Hans Kjällén - Peter Dalle Greger Bengtzon - Dan Ekborg
Sofia - Alexandra Rapaport Anne - Tanja Lorentzon
Elin - Christine Meltzer Dodde - Niklas Engdahl
Niklas - Calle Stjernlöf Sig själv - Martin Timell

Peter Magnusson, Mirja Turstedt & Dan Ekborg
© StellaNova Film

Den svenska komikern Peter Magnusson har främst blivit känd genom sin medverkan i humorserierna Hey Baberiba och Fredag hela veckan på TV4, tillsammans med kollegorna David Hellenius och Christine Meltzer, och han har dessutom skrivit manus till delar av båda serierna. På senare tid har han även medverkat i lite mer sammanhängande serier, genom TV4-serien Blomstertid som han också skrivit manus till. Nu har han långfilmsdebuterat som både manusförfattare och skådespelare; detta genom sommarens stora svenska komedi Sommaren med Göran, som han skrivit manus till och spelar huvudrollen i. Bakom regi står Peters kollega Staffan Lindberg, som också varit inblandad som regissör och producent till både Hey Baberiba, Fredag hela veckan och Blomstertid. Nu har filmen också släppts på DVD, och föga förvånande är det sommar som det handlar om; främst firandet av midsommar.

I centrum står just en kille som heter Göran, och som inte har särskilt tur i kärlek. När han ska fria till sin flickvän går det så fel som det överhuvudtaget kan bli, och förlovningen håller inte ens en dag. Inte går det särskilt mycket bättre på jobbet, där Göran är eventplanerare som mest blir irriterad på sina kunder och har en chef med minst sagt orealistiska förväntningar. Genom jobbet kommer han också i kontakt med den trevliga tjejen Grynet, som dock lider av Tourettes syndrom, och inledningsvis blir de inte direkt bästa vänner. I guldsmedsaffären kommer Göran i kontakt med sin gamla glasskompis Linnea, som äger affären och dessutom är vacker, och han blir genast attraherad av henne. Nu vill han imponera på henne till varje pris, även fast det innefattar att göra till sig och även ta till rena förföljarmetoderna. När han får höra att Linnea ska komma till bekante Doddes midsommarfest på ett lyxigt sommarställe på västkusten, så vill därför Göran se till att också komma dit. Han lyckas efter många om och men att övertala sin bästa kompis Alex att följa med, fastän han egentligen måste vakta sin sambos hund under midsommarhelgen och inte har tid till något sådant. På samma midsommarfest råkar dessutom Görans senaste kund dyka upp, tillsammans med Grynet och en rad andra människor. Det blir en fest som de inblandade inte lär glömma i första taget...

Det är inte direkt en överraskning att merparten av alla svenska komedier inte varit alltför mycket att hurra för. Det finns visserligen några guldkorn, men betydligt fler misslyckade sådana. Sommaren med Göran kan placeras någonstans mitt emellan. Det är inte alls en dålig film, men långt ifrån något mästerverk heller. Grundstoryn är intressant och genomtänkt, men jag kan tyvärr inte påstå att manuset blivit lika genomarbetat. Bitvis är det riktigt roligt, och jag skrattade vid ett flertal tillfällen. Men tyvärr har manusförfattaren haft en förkärlek att överdriva allting till bristningsgränsen, och ibland blir det alldeles för tillskruvat för sitt eget bästa. Därför sjunker trovärdigheten till botten vid ett tidigt skede, och det är svårt att ta någonting på allvar. Överdrivna och skruvade situationer behöver i och för sig inte alls vara ett problem, vilket bl.a. bröderna Farrelly lyckats bevisa gång på gång, men för det krävs att det faktiskt är roligt hela tiden. Det är det inte alls här, och när regissören försöker med mer allvarliga scener så fungerar det inte alls. Då känns det bara allmänt konstlat och filmteamet lyckas inte alls att engagera eller beröra.

Vid komiska scener fungerar det bättre, men ibland blir det alldeles för mycket av det goda där också. Inte minst har regissören en överdriven förtjusning till slapstick-komik, och mellan varven blir det närmast farsartat. Det är säkert kul för de som älskar farser, men undertecknad tillhör inte den kategorin. För mig blir det då istället så löjligt att det helt enkelt inte blir något att skratta åt. Det gör heller inte saken bättre att de allra flesta rollfigurerna är alltför endimensionella, och att inte många lyckas uppnå något nämnvärt djup. Den enda karaktären som känns förhållandevis äkta och nyanserad är fotografen Grynet, trots att hon begåvats med lite väl överdrivna tics, men bland de övriga är det svårt att känna för någon. Tyvärr innefattar det huvudkaraktären Göran, som framstår som alldeles för "tapig" (tafatt) och konstlad, och det är svårt att sympatisera med honom när det går åt skogen; vilket det gör största delen av tiden. Det finns dock absolut några scener som är riktigt lyckade, och fungerar väl med stora komiska effekter och där man kan skratta gott.

Problemet är bara det att nivån är ojämn, och att filmen - de lyckade scenerna till trots - inte fungerar fullt ut i det långa loppet. Det känns tyvärr uppenbart att Hey baberiba-gänget passar bäst till korta sketcher, och inte lyckas att få ihop allting till en sammanhängande långfilm fullt ut. Manuset är för tunt, och många av de överdrivna situationerna blir också mer pinsamma än roliga. Fotot i Sommaren med Göran fyller sin funktion, men uppnår inga oanade höjder eller något originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna varierar en hel del, men det största problemet är att manusförfattaren Peter Magnusson haft det dåliga omdömet att själv spela huvudrollen. Tyvärr klarar han inte alls av att bära upp en så stor roll, och det känns allmänt konstlat och påklistrat. Bitvis är han visserligen godkänd, men mellan varven spelar han över å det grövsta. Det är uppenbart att Peter fungerar bättre i sketchformat, och han lyckas helt enkelt inte att övertyga som skådespelare i en hel långfilm.

