vinkling och tar sig lagom stora friheter från originalet. Det är charmigt, underhållande och bitvis riktigt spännande. Men filmen är lite ojämn, och framförallt blir den väldigt långa avslutande striden ganska utdragen och oengagerande. Att den dessutom kunde ha klistrats in rakt av från Braveheart eller 300 gör inte saken bättre, och det känns inte längre som Snövit. Det drar ner helhetsintrycket på vad som annars är en riktigt bra och fängslande film, och gör att mitt betyg stannar på en svag sjua. Slutet är bra, men före det blir det för mycket av det goda med de långa striderna som borde ha kortats ner rejält. Över två timmar för en så pass enkel story är helt enkelt i häftigaste laget, men det är ändå en ganska bra film; väl värd att se för de allra flesta, vare sig man tycker om sagan eller inte.

Recensionen skriven: 7 juni 2012
Senast uppdaterad: 8 juni 2012

Recensionen har lästs 4152 gånger av 2298 personer, sedan den 7 juni 2012