Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Peter Parker - Tobey Maguire Mary-Jane - Kirsten Dunst
Harry Osborn - James Franco Flint Marko - Thomas Haden Church
Venom - Topher Grace Gwen Stacy - Bryce Dallas Howard
May Parker - Rosemary Harris J. Jonah Jameson - J.K. Simmons
Polischef Stacy - James Cromwell Mr. Ditkovitch - Elya Baskin
Ursula Ditkovitch - Mageina Tovah

Just nu är det verkligen i skriket med s.k. superhjältefilmer, som vanligtvis bygger på serietidningar av olika slag. Många av dessa kommer från serietidningsjätten Marvel, och så även serierna med Spindelmannen som blev film med start 2002. Tre år efter den senaste filmen är det nu dags för en tredje film - troligen blir det en till film efter denna, men inget verkar bestämt med säkerhet om den saken. Fastän serietidningarna och även figuren i största allmänhet i Sverige alltid kallats Spindelmannen, så har alla tre filmerna fått behålla originaltiteln Spider-Man i Sverige - jag vet ärligt talat inte varför. I den första spelfilmen 2002 fick vi lära känna den töntiga tonårskillen Peter Parker, vars öde förändras när han blir biten av en spindel och får övernaturliga krafter. Han kan flyga och blir övermänskligt stark, och för att inte avslöja vem han är när han försöker att rädda världen, har han på sig en egengjord dräkt och kallar sig själv för Spider-Man. Han har, så länge vi fått se honom, varit kär i klasskompisen Mary-Jane; men han kände att han inte kunde riskera hennes liv och valde att inte inleda något förhållande med henne. Allt det förändrades dock i den andra filmen, då Mary-Jane (som kallas M.J.) äntligen får veta Spider-Mans riktiga identitet. De blev då tillsammans, och är det fortfarande när denna film inleds en tid efter den förra. Allt är nu bra mellan Peter och Mary-Jane, och Mary-Jane är nu skådis i en framgångsrik Broadway-musikal. Peter har lyckats att få balans mellan deras relation och hans "uppdrag" som superhjälte. Men allt förändras den dagen som en mystisk främmande materia kommer i kontakt med Peter, och hans Spider-Man-dräkt färgas svart. Det förändrar nämligen även Peter på insidan, och han blir snart både hämndlysten och ondskefull - t.o.m. när han inte har dräkten på. Peter måste snart kämpa mot sig själv, när två stora fiender gör entré och riskerar att förändra hela världen till det sämre...

Jag har aldrig varit alltför intresserad av filmer inom superhjälte-genren, utan föredrar generellt sett realistiska och mer jordnära filmer. Trots det tyckte jag om de två första Spider-Man-filmerna, som lyckades att hålla en bra balans mellan det vardagliga och superhjälte-stuket, och blev ganska intressanta. Därför hade jag ganska höga förväntningar på denna film, och kanske är det därför jag blev väldigt kluven av Spider-Man 3. Det är en intressant story, och specialeffekterna är oerhört imponerande. Allt ser mycket skickligt och verklighetstroget ut, och datoranimationen i en del scener är så övertygande gjort att det inte framgår med säkerhet att det faktiskt är det. Skådespelarna är generellt bra, även om jag framförallt är imponerad av Kirsten Dunst, som gör ett strålande jobb som M.J. Även de nya skådespelarna Topher Grace, Bryce Dallas Howard och Mageina Tovah gör mycket övertygande rolltolkningar. I de första två filmerna tyckte jag också mycket bra om Tobey Maguire i huvudrollen som Peter Parker, men på sätt och vis blev jag lite besviken av honom här. Han gör utmärkta insatser som "goda" Peter Parker och Spider-Man, och kan kombinera Peters lite töntiga beteende med superhjälterollen på ett bra sätt. Det han dock inte riktigt klarar av är att spela ond - då känns det lite konstlat och stelt, och inte alls lika trovärdigt. Ett annat problem är att tittarna förutsätts komma ihåg allt som hände i de två förra filmerna i serien, trots att det gått flera år sedan dessa och vi inte erbjuds någon resumé. De flesta lär trots allt inte ha sett alla tre filmerna samma vecka (troligen inte ens samma år), och då är det långt ifrån enkelt att komma ihåg hur allting hänger ihop. Trots att undertecknad faktiskt såg Spider-Man 2 för så sent som en vecka sedan, så räckte det inte för att helt och hållet hänga med, då jag genast kände att det var för länge sedan jag såg den första filmen. Filmerna hör nämligen ihop ganska väl, med många referenser mellan dem, och både händelseförloppen och karaktärsutvecklingarna förutsätter att man kommer ihåg ganska mycket från de tidigare filmerna. Visserligen får vi se korta glimtar utan dialog från de två första filmerna under filmens förtexter, men det räcker inte på långa vägar för att till fullo friska upp ens minne. Därför hade det varit önskvärt med en kortfattad resumé över vad som hänt tidigare i början av filmen - en eller två minuter hade kanske räckt för att få veta tillräckligt för att hänga med här. Det största problemet med trean är dock att manusförfattarna hade försökt att klämma in alldeles för mycket i filmen, och det finns inget egentligt fokus för det hela. Här koncentreras både på Peter och MJs förhållande, Peters "ondskefulla" sida, Peters karriär som fotograf på tidningen Daily Bugle, hans konkurrens på tidningen, en viss relation med polischefens dotter Gwen som Spider-Man räddat, Peters kompis Harrys planer på att hämnas på honom och inte minst de två stora skurkarna som Peter tvingas mötas. Det blir alldeles för mycket, trots den relativt långa speltiden på 2 timmar 13 minuter, och resultatet blir att filmen känns ganska splittrad och spretar åt alla håll. I de tidigare filmerna har det största fokuset alltid legat på skurkarna Spider-Man mött och Peters relation till Mary-Jane, och det räcker gott. Resultatet blir att filmen periodvis också känns ganska rörig, och det är ibland inte helt lätt att hänga med i svängarna och uppfatta allt som händer. Vissa frågetecken kvarstår också vid filmens slut, och alla frågor besvaras inte. Slutet känns också lite väl ouppklarat, och jag hade önskat ett lite mer genomarbetat slut - ungefär i stil med den andra filmen, som hade ett mycket lyckat slut. Trots bristerna är det dock fortfarande en ganska bra film, och har man sett de två tidigare filmerna vill man nästan garanterat även se denna - trots att man troligen blir lite besviken, då jag inte tycker att den kommer upp i samma klass som någon av dem. Den är dock ändå utan tvekan sevärd, och det finns betydligt värre uppföljare här i världen.

