Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Warner Bros. Entertainment Sverige AB
Johnny Wayne - Clint Browning Briggs - Michael Crider
Kelly - Dorothy Drury Daniel - Connor Herlong
Red - Robert Pike Daniel Mickey Styles - Jason Ellefson
Steve - Dustin Fitzsimons Sheila - Sinead McCafferty
Derek - Reggie Jernigan Teddy - Jennifer Dorogi

Medan somliga filmbolag satsar på storskaliga högbudgetproduktioner, så har många andra produktionsbolag inte samma målsättningar. Till det sistnämnda exemplet hör independentfilmbolaget The Asylum, som överlag satsat på lågbudgetproduktioner som inte sällan fått titlar som anspeglat på betydligt mer kända storfilmer. Eller vad sägs om filmer som Paranormal Entity, Transmorphers, I Am Omega och 30,000 Leagues Under the Sea; som The Asylum har på sitt samvete...? Nu har bolaget slagit till igen, och den erfarne filmklipparen och redigeraren Teo Konuralp har regisserat i sin andra långfilm efter 2002 års tämligen okända lågbudgetfilm Feedback. Street Racer släpps direkt på DVD i de flesta länder i världen, och så även i Sverige. Som titeln antyder handlar det om så kallad street racing, d.v.s. illegala gatulopp med bilar där först i mål vinner på vanliga gator.

I centrum står Johnny Wayne, som alltid tyckt om street racing och blivit duktig på det. Hans erfarenheter är dock allt annat än trevliga, efter att han under ett gatulopp råkar köra på en annan bil där en 15-årig kille blir svårt skadad och hamnar i rullstol. Efter den olyckan har Johnny nu suttit i fängelse i fem år, och när han kommer ut igen tänker han hålla sig på rätt sida av lagen. Det blir dock lättare sagt än gjort, då hans övervakare Briggs får reda på Johnnys talang för street racing och tvingar honom att återigen delta i illegala gatulopp, där merparten av förtjänsten går direkt till Briggs. Om Johnny inte går med på det kommer Briggs att se till så att Johnny hamnar i fängelse igen, och därför har han inte så mycket till val. Samtidigt har Johnny fått dåligt samvete över den unga killen Daniel som numera sitter i rullstol på grund av honom, och söker därför upp honom och hans familj på Daniels fysioterapi. Där kommer han i kontakt med Daniels syster Kelly, men har inte mage att berätta vem han egentligen är.

Är det någon som tycker att Street Racer verkar vara ett originellt och nyskapande mästerverk...? Det är det inte heller. Vi har sett storyn förut, och något storslaget mästerverk är det sannerligen inte. Fast å andra sidan är det nog ingen som förväntar sig Oscarskvalitéer av racing-filmer som denna, och om man ger sig in i filmen med mer realistiska förväntningar så fungerar det bättre. Grundstoryn är trots allt intressant - det är värdefullt att se riskerna med street racing, och att det inte är så ofarligt som somliga vill tro. Det är också intressant att se konsekvenserna av Johnnys agerande, och det faktum att han faktiskt fått dåligt samvete av vad som hänt och vill gottgöra för sina misstag. På så sätt sticker filmen ut från mängden av actionfilmer om racing (såsom exempelvis The Fast and the Furious, och gör att Street Racer har fått ett lite större djup än väntat. Det är för all del också intressant att bevittna vad som händer när övervakare och andra personer i auktoritetsställning missbrukar sin makt, även om man kan tycka att det skildrats på ett lite förenklat sätt.

