Regi: Harmony Korine
Manusförfattare: Harmony Korine
Faith - Selena Gomez Cotty - Rachel Korine
Candy - Vanessa Anne Hudgens Brit - Ashley Benson
Alien - James Franco Archie - Gucci Mane
Bess - Heather Morris Heather - Emma Holzer

De fyra tonårstjejerna Brit, Candy, Cotty och Faith vill komma ifrån sin monotona och tråkiga tillvaro i skolan, och det finns inget bättre tillfälle än det stundande vårlovet ("spring break", den närmaste amerikanska motsvarigheten till vårt sportlov) - en vecka då de flesta roar sig och festar. Tjejerna vill resa till Florida och ha så kul det bara går, och kanske inte ens komma tillbaka till skolan igen. Men de har inte alls tillräckligt med pengar för den långa resan, och Brit, Candy och Cotty ser därför bara en enda utväg - de tar på sig rånarluvor och beväpnar sig med vattenpistoler, för att råna en restaurang i staden. Mot alla odds lyckas planen och tjejerna kommer undan med brottet. Därför beger de sig iväg till Florida för att festa hårt. Men efter en lite för vild fest blir tjejerna anhållna för narkotikabrott. Knarklangaren och gangstern Alien kommer till deras undsättning och betalar deras borgen, och sen bär det av på en fest de sent kommer att glömma.

Premissen är udda och kul, och gör filmen originell och liknar inget man tidigare sett. Dessutom uppskattar jag att fokuset ligger på fyra tjejer - de allra flesta filmer om "spring break" handlar om killar, och det är en trevlig omväxling med fokus på kvinnliga rollfigurer. Dessutom förhållandevis starka sådana, som till största delen faktiskt inte objektifieras trots att de är halvnakna nästan hela filmen. Men om idén och premissen är kul kan detsamma inte sägas om själva filmen. Trots att Spring Breakers marknadsförts som en komedi är den aldrig rolig. Jag skrattade inte en enda gång, och kan inte ens se något som jag ens med den vildaste fantasi kan tro att någon tycker är roligt. Jag måste medge att jag är lite osäker om filmen är felkategoriserad eller om det faktiskt finns något humoristiskt som jag inte lyckas att uppfatta.

Ser man på filmen som ett drama fungerar det bättre, men särskilt bra blir det tyvärr inte då heller. Det är kontroversiellt och udda, men till största delen består filmen ändå bara av supande, festande och lite "gangsterliv". Det händer inte mycket alls, utan nästan hela den första timmen av filmen består av festande som successivt spårar ur mer och mer och scener och repliker som upprepas in absurdum. För mig blir det här alldeles för tunt och till stora delar även ganska tråkigt. Kanske finns det någon djupare mening som jag har missat, men för mig känns det i mångt och mycket ganska meningslöst. Det finns visserligen ett par rent genialiska scener och en viss satir, men däremellan väldigt långa transportsträckor där i stort sett ingenting händer.

Jag är även lite osäker vad Harmony Korine egentligen velat säga med filmen. Till viss del verkar det röra sig om att på ett satiriskt sätt skildra tjejer i en problematisk miljö, men till andra delar rör det sig mest om halvnakna tjejer som super och festar så att det känns som en ursäkt för att få tonårskillar att vilja se filmen. Och jag är fortfarande inte säker vilken av dessa delar som är den viktiga i sammanhanget... De fyra tjejerna har också blivit lite väl endimensionella, och får aldrig något nämnvärt djup - och första halvtimmen framstår de ärligt talat som väldigt ytliga. Det gör det svårt att förstå varför tjejerna stannar kvar hos Alien, som ärligt talat framstår som spritt språngande galen.

Men ungefär en timme in i filmen, ungefär när jag hade börjat ge upp hoppet, händer något. Spring Breakers förändras i karaktär, och i takt med att den blir ännu mer utflippad så blir det också mer intressant. Det är förvisso skruvat, osannolikt och med stora logiska luckor, men samtidigt blir det faktiskt kul, fascinerande och charmigt. Först då börjar jag inse att det förmodligen trots allt finns någon mening med filmen.

Men det är lite för sent, då den första timmen varken är rolig, engagerande eller särskilt innehållsrik. Jag lyckas heller inte att bestämma mig för om filmen faktiskt är feministisk eller sexistisk - likaså är jag inte riktigt säker på om regissören är ett geni eller bara allmänt gubbsjuk. Skumt är det i vilket fall som helst...

Fotot är dock utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk med många stilistiska och färgglada idéer. Det är vackert och mörkt samtidigt som många bilder är voyeuristiska på ett snyggt sätt. Skådespelarinsatserna är överlag också riktigt bra. Selena Gomez, Vanessa Hudgens, Ashley Benson och Rachel Korine är alla mycket bra i de fyra huvudrollerna, och gör starka och trovärdiga rollprestationer. James Franco spelar dock över å det grövsta, och fastän det med all säkerhet är avsiktligt så blir det ändå för mycket för mig.

Jag har inte sett någon av Harmony Korines tidigare filmer, och därför är det möjligt att jag missat något viktigt hos Spring Breakers. Men fastän jag inte betvivlar att det faktiskt finns någon djupare mening, så har jag svårt att se vad den egentligen är. Bitvis bränner det visserligen till med starka och minnesvärda scener, men annars är det inte mycket mer än supande, festande, nakna bröst och ett och annat vapen. Överlag upplevs filmen därför som ganska meningslös och tråkig, men trots allt uppskattar jag slutet som visserligen är extremt flippat och halvgalet men ändå ganska underhållande. Det gör att jag med viss tvekan ger filmen en fyra i betyg, men trots det är det tveksamt om filmen är sevärd. Om filmen visas på TV eller ni av annan anledning kan se den utan att lägga ner en massa pengar kan det möjligen vara värt ett försök - trots allt är den hyllad av många, så det måste finnas poänger med filmen som gått över mitt huvud - men jag misstänker att många blir lika besvikna som jag.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 19 november 2013
Senast uppdaterad: 20 november 2013