Rip - Barry Pepper Wendy - Mira Sorvino
Jack - Cole Hauser Molly - Kate Levering
Joey - Maxwell Perry Cotton Allyson - L. Scott Caldwell
Beth - Abby Brammell Bill - Kirk B.R. Woller
Jonah - Blake Michael Bryan Cammie - Brooke Bryan
Domare Evams - Brett Rice Kongressledamot Golding - Rus Blackwell

Den amerikanska kristna författarinnan Karen Kingsbury har under sin långa karriär skrivit över 40 romaner, varav de flesta har kristna budskap och ett flertal har blivit bästsäljande. En av hennes i USA mer omtalade böcker var den bästsäljande Som maskrosfrön för vinden, som i Sverige givits ut av Livets Ord. 2009 blev boken till film i regi av amerikanska Jon Gunn, men trots att den lovordats och vunnit priser på en lång rad filmfestivaler världen över har filmbolaget haft svårt att hitta distributörer. I hemlandet USA visades den i väldigt begränsad skala på bio, och på de flesta håll har filmen släppts direkt på DVD; så även i Sverige där det dröjt ända tills 2012 innan filmen kom ut.

När polisen kommer hem till det gifta paret Rip och Wendy Porter i Ohio, efter ännu en anmälning om misshandel, hittar de Rip kraftigt alkoholiserad och Wendy svårt misshandlad. Rip hamnar i fängelse i sju år för grov misshandel, men mot alla odds väntar hans fru på honom när han kommer ut. De återupptar förhållandet, tills dess att Wendy avslöjar att hon var gravid när Rip åkte i fängelse och att hon adopterat bort barnet. Då Rip alltid velat ha en son blir han chockad över nyheterna, och när han får höra att Wendy förfalskat hans namnteckning på adoptionshandlingarna bestämmer han sig för att de ska få tillbaka sin son till varje pris. Sonen Joey är nu sex år gammal, och har levt hela sitt liv med överklassparet Molly och Bill som kärleksfulla adoptivföräldrar. Men juridiskt har Rip och Wendy rätten på sin sida, och domstolen beslutar att de ska återfå vårdnaden. Rip är trots allt nykter sedan länge, och har rehabiliterats i fängelset utan tendenser till misshandel. Socialen vill genast börja anpassa Joey för att bo med sina biologiska föräldrar, och det beslutas att han genast ska resa till Ohio för att hälsa på sina föräldrar. Men Molly och Bill är inte beredd att förlora sin son, och vill till varje pris få behålla pojken som bott hela sitt liv hos dem...

Det låter kanske inte som en alltför originell film, men Som maskrosfrön för vinden är mer ovanlig än den verkar då vi får följa händelseförloppen från båda parters synvinkel. Vi får följa både de biologiska föräldrarna och adoptivföräldrarna, och får en tydlig inblick i hur alla tänker och känner. Det är ovanligt för genren, och gör att filmen sticker ut från mängden och blir ovanligt nyanserad. Rollfigurerna har också blivit ovanligt mångbottnade, där i stort sett alla känns som riktiga människor där ingenting är svart-vitt. Vi får inga rena svar på vem vi bör "hålla på", och filmen skildrar händelserna på ett opartiskt sätt utan att ta ställning. Här finns inga "goda" eller "onda", utan det går att se goda och dåliga egenskaper hos de allra flesta. Det uppskattar jag, och det gör att filmen framstår som ovanligt mångbottnad och realistisk. Det händer verkligen inte ofta i dylika filmer, som alltför ofta skildras ur en specifik persons synvinkel och där det oftast blir tämligen endimensionellt.

Som maskrosfrön för vinden är också en engagerande och intressant film, som trots ett relativt lågt tempo fängslar hela tiden och där man dras in i filmen med järngrepp på ett effektivt sätt. Det förblir fascinerande och intressant, och det är lätt att förstå hur alla tänker och känner. Den jag hade svårast att kunna sympatisera med är Rip, men även han blir ändå inte helt endimensionell utan man kan se goda sidor hos honom. Det är också en mycket berörande och gripande film, och vid ett flertal tillfällen är det i stort sett omöjligt att inte börja gråta. Det är ganska jobbigt att titta på, men filmen griper samtidigt tag i tittarna på ett oerhört effektivt sätt. Det var faktiskt ganska länge sedan jag såg en så gripande film, och den tar också upp ett intressant och viktigt ämne.

Dock lider filmen av vissa trovärdighetsproblem, och även om allting kan hända så hoppas jag att det inte är vardagsmat att det verkligen går till på det här sättet. Givetvis förstår jag att biologiska föräldrar har rättigheter och att de skulle få vårdnaden låter inte alltför osannolikt, men att Joey ska flyttas till den "nya" familjen på ett så abrupt sätt utan att få en chans att lära känna sina biologiska föräldrar känns lite väl extremt - i synnerhet under den korta tidsperioden som vi talar om här där det bara verkar röra sig om någon månad totalt. Jag vet ärligt talat inte om det kan gå till på det här sättet i USA (i de flesta fall troligtvis inte), men förhoppningsvis kan det i alla fall inte ske riktigt på samma sätt i Sverige. Men det är förstås jobbigt och hjärtskärande hur det än går till, och det har filmen skildrat på ett utmärkt sätt.

