JR - Brenton Thwaites Tasha - Alicia Vikander
Brendan Lynch - Ewan McGregor Chris - Nash Edgerton
Sam - Jacek Koman Josh - Tom Budge
Sterlo - Matt Nable Merv - Eddie Baroo
Wilson - Damon Herriman Dave - Sam Hutchin
Ken - Marko Jovanovic Andy - Lucas Brown

19-åriga JR döms till ett tre månaders fängelsestraff (för vad framgår aldrig), och hamnar på ett maxsäkerhetsfängelse tillsammans med många livstidsdömda. Han inser snart att det kan vara riktigt farligt att sitta i fängelse tillsammans med alla hårda kriminella, och när han håller på att bli våldtagen räddas han av rånaren Brendan Lynch; en av Australiens mest ökända brottslingar. Brendan bestämmer sig för att försvara och hjälpa den naiva JR på kåken, så att han inte ska råka illa ut. Men allting har ett pris, och när JR släpps från fängelset får han reda på exakt vad - då måste nämligen JR hjälpa till att få ut Brendan från fängelset, och sen hjälpa honom och hans kumpaner i en farlig kupp för att stjäla guldtackor. De får hjälp av det ryska sextrafficking-offret Tasha, som JR blir förälskad i trots att ingen är säker på att de verkligen kan lita på henne.

Det råder inte direkt någon brist på filmer med fängelsetema, och heller ingen brist på "kupp"-filmer á la Oceans 11. Att kombinera dessa båda genrer känns därför något tveksamt, men Son of a Gun är en helt okej och ganska lyckad film. Det är underhållande och överlag engagerande, och det faktum att filmen är verklighetsbaserad förhöjer också helhetsintrycket. De centrala rollfigurerna är intressanta och hinner få en del nyanser, varför man bryr sig om både JR och Tasha. Det är fartfyllt och intensivt, och filmen har ett högt tempo där det händer något hela tiden. Därför blir det aldrig tråkigt, och det märks att det finns en del smarta poänger i storyn.

Det är hyfsat spännande och det finns också ganska gott om actioninslag. Men det är ingen renodlad actionfilm, utan de actionscener som finns är relevanta för handlingen och finns inte bara där "för sakens skull". Filmen har en intressant, om än inte särskilt originell, handling och intrigen förstärks av actionscenerna hellre än tvärtom. Jag tycker dock att de actionscener som finns ändå blir för utdragna ibland, och flera av dem borde ha kortats ner en del. Vid några tillfällen känns filmen också något våldsglorifierande, och jag undrar om det verkligen var meningen.

Det största problemet med Son of a Gun är dock att filmen blivit rörig och ojämn. Här finns ett stort persongalleri och de flesta rollfigurer har blivit tämligen endimensionella. Därför uppstår vissa svårigheter med att hålla koll på vem som egentligen är vem, och saken blir inte bättre av att JR, Tasha och Sam egentligen är de enda rollfigurer som man får lära känns tillräckligt för att ens kunna komma ihåg med säkerhet. Mellan varven är storyn onödigt komplicerad, och ibland blir den för kryptisk. Mycket som händer får vi inte någon vidare förklaring till, och vi får heller inte lära känna JR tillräckligt för att karaktären till fullo ska hålla ihop logiskt - han beter sig periodvis ganska korkat, men utan att vi får någon förklaring till beteendet.

Det uppstår också en del trovärdighetsproblem och logiska luckor, och en del som händer känns lite för långsökta för att man till fullo ska kunna ta filmen på allvar. Det är ganska ojämnt, och medan filmen periodvis är riktigt bra så blir det under andra tillfällen antingen på tok för mycket action (framförallt oengagerande biljakter) eller en närmast obegriplig story. Det känns också närmast schizofrent att filmen bitvis blir alldeles för lågmäld och kryptisk, för att vid andra tillfällen istället bli övertydlig.

Fotot är enkelt men effektivt, och fyller sin funktion utan att sticka ut. Skådespelarinsatserna är överlag ganska bra. Brenton Thwaites är helt okej som JR och spelar i grund och botten bra, men känns samtidigt något opersonlig och stel. Alicia Vikander är riktigt bra som Tasha och gör allt som går av den intressanta men tyvärr lite väl stereotypa rollfiguren. Ewan McGregor spelar bra som Brendan, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att han känns något malplacerad i den här rollen.

Son of a Gun är en ganska bra film, som har ett högt tempo, några intressanta rollfigurer och en lyckad intensitet. Den är fullt sevärd, men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite besviken. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men jag upplever filmen som onödigt rörig och svårbegriplig, trots att den inte nödvändigtvis är rörig i ordets rätta bemärkelse. Filmen är helt enkelt inte så bra som jag hade hoppats på, men är trots allt sevärd och förtjänar en stark sexa i betyg.

Recensionen skriven: 8 maj 2015
Senast uppdaterad: 8 maj 2015

Recensionen har lästs 2949 gånger av 1574 personer, sedan den 8 maj 2015