James Kirk - Chris Pine Spock - Zachary Quinto
Uhura - Zoe Saldana Bones McCoy - Karl Urban
Kapten Christopher Pike - Bruce Greenwood Nero - Eric Bana
Scotty - Simon Pegg Pavel Chekov - Anton Yelchin
Hikaru Sulu - John Cho Amanda Grayson - Winona Ryder
Sarek - Ben Cross Spock som gammal - Leonard Nimoy

De flesta känner säkerligen till Star Trek, som började som omåttligt populär TV-serie mellan 1966 och 1969. Det gav upphov till ytterligare fem TV-serier och 10 långfilmer genom åren, för att inte tala om en mängd datorspel och annan sidoverksamhet. Den senaste TV-serien Star Trek: Enterprise lades ner 2005, och därefter har det stått relativt stilla. Åtminstone fram tills nu, då J.J. Abrams, mannen bakom TV-serier som Lost, Felicity och Alias, satsat på att börja om Star Trek på ny kula - detta i form av en ny biovisad långfilm med stor budget. Här får vi se hur allting började, och får lära känna rollfigurerna från originalserien i ny tappning. James Kirk är en 22-årig kille, som haft svårt att anpassa sig efter att hans pappa dog samtidigt som han föddes. Han har blivit rebellisk och bråkig, men efter att han kommer i kontakt med den vackra kvinnan Uhura på en bar så övertalas han att ta värvning i Stjärnflottan, som arbetar på rymdskepp. Där kommer han i kontakt med den måttligt charmiga Spock, som inte själv haft det särskilt lätt, då han har en mänslig mamma och utomjordisk pappa och därför aldrig känt sig hemma i någondera av världarna. Trots att de inte direkt uppskattar varandras sällskap, så tvingas de börja samarbeta efter att flottans kommendörkapten blivit kidnappad av en fiende vid namn Nero.

Jag har tyvärr aldrig sett TV-serien Star Trek eller någon av dess reinkarnationer, och därför är jag knappast rätt person att bedöma den nya filmen. Å andra sidan ser det här ut att vara en nystart, som inte är tänkt som en uppföljare. Därför går den bra att följas av alla, men det är nog en fördel om man känner till karaktärerna sedan tidigare. Det tog nämligen ett tag innan jag fick någorlunda grepp på rollfigurerna, och somliga förblev tämligen endimensionella igenom hela filmen. De enda jag anser att man fick lära känna riktigt ordentligt är James Kirk och Spock, medan man inte får något ordentligt grepp om någon av de andra. Trots det blir filmen ändå ganska intressant, och jag kan inte förneka att grundstoryn är tämligen genomarbetad. Visuellt är filmen nyskapande och storslagen. Det är ett starkt och effektivt bildspråk, och fotot håller hög kvalitet. Filmen är till stor del handfilmad, vilket är ett tudelat begrepp. Å ena sidan är det riktigt effektfullt, och inlevelsekänslan ökar. Fast å andra sidan blir det efter ett tag lite irriterande med den skakiga kameran, och bilden känns lite oroande. Handkamera är ett nödvändigt ont vid filmer med mer dokumentär känsla, som exempelvis Blair Witch Project och Rec, men jag ser inte att det finns någon anledning att använda sig av sådant vid filmer som Star Trek. Specialeffekterna håller dock mycket hög klass, och det ser förvånansvärt trovärdigt ut. Det är inte lika gott ställt med manuset, som visserligen periodvis är intressant men som också innehåller en del del brister. Första halvan av filmen känns ändå riktigt bra, och förutom några perioder med dödtid så hålls mitt intresse vid liv. Men den andra halvan sjunker trovärdigheten kraftigt, och storyn börjar bli ganska rörig. Det blir inte helt lätt att hänga med i svängarna, och de logiska luckorna blir allt fler. Utan att avslöja för mycket, så kan jag säga att det därefter börjar blandas in tidsresor, vilket helt enkelt blir för orealistiskt för mig och gör att det blir svårt att engagera sig.

Det förekommer också för många utdragna actionsekvenser, som visserligen är visuellt häftiga men som blivit ganska oengagerande och tråkiga. Därför har jag svårt att fängslas av storyn under delar av filmen, och min tanke började bitvis gå till annat. Filmen har också blivit för lång, och storyn räcker inte till de dryga två timmar som filmen varar. Det blir helt enkelt för mycket av det goda, och filmen hade vunnit på att kortas ner med minst en kvart. Jag hade också väntat mig lite mer humor, för även om det blir småroligt någon gång då och då, så lockar det aldrig till något egentligt skratt. Om filmen hade tagit sig själv på lite mindre allvar, så skulle det antagligen vara till fördel, då det helt enkelt kan behövas för att lätta upp den orealistiska och långsökta intrigen. Star Trek är dock inte alls en dålig film på något sätt. Skådespelarinsatserna är bra, och alla spelar övertygande och trovärdigt. Visuellt och effektmässigt är det också mycket imponerande, och man kan utan tvekan känna igen J.J. Abrams unika stil. Grundstoryn är också intressant, om än lite för invecklad. Men jag hade ärligt talat väntat mig betydligt mer av en film av J.J. Abrams, som trots allt är en utmärkt regissör och filmmakare. Nu stannar det på godkänt, och även om filmen är fullt sevärd så skulle jag inte vilja se om den. Mitt betyg stannar på en stark femma, och jag kan inte med gott samvete rekommendera folk att se filmen medan den går på bio, utan istället vänta tills den släpps på DVD. Men det är mycket möjligt att jag inte är rätt person att bedöma saken, och att filmen kan ha poänger och tjusningar som inbitna Star Trek-fans uppfattar och som kräver att man sett den gamla TV-serien. Jag vet ärligt talat inte, men filmen är i alla fall inte tillräckligt imponerande för att jag ska känna något större intresse av att se någon av de tidigare formerna av Star Trek.

Recensionen skriven: 8 maj 2009
Senast uppdaterad: 8 maj 2009

Recensionen har lästs 3859 gånger av 2030 personer, sedan den 8 maj 2009