Manusförfattare: Sofia Coppola
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (fast viss tveksamhet råder)
Johnny - Stephen Dorff Cleo - Elle Fanning
Sammy - Chris Pontius Rebecca - Michelle Monaghan
Layla - Lala Sloatman Marge - Amanda Anka
Claire - Ellie Kemper Pupi - Nunzio Alfredo 'Pupi' D'Angieri

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Sofia Coppola - dotter till den framgångsrika regissören Francis Ford Coppola, började sin karriär som måttligt framgångsrik skådespelerska i nästan trettio år innan hon under den andra halvan av 1990-talet började sadla om till regissör. Efter ett par kritikerrosade kortfilmer långfilmsdebuterade hon med det prisbelönade dramat Virgin Suicides 1999. Hon har fortsatt att ta tid på sig med sina filmer, och har efter det skrivit och regisserat Oscarsbelönade Lost in Translation (som vann Oscar för bästa originalmanus, och var nominerad till bästa film) 2003 och nu senast Marie Antoinette 2006. Sofias fjärde långfilm Somewhere är till viss del självbiografisk, och hade världspremiär i september 2010 på filmfestivalen i Venedig, där filmen vann Guldlejonet för bästa film. Trots att Somewhere vunnit ett flertal priser världen över har den inte fått någon bred distribution, och har till dags dato ännu inte släppts rikstäckande i hemlandet USA. I Sverige hade filmen biopremiär i oktober 2010, och släpps nu på DVD.

I centrum står den framgångsrika men något skandalomsusade skådespelaren Johnny Marco, vars tillvaro främst består av alkohol och engångsligg. Han bor på det legendariska hotellet Chateau Marmont i Los Angeles, och håller numera mest på med marknadsföringsjippon för hans senaste film. Men något djupare liv lever han inte, och han har inte mycket till vare sig vänner eller bestående relationer. Hans tillvaro förändras när hans ex behöver komma bort ett tag, och ber honom att tills vidare ta hand om deras gemensamma 11-åriga dotter Cleo tills dess att hon ska på sommarkollo om ett par veckor. Nu har han plötsligt någon annan att ta ansvar för, och kan inte längre fortsätta sitt tomma men glamourösa liv.

Sofia Coppola har hittills bara gjort bra filmer, även om de två förstnämnda var bättre än hennes senaste. Hon gör mig inte besviken den här gången heller, och trots ett välbekant och måttligt originellt tema lyckas Somewhere att erbjuda en nyskapande och annorlunda ton. Det här är en långsam och lågmäld film, med sparsmakad dialog och utan mer förklaringar än det absolut mest nödvändiga. Här finns ingen övertydlighet, utan istället ska tittarna få gott om tid att tänka själva. Och det är en förvånansvärt finstämd och stämningsfull film, med en imponerande atmosfär och berörande story. Somewhere är en närmast minimalistisk och introvert film; ännu mer än Sofias tidigare filmer. Här händer knappt någonting, och storyn är mycket tunn. Men ändå förvånansvärt engagerande, då filmen hela tiden håller intresset vid liv och där man hela tiden vill veta vad som kommer att hända.

Det är en realistisk film, som ger en ovanligt realistisk skildring av livet för en filmstjärna där i stort sett allting känns trovärdigt och äkta. Då Sofia Coppola själv växt upp till stor del på hotellrum bör hon veta vad hon pratar om, så förmodligen har filmen åtminstone vissa likheter med hennes uppväxt. Det är kanske också genom att den är så pass personlig som den också känns så autentisk. Fastän inte många har någon erfarenhet av skådespeleri, så kan alla identifiera sig med det grundläggande temat om tristess och depression, och därför är det lätt att beröras av handlingen. Det finns också övertygande karaktärsutveckling och personporträtt.

Med den introverta och långsamma stilen har vid vissa tillfällen skett på bekostnad av ett flyt i manuset, då filmen ibland stannar upp onödigt länge på förhållandevis oviktiga scener, och några få scener pågår lite för länge. Överlag har filmen ett fint tempo och känns verkligen inte seg, men det är ett fåtal scener där den långsamma stilen gått lite för långt.

