Regi: Duncan Jones
Manusförfattare: Ben Ripley
Colter Stevens - Jake Gyllenhaal Christina Warren - Michelle Monaghan
Colleen Goodwin - Vera Farmiga Dr. Rutledge - Jeffrey Wright
Derek Frost - Michael Arden Max Denoff - Russell Peters
Hazmi - Cas Anvar George Troxel - Brent Skagford

Colter Stevens är helikopterpilot i det amerikanska flygvapnet, och har varit på uppdrag i Afghanistan. Men när han plötsligt vaknar upp på tåget vet han inte var han är eller varför. Han känner inte igen sitt eget ansikte i spegeln, utan han verkar vara någon helt annan person. Mitt emot honom sitter den unga och trevliga kvinnan Christina Warren, som verkar vara bekant med honom fast själv har han aldrig sett henne förut. Några minuter senare exploderar hela tåget av en stor bomb. Straz därpå vaknar Colter upp i en mörk kapsel helt ensam. Han får instruktioner via videolänk av sin befälhavare Colleen Goodwin att han måste återvända till tåget, och återuppleva de gångna åtta minuterna gång på gång tills han lyckas att identifiera vem som anlagt bomben för att på så sätt förhindra framtida terrordåd...

Det här är en mycket udda och egendomlig film, och det tar ett tag innan man får någon som helst förklaring till de märkliga händelserna som inträffar. När man väl får det ställer jag mig genast frågan hur allting verkligen hänger ihop logiskt. Förklaringen vi får är minst sagt egendomlig, och hur mycket jag än anstränger mig får jag inte storyn att hänga ihop logiskt; särskilt inte mot slutet. Kanske hänger allting faktiskt ihop om man är bättre på fysik och vetenskap än vad jag är, men av någon anledning betvivlar jag det. Men om man slutar fundera intensivt över logiken och istället ser på Source Code som underhållning, så fungerar det mycket bättre. Det är dock en stor fördel att inte veta så mycket om filmen innan man ser den, så man gör klokt i att undvika att läsa en massa recensioner och andra texter om filmen innan man ser den. I den här recensionen avslöjar jag ingenting som inte framgår inom de första 10 minuterna av filmen, men jag kan inte garantera att alla recensenter resonerat på samma sätt...

Det är underhållande, småroligt och engagerande. Det är också hyfsat spännande, och filmen har ett föredömligt intensivt tempo. Allting går mycket snabbt framåt, och det finns helt enkelt ingen tid att hinna fundera över trovärdigheten och logiken. Och tur är nog det, för jag misstänker att storyn inte skulle hålla en närmare analytisk granskning av någon mer insatt i ämnet än undertecknad. Men allting har gjorts med både hjärta och hjärna, och filmen är både intelligent, tänkvärd och charmig. Det märks att regissören och manusförfattaren har tänkt till, och det är en överlag en riktigt fängslande film.

I stil och upplägg finns det en hel del likheter med Måndag hela veckan, fast här är handlingen begränsad till åtta minuter och tempot är avsevärt mer intensivt än i den filmen. Och det är också just det som är ett av problemen med Source Code. Det må vara snyggt, intensivt och smart; men handlingen är lite för tunn och efter ett tag börjar det kännas lite upprepande att - trots en del variationer - få uppleva samma åtta minuter gång på gång på gång... Nu är det visserligen långt ifrån samma saker som händer alla de femtioelva gångerna vi får återuppleva de 8 minuterna, men bitvis känns det ändå lite för repetitivt och tunt. Dock uppskattar jag att filmteamet insett att manuset är ganska tunt, och därför har gjort en föredömligt kort film där sluttexterna börjar rulla efter drygt 1 timme 20 minuter. Det är precis lagom längd för en sådan här film, och det håller helt enkelt inte för mycket mer än så.

Många rollfigurer är också lite väl endimensionella och i många fall även stereotypa, och det är egentligen bara Colter som blivit mångbottnad och riktigt genomarbetad. Jag uppskattar även Christina och Goodwin, fastän de egentligen inte får lika stort djup som jag hade önskat. Det gäller framförallt Christina, som trots allt är den näst största rollfiguren i filmen men som inte får särskilt mycket till vare sig djup eller karaktärsutveckling. Man behöver heller inte vara något alltför stort geni för att lista ut vem bombmannen är, och en stund in i filmen (ett tag innan Colter kommer fram till samma slutsats) känns det lite för övertydligt.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk med trovärdiga effekter. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra, och Jake Gyllenhaal är utmärkt i huvudrollen som Colter. Han har utan tvekan det tyngsta lasset att bära, och måste i princip bära upp hela filmen själv. Det gör han riktigt imponerande, och det här är en av hans bästa rollprestationer. Michelle Monaghan är som vanligt mycket bra som Christina, men tyvärr får hon inte alltför mycket att arbeta med i denna stora men i grund och botten relativt begränsade roll. Vera Farmiga är också bra som Goodwin, och gör allt som går av rollen. Jeffrey Wright är bra som dr. Rutledge, och även i övrigt är det bra skådespelare utan några egentliga svaga kort.

Source Code är en udda och originell film, som tyvärr också blivit ganska svårfattlig och rörig. Det är minst sagt svårt att få något logiskt grepp om den här ganska långsökta premissen, och jag uppfattar en del i filmen som logiska luckor även om jag inte är tillräckligt vetenskapligt insatt för att avgöra om det faktiskt är luckor eller om det finns någon logik bakom allt. Det är i alla fall en underhållande och intensiv film, som engagerar med enkla medel och som är både smart och tänkvärd. Jag tycker också om slutet, trots att de logiska frågetecknen blir ännu fler då. Kort sagt är Source Code kanske inte någon storslagen film som man kommer ihåg länge efteråt, men som underhållning för stunden duger alldeles utmärkt och med spänning och ett originellt upplägg kommer man ganska långt. I slutändan är dock storyn lite för tunn och begränsad för att kunna rättfärdiga ett högre betyg än en stabil sjua.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade på något språk. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren och effektfull men som bara finns på engelska. Menyn är huvudsakligen stillastående, men varje ny meny inleds med en rörlig introduktion på ett par sekunder. Till en början är det effektfullt, men när man tvingats se samma introduktionssnutt för tionde gången känns det mest tjatigt.

Som bonusmaterial återfinns en bakom kulisserna-dokumentär på 34 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med skådespelare, regissör och annan personal. Det är ganska intressant, och en del matnyttigt framkommer. Dokumentären känns också relativt heltäckande, och tar upp det mesta om produktionen av filmen. Dock blir det ett tag lite för mycket av allmänt skryt om skådespelare och regissör samt det obligatoriska momentet där skådespelarna berättar om handlingen och sina rollfigurer; något de allra flesta som sett filmen redan lär veta. Men det blir bättre efter ett tag, då dokumentären börjar bli mer omfattande och mindre enkelspårig. Tyvärr har extramaterialet ingen text alls, inte ens engelsk text, vilket känns lite svagt och tråkigt.

Recensionen skriven: 2 januari 2012
Senast uppdaterad: 3 januari 2012

Recensionen har lästs 3412 gånger av 1770 personer, sedan den 2 januari 2012