Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Svensk distributör: PAN Vision AB & Scanbox Entertainment Sweden AB
Will - Nicolas Cage Riley - Malin Åkerman
Alison - Sami Gayle Vincent - Josh Lucas
Harlend - Danny Huston Fletcher - Mark Valley
Jacobs - Edrick Browne Hoyt - M.C. Gainey
Motorcykelpolis - Kevin Foster Reginald - Barry Shabaka Henley

Tre bankrånare - Will, Vincent och Riley - har lyckats med det optimala rånet, och har lyckats stjäla 10 miljoner dollar från en banks kassavalv innan någon ens hunnit upptäcka att pengarna är borta. Men om rånet i sig var oerhört välplanerat och lyckades, kan detsamma inte sägas om efterverkningarna. En vaktmästare blir vittne till stölden, och Vincent vill döda honom för att bli av med alla vittnen; något Will vägrar gå med på. I tumultet som uppstår blir Vincent skjuten och när Will springer tillbaka för att hämta alla stulna pengar flyr Vincent och Riley. Kvar blir Will Montgomery som med polisen hack i häl bränner upp alla pengar i en brand för att utan byte få mildare straff. Efter 8 år i fängelse kommer han ut. Vincent har enligt uppgift dött, och Riley jobbar som bartender för att hålla sig hederlig. Wills fru har gift om sig, och hans nu 15-åriga dotter Alison är inte direkt överförtjust i att se honom. FBI-agenten Tim Harlend är heller inte beredd att släppa pengarna, då han och hans kollegor inte tror på historien att Will faktiskt eldat upp alla pengar. Men Vincent är inte så död som ryktet vill göra gällande, och han är ute efter hämnd på Will som orsakat att han inte fått sina pengar. Han kidnappar därför Wills dotter Alison, och tänker mörda henne om inte Will gett honom hans del av bytet inom tolv timmar. Polisen vägrar tro på att Vincent fortfarande lever, och vill därför inte hjälpa till. Och Wills valmöjligheter är därför begränsade, samtidigt som klockan tickar och samtidigt som FBI-agenterna jagar Will...

Är det någon som tycker att Stolen låter som en originell film...? Det är det inte heller, och ärligt talat har man sett liknande upplägg och premiss många gånger förut. Det som främst skiljer filmen från mängden är det faktum att Will faktiskt var skyldig till bankrånet - annars brukar det vanligtvis vara oskyldigt dömda personer som liknande actionfilmer handlar om. Det gör i och för sig att Stolen sticker ut från mängden, men jag är inte helt säker på om det verkligen var en fördel. Trots allt är det inte världens mest sympatiska rollfigurer, och det är förstås svårt att till fullo kunna sympatisera med en bankrånare som bokstavligt talat bränt upp alla pengar. Det blir istället främst dottern Alison som man faktiskt bryr sig om, och hon får vi å andra sidan bara se i ett par minuter innan hon blir kidnappad.

Grundförutsättningarna var alltså inte de bästa, och den första halvtimmen tyckte jag ärligt talat att det var ganska oengagerande och rentav halvtråkigt. Men när filmen väl kommer igång på allvar händer någonting. Då blir det plötsligt engagerande, då man faktiskt bryr sig om vad som händer och berörs av händelseförloppen. Periodvis blir det också riktigt spännande, och filmen har ett föredömligt tempo där det händer något hela tiden men utan att det någonsin blir rörigt. Det är charmigt, underhållande, intensivt och fängslande; trots att det egentligen inte är något som man inte redan sett förut. Handlingen och upplägget är enkelt, på gott och ont. Det blir aldrig rörigt, och heller inte alltför många rollfigurer. Det är enkelt att följa med, och det krävs ingen större tankeverksamhet.

Men trots det blir det faktiskt riktigt underhållande, i och med den spännande storyn och föredömliga tempot. Här finns inte mycket till humor, och heller inte alltför mycket till djupsint drama. Å andra sidan är actionscenerna också förhållandevis nedtonade, och trots att det finns action blir det inte för mycket av den varan. Här finns exempelvis inga överdrivet utdragna biljakter eller annat som brukar förekomma i alla sådana här filmer, och även när det är fartfylld action förblir det förvånansvärt engagerande.

