Scott - Ryan Phillippe Katherine - Anna Paquin
Charles - Riley Thomas Stewart Gracie - Ursula Parker
William - Luke Wilson Dana - Christa Campbell
Pappa - Powers Boothe Mamma - Tess Harper
Syster Viola - Liz Mikel Louisa - Amparo Garcia-Crow
Jason - Josh Meyers Nikki - Kristen Williams

Scott är 31 år gammal, och har länge haft problem med såväl alkohol som narkotika. Han är "smågalen" (enligt egen utsago), och har visats på rehab till och från under de senaste 8 åren. Men hans sedan länge döda mamma hemsöker honom, och säger åt honom att hälsa på släkten i Shreveport. Därför tar han sitt enda transportmedel, en häst, och beger sig till hans bror Williams familj. William är som vanligt bortrest i affärer, men hans fru Katherine och deras bar Charles och Gracie finns hemma. Katherine välkomnar inte direkt Scott med öppna armar, men efter viss övertalning får han ändå stanna där. Men Katherine är inte bara Scotts svägerska, utan dessutom hans första flickvän - som han till råga på allt fortfarande är kär i...

Utifrån titeln är det lätt att få intrycket att Straight A's är en ungdomskomedi i high school-miljö ("Straight A's" = MVG i alla ämnen), och det var ärligt talat min första tanke också. Men det är så långt ifrån sanningen man överhuvudtaget kan komma, för det är i stort sett ingenting med den här filmen som handlar om skola på ett eller annat sätt. Ärligt talat förstår jag inte alls logiken bakom filmens titel, som känns minst sagt långsökt. Men det betyder inte att filmen i sig är dålig på något sätt. Tvärtom är det en riktigt bra och underhållande film. Det är förvisso knappast världens mest originella film, men det är intressant och engagerande.

Jag uppskattar den fina blandningen mellan lättsam stil och allvar, men att marknadsföra filmen som en komedi (som gjorts på en del håll i världen) är verkligen att göra filmen en björntjänst. På omslaget kategoriseras filmen som en dramakomedi, och det stämmer absolut, men det är närmare ett drama än en komedi. Det rör sig om ett ganska allvarligt men samtidigt lättsamt drama, kryddat med en del humor. Man får skratta ganska ofta, men det rör sig nästan uteslutande om småfniss och helt utan klockrena poänger. Jag skrattade inte riktigt högt en enda gång, men visst fnissar man åt de roliga situationerna som uppstår. Jag hade väntat mig mer humor än så här, men jag uppskattar å andra sidan filmens fina stämning och atmosfär.

Straight A's har också en lagom lågmäld stil, helt befriad från övertydlighet - men samtidigt utan att det blir kryptiskt eller svårförståeligt. Trots omslagets romantiska framtoning är det heller ingen alltför romantisk film. Det finns en viss romantisk underton, men även den är lågmäld och långt ifrån den klassiska överromantiserande stil som man skulle kunna vänta sig av handlingen. Det tycker jag om, och det är också en fängslande och fascinerande film som håller intresset vid liv trots ett lågt tempo. Det är ganska långsamt, men det blir ändå aldrig segt eller tråkigt. Det är underhållande, och med en utmärkt balans mellan lättsam humoristisk stil och lågmäld allvarlig dramatik. Det är charmigt och trevligt, och det är också en riktigt berörande film.