Då är hans Hey Baberiba-kollega David Hellenius betydligt bättre som kompisen Alex, som faktiskt övertygar och gör en stabil insats. Det kanske beror på att Alex ska vara en mer nedtonad och lågmäld karaktär, vilket kräver mindre skådespelartalanger och gör att det inte finns någon anledning att balansera på gränsen till överspel. Deras tredje Hey Baberiba-kollega Christine Meltzer gör också en fullt godkänd insats, men hon har förpassats till en mycket liten biroll. Den bästa insatsen står utan tvekan Mirja Turestedt för i rollen som Grynet. Hon lyckas att väcka liv i karaktären och framstår som trovärdig och övertygande, trots att ticsen i manuset känns lite för udda för att framstå som helt realistiska. Hon lyckas ändå att balansera charm med originellt och naturligt beteende på ett mycket skickligt sett. Peter Dalle, Dan Ekborg och Alexandra Rapaport är också riktigt bra, även om de bitvis inte får alltför mycket att arbeta med. Moa Gammel känns lite malplacerad och konstlad som Linnea, men gör ändå en fullt godkänd rolltolkning. Men det absolut största problemet med ensemblen är utan tvekan Peter Magnusson i huvudrollen, och jag är övertygad om att en bättre skådis hade lyckats väcka liv i karaktären Göran på ett helt annat sätt - föreslagsvis en mer seriös skådespelare, som inte i första hand är komiker.

Sommaren med Göran är absolut ingen dålig film - den är fullt sevärd, har en viss charm och är bitvis riktigt rolig. Men när filmteamet försöker att vara allvarliga, så blir det platt fall, och trovärdigheten har sjunkit till botten redan efter 10 minuter. Därför fungerar filmen inte fullt ut i långfilmsformatet, och det känns uppenbart att Peter Magnusson och Staffan Lindberg bör hålla sig till TV-formatet i fortsättningen. Det är heller inte en vare sig originell eller minnesvärd film, och den lär inte hålla att ses om. Men som lättsam underhållning för stunden fyller den trots allt sin funktion, och speltiden går förhållandevis fort där det sällan känns segt. Därför ångrar jag inte att jag sett den, men jag hade samtidigt väntat mig betydligt mer och det räcker tyvärr inte längre än till en stark femma i betyg.

Peter Magnusson & David Hellenius
© StellaNova Film

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, vilket på ren svenska innebär att i stort sett hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1 och är på svenska. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig nämnvärt. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig textning på norska, danska, finska och engelska. Dövtextningen lämnar en del övrigt att önska, och innehåller enbart ljudbeskrivningar men inte någon beskrivning om vem som säger vad, ens när de inte syns i bild. Det är visserligen praktiskt för oss hörande, men knappast lika kul för döva. Det finns tyvärr ingen vanlig svensk text av all dialog, vilket hade varit önskvärt då filmen lider av samma problem som de allra flesta svenska filmer där det bitvis är svårt att höra vad som sägs, varför även personer med fullgod hörsel ibland behöver ha textning att tillgå. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk i 10 sekunder (som inte går att hoppa förbi), och därefter kommer vi direkt till huvudmenyn. Menyn finns på svenska, men från den svenska menyn kan man av någon märklig anledning inte fritt välja textning utan enbart svensk text för hörselskadade. Om man spelar filmen utan text, så används istället ett extra textningsspår med enbart översättning av de fåtal utländska repliker som förekommer.

Som extramaterial hittar vi ett kommentatorspår till filmen med regissören Staffan Lindberg och manusförfattaren och tillika huvudrollsinnehavaren Peter Magnusson. Det är bitvis intressant, och en del matnyttig information framkommer. Men mellan varven känns det ganska tråkigt, och de har inte tillräckligt mycket intressant att komma med för en hel film. Det märks att de båda herrarna verkar ha haft roligare under inspelningen av kommentatorspåret än vad någon annan lär ha av att lyssna på det, då de exempelvis börjar skratta åt partier som inte alls är roliga. Därefter hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på 22 minuter, som bl.a. innehåller intervjuer med de inblandade. Det är ganska intressant, men dokumentären innehåller lite väl många och långa utdrag (scener) ur filmen och dessutom förekommer en del närmast skrattretande kommentarer från de inblandade som förtar en del av effekten. Vidare hittar vi en till bakom kulisserna-dokumentär på sju minuter, som visar vad teamet gjort medan det regnade och man därför inte kunnat spela in. Det är en mer oseriös dokumentär, och tillför inte lika mycket, även om det bitvis ändå är kul att se. Därefter hittar vi två bortklippta scener från filmen på totalt knappt fyra minuter. De är småroliga och småintressanta att se på, men tillför inget till filmen och det är därför förståeligt att de klippts bort. Vidare återfinns ett antal s.k. bloopers (misslyckade tagningar) på knappt fem minuter, som är småroliga att se på men inte lämnar något nämnvärt intryck. Slutligen finns även en ursprunglig svensk biotrailer för Sommaren med Göran, som är precis så spännande och kul som det låter. Tyvärr har extramaterialet ingen svensk text för hörselskadade, utan där finns enbart engelsk text att tillgå. Överlag får extramaterialet ses som fullt godkänt, inte minst med tanke på att Nordisk Film sällan brukar ha något extramaterial alls.

Recensionen skriven: 20 januari 2010
Senast uppdaterad: 21 januari 2010

Recensionen har lästs 6411 gånger av 3641 personer, sedan den 20 januari 2010