Överlag tycker jag dock att filmen framstår som mer trovärdig och realistisk under dess första halva, och mot slutet uppstår några fler trovärdighetsproblem då rollfigurer inte beter sig på helt logiska sätt. Det gäller inte minst Mollys extremt religiösa syster Beth, som framstår som lite för överdriven och beter sig på ett sådant sätt som känns en smula för konstruerat. Det kan säkert förekomma, inte minst i religiösa miljöer som ofta förekommer i USA, men i synnerhet en sak hon gör känns ändå lite för tillspetsat. Det här beror med största säkerhet på att filmen bygger på en roman av en kristen författarinna (som jag dock inte har läst), men det framstår som lite överdrivet när bara Beth verkar vara extremt religiös i filmen. Överlag har storyn under den sista halvtimmen spetsats till lite för mycket, då manusförfattarna verkar göra allt för att allting ska bli så dramatiskt som möjligt. Det påverkar trovärdigheten i en i övrigt realistisk och berörande film. Vid några tillfällen kan man också skönja en viss översentimentalitet, då filmmakarna verkar ha spelat på känslosträngar lite för tydligt. Det är onödigt då storyn är så berörande som den är, men dessbättre blir det inget stort problem då filmen överlag håller sig på rätt sida av gränsen.

Fotot är snyggt, och skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Jag uppskattar att filmteamet hållit sig till halvokända skådespelare, som man inte redan sett i tusentals andra filmer. Det ökar trovärdigheten och filmillusionen. Mira Sorvino är utmärkt som Wendy, och gör en minnesvärd och trovärdig rolltolkning i en ganska svår roll. Hon brukar alltid göra bra ifrån sig, men är ännu bättre än vanligt och gör sin bästa rollprestation på många år; kanske rentav den bästa sedan hennes roll i TV-serien Swans Crossing som jag förmodligen är ensam i Sverige som fortfarande kommer ihåg... Barry Pepper är också mycket bra som Rip, och gör en trovärdig rolltolkning av en ganska svår och otacksam roll. Kate Levering är utmärkt som Molly, medan jag inte blev riktigt lika imponerad av Cole Hauser som vid några tillfällen balanserar på gränsen till överspel. Maxwell Perry Cotton är ett riktigt fynd som 6-åriga Joey, och spelar förvånansvärt trovärdigt och naturligt för sin ålder. Abby Brammell gör vad som går av den tyvärr lite för platta rollen som Mollys syster Beth.

Enligt uppgift ska den litterära förlagan vara en väldigt religiös film med påtagliga kristna undertoner. Om det stämmer uppskattar jag att filmen kraftigt tonat ner de kristna budskapen till en mycket mer diskret nivå, och här är det istället bara Mollys syster Beth som är väldigt religiöst lagd. Som maskrosfrön för vinden är i alla fall en riktigt bra film, som berör och engagerar hela tiden och som bitvis är oerhört gripande. Det är välgjort och fängslande, även om det förekommer några trovärdighetsproblem och filmen mot slutet känns en smula för tillspetsad. Men allting kan absolut hända i verkligheten, så det finns inga händelser som är solklart orealistiska; bara en del tveksamma fall. Jag uppskattar verkligen filmens ovanligt mångbottnade stil, och att vi får se allting från båda parters synpunkt; något som är alltför ovanligt vid dylika filmer. Det gör att filmen känns ovanligt djup och intressant, och det är en minnesvärd film väl värd att se för de allra flesta. Betygsmässigt väljer jag efter moget övervägande en stark sjua, och om det inte hade varit för trovärdighetsproblemen och de lite väl tillspetsade händelserna hade kanske betyget kunnat bli ännu högre.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren och engelskspråkig.

Trots att ingenting nämns på omslaget finns faktiskt en del extramaterial. Först finns ett flertal bortklippta scener, med påtvingade kommentarer av regissören Jon Gunn. Av någon outgrundlig anledning går det inte att stänga av kommentatorspåret, och det går alltså inte att se filmerna med det faktiska filmljudet. Det finns faktiskt inget filmljud överhuvudtaget (inte ens i bakgrunden), utan det enda vi hör är regissören som talar över allting. Jag förstår inte för mitt liv varför. En del av scenerna är ändå lite intressanta att se och det är värdefullt att höra regissörens förklaringar om varför scenerna spelats in och togs bort, men i många fall blir det väldigt irriterande att inte kunna höra vad rollfigurerna faktiskt säger i scenerna. Därefter återfinns en bakom kulisserna-dokumentär på 15 minuter, som består av bilder från inspelningen varvat med intervjuer med bl.a. regissören och andra inblandade. Det är hyfsat intressant, och en del matnyttigt framgår även om jag önskar att inslaget kunde ha gått djupare in. Jag hade också gärna velat veta mer om anpassningen av romanen och skillnaderna mot den. Därefter finns en ursprunglig biotrailer samt ett bildspel med bilder från filmen till musik; vilket är precis så spännande som det låter. Slutligen finns även några trailers till andra filmer, individuellt valbara från en meny. Där tar det roliga slut, och extramaterialet har tyvärr ingen textning alls.

Recensionen skriven: 26 april 2012
Senast uppdaterad: 27 april 2012

Recensionen har lästs 3266 gånger av 1812 personer, sedan den 26 april 2012