Då kan man komma över att rollfigurerna inte är alltför mångbottnade, och att det heller inte finns så mycket till karaktärsutveckling. Will är inte alltför sympatisk, utan det är främst för dotterns skull som man bryr sig om honom. Hans dotter Alison hinner inte få många nyanser, men jag uppskattar att hon i alla fall inte är passiv utan gör vad hon kan för att själv lyckas att fly från Vincent. Jag uppskattar också Riley, som är en intressant rollfigur och som man faktiskt hinner börja bry sig om. Detsamma kan dock inte sägas om Vincent, som är det absolut mest stereotypa och endimensionella som världen någonsin skådat. Även i övrigt finns ett antal onödiga klichéer och stereotyper, men det är å andra sidan inte värre än i 90% av alla actionfilmer på marknaden.

Dock lider Stolen av en del logiska luckor och trovärdighetsproblem, och en del som händer känns ganska långsökt. Allting håller inte ihop logiskt, och det finns mycket som nog inte skulle fungera riktigt lika enkelt i verkligheten. Men trots de logiska luckorna tänker man inte så mycket på det medan man ser filmen, i och med det fartfyllda tempot där man helt enkelt inte hinner tänka på alla logiska detaljer. Det tolkar jag som att filmen trots allt har en del kvaliteter, och den lyckas utan tvekan att underhålla för stunden. Dessutom är det kul att det faktiskt förekommer en scen där alla talar svenska (!). Det är också trevligt med Mardi Gras-temat från New Orleans, som för en gångs skull faktiskt har en konkret koppling till handlingen.

Fotot är helt okej; varken mer eller mindre. Detsamma gäller skådespelarinsatserna, som till största delen övertygar utan att imponera. Nicolas Cage tillhör inte någon av mina favoritskådespelare, men gör en helt okej och ovanligt nedtonad rolltolkning här som gör att det ändå fungerar ganska väl. Malin Åkerman är riktigt bra som Riley, och gör allt som går av den lite väl endimensionella rollfiguren. Danny Huston är ganska bra som FBI-agenten Harlend, medan Josh Lucas spelar över å det grövsta som Vincent. Sami Gayle är bra som Wills dotter Alison, men får å andra sidan inte alltför mycket att arbeta med i och med att hon är kidnappad under 80% av filmen.

Stolen är långt ifrån något mästerverk, och lider utan tvekan av en del logiska luckor, klichéer och måttligt imponerande dialog. Det är långt ifrån något mästerverk, och lär inte vinna några priser. Men efter en tveksam inledning blir det faktiskt en riktigt underhållande film, som håller intresset vid liv från början till slut. Det är charmigt, spännande och duger gott och väl som lättsam underhållning för stunden. Trots att jag vanligtvis hatar actionfilmer måste jag därför medge att Stolen är ganska bra, och medan man ser den har man faktiskt trevligt; men när man tänker tillbaka inser man att allting inte riktigt håller ihop lika väl som det kändes medan man såg den. Filmen lämnar inget alltför bestående intryck, men är ändå fullt sevärd och förtjänar en stark sexa i betyg. Då bör det påpekas att undertecknad verkligen inte brukar uppskatta action, så tycker man om genren är sannolikheten nog hyfsad att betyget blir högre.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, och ljudet finns i både DTS och Dolby Digital 5.1 på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra, om än utan att utmärka. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Texten är i minsta laget men är ändå förhållandevis lättläst. Den svenska översättningen är relativt bra utan större översättningsfel, men jag är lite skeptisk till att "Mardi Gras" genomgående översatts med "fettisdag". Det är förvisso tekniskt sett riktigt, men förklarar knappast de Mardi Gras-parader som New Orleans är så kända för, och som här förekommer överallt. När man matar in DVD-skivan, möts man av varningstexter och en distributörsjingel, innan vi kommer till en språkvalsmeny. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är på engelska men är snygg och stilren.

Som bonusmaterial hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på 6 minuter, som främst består av intervjuer med skådespelarna och regissören. Här finns en liten gnutta matnyttig information och bitvis är det intressant, men allt har förtäckts med ganska mycket värdelöst vetande om rollfigurerna och handlingen - något man säkerligen redan vet om man har sett filmen. Därför blir det tyvärr inte alltför mycket att hurra för, även om det finns intressanta fakta undangömt under inslaget. Därefter finns även fem trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny. Det är precis lika spännande som det låter som... Extramaterialet har ingen textning alls, och finns endast på engelska. Inte alltför lyckat om man inte är bra på engelska, men det är i alla fall förhållandevis enkel dialog så det krävs inte alltför imponerande kunskaper i det engelska språket.

Recensionen skriven: 17 januari 2013
Senast uppdaterad: 18 januari 2013

Recensionen har lästs 3435 gånger av 2004 personer, sedan den 17 januari 2013