Ben Bradlee, Jr. - John Slattery Matt Carroll - Brian d'Arcy James
Mitchell Garabedian - Stanley Tucci Barbara - Elena Wohl
Phil Saviano - Neal Huff Steve Kurkjian - Gene Amoroso
Jim Sullivan - Jamey Sheridan Eric Macleish - Billy Crudup
Helen Donovan - Sharon McFarlane Paul Burke - Brian Chamberlain
Linda - Patty Ross Sachas mormor - Eileen Padua

Året är 2001, och på dagstidningen Boston Globe jobbar fem personer på tidningens speciella Spotlight-avdelning - en avdelning som sysslar med grävande journalistik och lägger ner månader eller år på varje story; och som dessutom tar mycket god tid på sig att välja ut vilka ämnen de ska skriva om. Tidningen har precis skrivit om den katolska prästen John Geoghan, som fällts för att ha våldtagit dussintals barn genom åren. När tidningens nya chefredaktör Marty Baron får nys om att en advokat hävdar att ärkebiskopen vetat om de sexuella övergreppen i åratal utan att göra något åt det ber han Spotlight-avdelningen att undersöka saken. Redaktören Robby, Michael, Sasha, Ben och Matt börjar gräva i händelserna, och upptäcker snart att Geoghans övergrepp bara är toppen av ett isberg - och att flera källor vill göra gällande att det bara i Boston finns dussintals präster som begått eller fortfarande begår sexuella övergrepp mot barn...

Efter att Spotlight (i mina ögon) otippat vann Oscar har jag sett fram emot att se filmen, och nu har jag äntligen fått chansen. Och visst är det här en mycket bra film, som dessutom tar upp ett viktigt och tyvärr lika angeläget ämne. Ingen kan förneka behovet av att uppmärksamma sexuella övergrepp, och filmen gör det på ett "smakfullt" sätt utan att det upplevs exploativt. Det faktum att det här faktiskt har hänt på riktigt förstärker förstås också helhetsintrycket, och allt tyder på att mesta ligger nära de verkliga händelserna. Allt har skildrats på ett trovärdigt sätt, och filmen får nästan en dokumentär känsla över sig.

Det har blivit en engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden och som har skildrat allting på ett finstämt sätt. Filmen är lagom lågmäld, och stämningen är utmärkt samtidigt som filmen aldrig utnyttjar offren eller händelserna. Jag uppskattar den här realistiska tonen, och allt tyder också på att filmen skildrar undersökande journalistik på ett trovärdigt sätt. Det angelägna och intressanta ämnet förstärker också helhetsintrycket, och det är omöjligt att inte dras in i den här fascinerande historien. Det har också blivit en gripande film, och genom de historier som tas upp är det omöjligt att inte bli berörd; och vid några tillfällen är det nästan oundvikligt att fälla några tårar.

Journalisterna som står i centrum känns förhållandevis trovärdiga, och vi får lära känna dem på ett hyfsat sätt. Ingen känns helt mångbottnad, men heller inte klichéartad; utan fastän de centrala rollerna upplevs något anonyma är de i alla fall någorlunda nyanserade. Aktivisten Phil Saviano och advokaten Mitchell Garabedian har blivit intressanta och udda rollfigurer, som känns ännu starkare än huvudrollerna såtillvida att de blivit ännu mer mångfacetterade; samtidigt som man dock inte får något ordentligt grepp om dem heller. För här är det på gott och ont huvudsakligen storyn om sexuella övergrepp och den katolska kyrkans mörkläggning som står i centrum, hellre än enskilda personers insatser. Det angelägna ämnet gör det här till en stark och rörande film, men samtidigt hade jag velat lära känna de fyra centrala journalisterna ännu bättre.