Man bryr sig om rollfigurerna, och både Scott och Katherine har blivit mångbottnade och mångfacetterade rollfigurer som känns äkta in i minsta detalj. Även Katherines barn Charles och Grace har blivit förvånansvärt nyanserade, även om det utan tvekan är bättre ställt med Charles än med Grace; som har fått en något mer undangömd roll. Men barnen känns förvånansvärt äkta, och är för en gångs skull viktiga för handlingen hellre än att bara fungera som "söta ansikten" på det sätt som ganska ofta sker vid komedier. Men Katherines man och Scotts bror William har tyvärr blivit mer endimensionell, och trots vissa försök att komma inpå djupet på honom förblir han till stora delar ett frågetecken. Man blir aldrig ens säker på huruvida han faktiskt älskar Katherine eller inte. Det känns lite märkligt, och jag förstår inte riktigt varför William har fått förhållandevis stort utrymme i filmen samtidigt som han förblir tämligen platt. Filmen är tyvärr ganska förutsägbar, och det mesta som händer behöver man knappast vara något geni för att lista ut. Men det förekommer ett par oväntade vändningar, som åtminstone inte undertecknad lyckats att förutspå. Det fungerar bra, och filmen förblir realistisk och trovärdig på ett fint sätt. Det är underhållande och verklighetstroget, och filmmakarna har lyckats att få filmen att bli mysig och charmig samtidigt som det är allvarligt och berörande. Man bryr sig om flera av personerna, och vad som ska hända.

Allt detta låter riktigt lyckat, och det är det också. Problemet är bara det att filmteamet inte lyckats att hålla samma stil hela vägen. Mot slutet börjar filmen plötsligt att kännas tillrättalagd och ologisk. Ett flertal luckor uppstår, och jag får inte allting att hänga ihop. Jag får intrycket att manusförfattarna till varje pris har velat undvika ett klichéartat förutsägbart slut, och istället har valt att offra trovärdigheten med ett förenklat och tillrättalagt slut. Det känns som att några scener saknas, och allting går lite för fort framåt. Jag fick tyvärr en ganska antiklimaktisk känsla, vilket är väldigt tråkigt då filmen fram tills den sista fjärdedelen känts både realistisk och finstämd.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett effektivt men knappast särskilt originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Ryan Phillippe tillhör definitivt inte någon av mina favoritskådisar, och ärligt talat är det i stort sett enbart i klassikern En djävulsk romans jag varit riktigt imponerad av honom. Men Ryan gör faktiskt en riktigt bra rollprestation här, och spelar övertygande och trovärdigt trots en ganska svår roll. Det här är utan tvekan hans bästa rollprestation på ett flertal år. Anna Paquin är som vanligt mycket bra, och spelar starkt och naturligt in i minsta detalj. Hon gör definitivt allt som går av rollfiguren, och imponerar stort. Riley Thomas Stewart spelar en smula stelt och opersonligt, men gör ändå en ganska bra rollprestation; i synnerhet om man betänker hans ringa ålder. Ursula Parker är bra som Gracie, och dessutom är det imponerande att hon faktiskt ser ut och känns som en dotter till Anna Paquin - imponerande rollbesättning! Luke Wilson är bra som William, och gör vad som går av den tyvärr lite för intetsägande rollfiguren.

Straight A's är en underhållande, charmig och smårolig film; som trots lågt tempo imponerar med en fin stämning och en realistisk inramning. Det är trovärdigt, berörande och intressant; åtminstone under de första tre fjärdedelarna. Men tyvärr sjunker helhetsintrycket markant av det måttligt imponerande slutet, som känns både orealistiskt, tillrättalagt och rentav lite ologiskt. Om filmen lyckats att bibehålla den fina balansen under merparten av filmen ända till slut hade en åtta varit det enda rätta betyget, men i och med det här misslyckade slutet nöjer jag mig med en ganska stark sjua i betyg. Det är förstås fortfarande bra och väl värt att ses, men jag blir besviken när filmen hade haft potential att bli så mycket bättre bara genom att finslipa manuset mot slutet. Och varifrån den vilseledande och ologiska titeln kommer ifrån vet jag fortfarande inte...

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, finska och isländska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är lagom stor och lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, men tyvärr förekommer några översättningsmissar som drar ner helhetsintrycket; varav särskilt en är en ganska grov och väl klantig miss. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan man kommer till huvudmenyn, som är snygg och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 30 april 2013
Senast uppdaterad: 1 maj 2013

Recensionen har lästs 3413 gånger av 1927 personer, sedan den 30 april 2013