Men det kanske största problemet med filmen är det ouppklarade slutet, som ger en något antiklimaktisk känsla och som lämnar för många obesvarade frågor. Visst kan öppna slut ha sin tjusning och passa bra i vissa fall, men i det här fallet känns slutet lite för intetsägande för min smak. Även om man bortser från just den sista och ganska enerverande scenen, så återstår lite för många trådar överlag, och jag hade önskat att filmens sista tredjedel kunnat förlängas en smula för att ge större utrymme för fördjupning.

Det finns även vissa sidohandlingar som går upp i rök och aldrig får vare sig någon upplösning eller förklaring, såsom exempelvis de kryptiska anonyma hat-SMS som Johnny får på sin mobil då och då; en sidohandling som egentligen inte heller gör någon skillnad för storyn eller utmynnar i någonting. Dessa små sidohandlingar är förvisso ovidkommande i det stora hela, men det känns ändå som att något är fel när man tar upp sådana detaljer utan att de vare sig förändrar något eller får någon förklaring.

Fotot är dock närmast fulländat, och filmen erbjuder både vackra vyer och ett starkt bildspråk med en imponerande detaljrikedom. Bildkompositionen har aldrig lämnats åt slumpen, utan det känns verkligen som att det finns en tanke bakom allt. De nedtonade färgerna tillför också till den imponerande stämningen, och bidrar tillsammans med musik och klippning till en fantastisk visuell och teknisk helhet. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och Stephen Dorff är mycket bra i huvudrollen som Johnny. Stephen har inte gjort så mycket väsen för dig det senaste decenniet trots en lång karriär som skådis, men här imponerar han verkligen som Johnny och gör en trovärdig och stark rolltolkning. Elle Fanning är minst lika bra som dottern Cleo, och hennes insats kan inte beskrivas som något annat än lysande. Elle gör en fantastisk och naturlig rollprestation, och bevisar att hon är minst lika bra som sin mer kända storasyster Dakota Fanning. Även i övrigt är det bra skådisar, och alla gör bra ifrån sig. Jag uppskattar också att filmteamet valt att satsa på lite mer okända skådisar, istället för att hålla sig till stora världskändisar - det underlättar onekligen för realismen, då man slipper jämföra med andra filmroller.

Somewhere är sannerligen ingen bred mainstream-film, och med sin långsamma och minimalistiska stil kommer den inte alls att passa alla. Somliga kommer att finna filmen olidligt tråkig, för egentligen händer inte mycket alls. Andra kommer att älska filmen för sin unika lågmälda ton, som erbjuder en fantastisk stämning med enkla medel. Jag blev imponerad av Somewhere, även om jag anser att den har en bit kvar till den överlägsna Lost in Translation. Filmen engagerar hela tiden och lyckas även att beröra, men det blir aldrig så gripande som det borde ha kunnat bli. Under merparten av den 1 timme 33 minuter långa filmen kände jag att den med viss tvekan bör få en svag åtta i betyg, men slutet och de ouppklarade frågorna drar tyvärr ner helhetsintrycket varför jag i slutändan inte med gott samvete kan ge mer än en stark sjua.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter spelas ett par trailers upp för andra filmer, innan vi kommer till huvudmenyn, som är stilren men endast engelskspråkig.

Det enda extramaterialet som finns är en 17 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär. Det är bitvis intressant och får fram viss matnyttig information, men överlag är det inte mycket nytt som framkommer och en hel del som tas upp är mer eller mindre ointressant. Jag hade önskat en mer djupblodig och avancerad dokumentär där vi faktiskt fått se eller höra mer om själva filmproduktionen, men en del är trots det intressant. Tyvärr fortsätter SF med sin traditionella språkdiskriminering, som innebär att extramaterialet är textat på danska och finska men däremot inte på svenska och norska. Det är tråkigt, även fast dansk text definitivt är bättre än ingen text alls...

Recensionen skriven: 20 april 2011
Senast uppdaterad: 20 april 2011

Recensionen har lästs 3120 gånger av 1764 personer, sedan den 20 april 2011