Spotlight är dock en väldigt "pratig" film, som har en något begränsad yttre handling och där allt istället kretsar kring dialog, dialog och ännu mer dialog. Trots allt har övergreppen som allting kretsar kring redan inträffat, så allt kretsar kring att undersöka händelser som redan har hänt. Det gör att det inte finns någon egentlig spänning att tala om, och på sätt och vis saknas också en tydlig dramatisk nerv. Det här är mer lågmält och dialogdrivet, och det blir aldrig direkt spännande utan mer intressant. I och för sig inget fel med det, men det gör att filmen lätt kan upplevas långsam då det faktiskt inte händer alltför mycket. Den långsamma känslan blir heller inte bättre av den aningen väl generöst tilltagna speltiden på ca 2 timmar 10 minuter - det är kanske inte så mycket för episka storfilmer, men ganska mycket för en film där nästan hela längden pratas bort.

Jag tycker också det är lite tråkigt att upplägget hela tiden handlar om journalisternas undersökande och intervjuer, och genom huvudsakligen dialogdrivna scener utnyttjas inte riktigt filmmediet fullt ut. Visst blir det berörande att lyssna på offrens berättelser, men det här är ett av fåtalet fall där jag tror man hade vunnit på att faktiskt använda sig av tillbakablickar och fått se vad som hänt med egna ögon, istället för att vi enbart ska få lyssna på offer som står och pratar. Upplägget blir helt enkelt lite tråkigt, och filmediet ger ju trots allt bättre möjligheter än detta något teatraliska upplägg. Ibland kan man också få känslan att filmen försöker att skryta över tidningen Boston Globe, och i synnerhet dess Spotlight-avdelning. Även fast det här säkert överensstämmer med vad som hänt på riktigt, så gör det att filmen upplevs väldigt USA-inriktad som inte riktigt går att tillämpa i resten av världen - exempelvis har jag svårt att tro att särskilt många (om ens någon) dagstidning i Sverige har resurser att låta medarbetare undersöka en och samma story i åratal på heltid; och dessutom gå sysslolösa i månader medan de bestämmer sig för vilket ämne de ska ta upp härnäst...

Filmen har en ovanligt lyckad dialog, som hela tiden känns trovärdig och utan konstlade inslag. Skådespelarinsatserna är bra, och alla gör bra ifrån sig och spelar trovärdigt och naturligt. Både Mark Ruffalo, Rachel McAdams och Michael Keaton gör riktigt bra rollprestationer, men samtidigt blir jag lite förvånad över de två förstnämndas Oscars-nomineringar - de spelar visserligen riktigt bra, men varken bättre eller sämre än de brukar göra i de flesta roller (i synnerhet Rachel McAdams). Det här är heller inga jätteutmanande roller, i och med att de flesta mestadels sitter eller står och pratar; vilket kräver lika mycket av manuset (dialogen) som av skådespelarna. Här finns trots allt varken humor eller spänning, utan porträtten är av sådan karaktär att de inte kräver lika mycket av skådespelarna som mer dramatiska filmer.

Spotlight är en riktigt bra film, som tar upp ett tyvärr lika angeläget och viktigt ämne. Det är intressant att uppmärksamma det gedigna arbete som Boston Globe utförde i att avslöja denna fruktansvärda skandal inom katolska kyrkan, och filmen ser ut att hålla sig ganska väl till de verkliga händelserna. Det är engagerande och berörande, men genom det stora fokuset på prat på bekostnad av en tydligare spänning och yttre handling upplevs det ibland något långsamt och tunt. I mina ögon blir det aldrig tråkigt, men det fängslar heller inte riktigt lika mycket som det hade kunnat göra med ett annat upplägg. Det känns delvis som bortkastad potential, fastän det ändå är en stark och intressant film som inte kommer att lämna någon oberörd. Mitt betyg stannar därför på en svag åtta, och det är absolut en riktigt bra film väl värd att se för alla, men som samtidigt hade kunnat bli ännu bättre och starkare genom ett mer "filmiskt" upplägg.

Recensionen skriven: 4 mars 2016
Senast uppdaterad: 4 mars 2016

Recensionen har lästs 2707 gånger av 1538 personer, sedan den 4 mars 2016