Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Regi: Marc Forster
Manusförfattare: David Benioff
Svensk distributör: Svensk Filmindustri AB/SF Studios & Twentieth Century Fox (Sweden) AB
Sam - Ewan McGregor Henry - Ryan Gosling
Lila - Naomi Watts Mrs. Letham - Kate Burton
Athena - Elizabeth Reaser

Thrillers har vi sett många av, men den här filmen liknar inte något vi tidigare sett (åtminstone inte mycket). Den tysk-schweiziska filmmakaren Marc Forster, tidigare känd från bl.a. Monster's Fall, har regisserat den här filmen, som släpptes på DVD i slutet av juni i år. Här får vi lära känna den unga självmordsbenägna killen Henry. Han börjar se skumma syner och hör röster som han inte kan förstå något av. Han söker upp psykiatern Sam, som är en kollega till en kvinnlig psykiater han tidigare träffat. Till Sam berättar Henry att han tänker ta livet av sig om några dagar, och Sam vill givetvis göra allt han kan för att förhindra det. Eller är det verkligen det som händer...?

Låt mig först klargöra en sak: Om du tycker om logiska filmer, där allt får sin förklaring och som man kan se avslappnat på, så är det här ingenting för dig. Om du istället däremot tycker om den sortens "märkliga" filmer som bl.a. David Lynch brukar göra, så kan det här mycket väl passa dig. Själv är jag inte särskilt förtjust i den här sortens filmer, så att göra en rättvis bedömning är inte lätt. Det är en intressant idé, och skådespelarna spelar bra och övertygande. Men manuset är tyvärr inte lika positivt... Filmen känns periodvis lite seg (så seg så att undertecknad nästan somnade...), samtidigt som det andra perioder är så tvära kast att man inte hinner uppfatta vad som händer. Det blir många skumma övergångar mellan scener, som visserligen är snyggt men ack så ologiskt. Många frågetecken uppstår under filmens gång, och nästan ingenting får någon definitiv förklaring. Allt är helt enkelt en stor gåta, och jag är fortfarande inte alls säker på att jag förstått hur allting hänger ihop i filmen. Kanske är jag helt enkelt inte tillräckligt smart, eller så lyckades jag helt enkelt inte sätta mig in i filmen tillräckligt... Kort sagt påminner filmen ganska mycket om David Lynch filmer, och har en del tydliga likheter med bl.a. Mulholland Drive, om än sämre. För slutintrycket blir tyvärr inte särskilt positivt. Det är en mycket snygg och välgjord film, men väldigt ologisk och utan att man förstår någonting som händer. Att sätta betyg på en sådan här film är inte alls enkelt, och jag vet heller inte om jag kan rekommendera filmen eller inte. Men om du giller logiska och realistiska filmer, så ger det förmodligen inget att se den här filmen. Om du däremot tycker om ologiska tankegåtor av samma slag som just David Lynch många filmer, så kan den här filmen säkerligen vara sevärd och underhållande. Men förvänta dig inte något i David Lynchs kaliber, för riktigt så välgjord är den inte...

DVD-utgåvan är sameuropeisk, och innehåller anamorfisk bild i 2,35:1 samt engelskt ljudspår i Dolby Digital 5.1 samt DTS (varav jag inte kunnat testa det sistnämnda). Textning finns på ett drygt dussintal språk, därav de skandinaviska språken samt engelska. DVD-skivan inleds med den alltid lika irriterande anti-piratpropagandan som Fox verkar älska (och resten av världen hata), i form av en nästan en minut lång amerikansk propandafilm följt av 5 sekunder långa varningstexter på svenska. Här blir det ännu värre än vanligt, då man inte kan vare sig hoppa förbi eller ens spola på bild under propagandan - det går överhuvudtaget inte att göra någonting tills denna mycket långa minut är över... Jag lyckas fortfarande inte att förstå vad tanken är bakom att straffa de ärliga konsumenter som faktiskt köper filmerna genom att tvinga på dem sådan irriterande propaganda, medan de personer som väljer att få tag i filmen via mindre lagliga metoder slipper och i praktiken får en bättre produkt (man kan på goda grunder förutsätta att alla som piratkopierar och lägger ut DVD-filmer på nätet kommer att redigera bort de här inslagen). Därefter visas Fox vanliga vinjett, som går att hoppa förbi, innan vi kommer till en huvudmeny med ovanligt segt intro (som inte går att gå förbi). Nästa irritationsmoment är språkvalet, som bara består av några fåtal textningsspråk per skärm, och där vi därför måste bläddra oss förbi 3 - 4 olika menyer innan man äntligen hittar åt svenska... Men mest irriterande av allt är att vi direkt efter filmen tvingas uthärda varningstexter på totalt 19 olika språk (10 sekunder per skärm). Det tar alltså drygt tre minuter innan vi äntligen kommer tillbaka till menyn, och dessa varningstexter går varken att snabbspola förbi eller hoppa över. Ska det verkligen vara så vansinnigt svårt att bara visa varningstexter för det valda textningsspråket...?

Som extramaterial finns kommentatorspår till ett dussintal utvalda scener med bl.a. regissören Marc Forster och skådespelaren Ryan Gosling. Kommentatorspåret är alltså inte till hela filmen, utan bara till en del scener - dessa visas via seamless branching, och presenteras därför som en separat film. Därför går det alltså inte att se de scener som inte kommenterats som vanligt, och det går heller inte att växla mellan kommentatorspåret och det vanliga ljudspåret under uppspelning. Därefter finns en dokumentär om personer som upplevt nära döden-upplevelser, som visserligen är halvintressant men som inte har något egentligt samband med filmen. Enligt uppgift innehåller den amerikanska DVD-utgåvan ytterligare en featurette, som vi går miste om i Europa. Extramaterialet är inte textat överhuvudtaget, varken på svenska eller något annat språk - inte ens engelsk text finns att tillgå. Visserligen går det att välja textning på extramaterialet, men dessa textspår är tomma och innehåller ingen text...

Recensionen skriven: 13 september 2006
Senast uppdaterad: 13 september 2006

Recensionen har lästs 3619 gånger av 1946 personer, sedan den 5 december 2007