DVD-utgåvan kommer från Sony Pictures, och består av två skivor samt kommer i keep-case med extra papphölje runt. Bilden återges i anamorfisk Widescreen i formatet 2,40:1 (vilket innebär ganska stora svarta fält upp- och nedtill, även på en Widescreen-TV), och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra, och framförallt blev jag imponerad över den förvånansvärt bra stereomixningen - det blir faktiskt ganska mycket 3D-känsla och stereoeffekt, bara på en vanlig stereo-TV. Jag kan tänka mig att ljudet måste bli något i hästväg om man har en riktig hemmabioanläggning med surroundljud. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken samt hindi, och dessutom både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade - det är alltid uppskattat. När man matar in den första skivan möts man av distributörsvinjett på fem sekunder, och därefter blir vi tyvärr påtvingade antipirat-propaganda - exakt samma 45 sekunders spott som bl.a. 20 Century Fox brukar älska. Mycket irriterande, men gudskelov går det åtminstone att hoppa förbi den här gången, genom att gå till nästa kapitel. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är på engelska och består av rörliga scener från filmen - ganska snyggt, men lite rörigt. Ingen språkvalsmeny visas innan huvudmenyn, så därför måste man alltså gå in i menyerna från huvudmenyn och välja textning - startar man filmen direkt, visas den istället utan text. När man väljer textning från textningsmenyn, ryms tyvärr inte alla språk på samma skärm. Istället måste man gå till en andra sida innan man hittar år svenska - inte alltför användarvänligt, i synnerhet för de som inte kan engelska. När man väljer att spela filmen, så visas först varningstexter - både på engelska och på valt textningsspråk (ex. svenska) - som inte går att hoppa förbi, innan själva filmen börjar. Personligen tycker jag att dessa varningstexter hade passat bättre antingen innan menyn eller efter filmens slut, men jag är trots allt tacksam över att Sony Pictures åtminstone inte hamnat i samma fälla som bl.a. Fox och Warner, med påtvingade varningstexter på femtioelva olika språk...

På första skivan återfinns två kommentatorspår som extramaterial. På det första medverkar regissören Sam Raimi samt ett flertal av skådespelarna. Det är ganska intressant och en del vettigt framkommer, men det blir lite för rörigt med några personer för många, och ibland pratar de i munnen på varandra. Det är heller inte helt enkelt att kunna höra vem som säger vad alla gånger. Antagligen hade kommentatorspåret blivit bättre om de hade minskat ner antalet skådespelare till bara två eller tre (Tobey, Kirsten och eventuellt en till). Kirsten Dunst medverkar via länk från London, medan de övriga skådespelarna sitter i USA och spelar in. Det fungerar hyfsat, men det känns att Kirsten ibland hamnar lite utanför, och det låter ibland något konstlat. I det andra kommentatorspåret medverkar filmens tre producenter samt kameraman och redigerare. Det blir av förståeliga skäl mer inriktat på det tekniska, och ibland blir det lite för mycket av den saken; men det är trots allt någorlunda intressant och värt att lyssna på. Båda kommentatorspåren har också samma grundläggande problem, med att det vissa perioder blir lite för mycket tystnad - de verkar inte riktigt ha tillräckligt att prata om. Därutöver finns också trailers för några andra filmer, samt en reklamfilm för leksaker med Spindelmannen. Det sistnämnda tycker jag är att passera gränsen för vad som kan anses som lämpligt, och hade varit bättre att hoppa över. Extramaterialet är textat på engelska, men tyvärr inga andra språk - svensk text lyser alltså med sin frånvaro. Lite tråkigt, men jag är tacksam att det åtminstone har engelsk text. Tyvärr har jag ännu inte hunnit granska filmens andra skiva, så jag får återkomma lite senare med detaljer om den.

Recensionen skriven: 6 november 2007
Senast uppdaterad: 6 november 2007

Recensionen har lästs 4339 gånger av 2489 personer, sedan den 5 december 2007