Filmen som sådan håller en varierande klass, och är bitvis riktigt bra. Bäst är det med scenerna med Daniel och hans syster Kelly på sjukhuset, då det blir ganska berörande och intressant. Det är också då man främst känner av filmens djup och realism, och de scenerna känns genomarbetade och autentiska. Scenerna mellan Johnny och övervakaren Briggs är frustrerande att se på men samtidigt intressanta. Tyvärr är dock resten av filmen inte lika bra, och i synnerhet racingscenerna lämnar en del övrigt att önska. Dessa scener har regisserats och koreograferats på ett otillfredsställande sätt, och vi får ingen tydlig överblick över vad som verkligen händer. Klippningen har blivit lidande, som gör att de scenerna ser röriga och intetsägande ut. Därför blir det periodvis ganska tråkigt och oengagerande när vi bara får se utdragna racingsekvenser. Förberedelserna inför loppen med arbete på bilar och dylikt är något bättre, men är även dessa halvtråkiga och bitvis oengagerande.

Dessutom lider filmen av en del allt annat än trovärdig dialog, som periodvis förefaller konstlad. Det är också en förutsägbar film, och merparten av vad som händer lär inte komma som någon överraskning för någon. Det enda undantaget är en nyckelscen i slutet, som visserligen är oväntad men som samtidigt känns överförenklad och ger en lite antiklimaktisk känsla. Det vore önskvärt om filmen hade kunnat förlängas en smula och att slutet kunnat skrivas om, för det här har blivit för överförenklat och sockersött. I övrigt har filmen dock en optimal längd, och jag är glad att filmteamet inte försökt att göra filmen mer komplicerad än den faktiskt är. Genom en speltid på bara 1 timme 22 minuter blir det aldrig segt, och tiden går förhållandevis fort.

Street Racer är uppenbarligen en lågbudget-independentfilm, och några stora pengar lär inte ha lagts på den. Men filmmakarna verkar trots allt ha gjort det bästa av situationen och visar att det går att göra filmer utan mycket pengar. Fotot är fullt funktionellt, och filmen erbjuder ett effektivt bildspråk som dock knappast kan beskyllas för att vara originellt. Skådespelarinsatserna fyller sin funktion, men ingen lär vinna någon Oscar i första taget. Clint Browning spelar övertygande och trovärdigt i huvudrollen, och dessutom tycker jag om Dorothy Drury som gör en fin insats som Kelly. Även den unga debutanten Connor Herlong är helt okej som Daniel, och Michael Crider gör en bra om än onyanserad prestation som den allt annat än charmige övervakaren Briggs. I birollerna är det dock inte lika gott ställt, där somliga inte spelar alltför trovärdigt och lämnar en del övrigt att önska. Men överlag är skådespelarprestationerna vad man kan förvänta sig av en film som denna; varken mer eller mindre.

Street Racer har fått en vilseledande titel, och jag misstänker att somliga därför kommer att förväxla filmen med den mer populära Speed Racer. Jag är heller inte helt övertygad om att den snarlika titeln är oavsiktlig, om man ser till filmbolagets tidigare filmer. I övrigt har dock de filmerna inte mycket gemensamt, och Street Racer är mer lik filmer som The Fast and the Furious. Men trots en bekant och enkel story, så är det en intressant film där särskilt vissa scener är bra och berörande. Bilkörningsscenerna är dock allt annat än bra, vilket man kan tycka är en stor nackdel vid filmer som denna. Att kategorisera filmen som action, som den officiellt har gjorts, är också mycket magstarkt och det är bara några få scener som ens med den bästa vilja kan kallas för action. Överlag är det snarare ett drama, och ser man på filmen som ett sådant lär man bli mindre besviken. Det hade varit önskvärt om mer tid kunnat läggas på ett nyanserat och mer finslipat manus, men trots bristerna är Street Racer ändå en helt okej och fullt godkänd film, som duger som underhållning för stunden och är sevärd för de flesta. Ha bara inte orealistiska förväntningar när ni ser den, för någon storfilm är det absolut inte. Betygsmässigt når filmen upp till en stark femma, fastän de bästa scenerna hade förtjänat ett högre betyg än så.

DVD-utgåvan av Street Racer erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i DTS med 5.1-ljud samt vanlig stereo, men av någon outgrundlig anledning finns inte Dolby Digital 5.1. Om man inte råkar ha en DVD-spelare som klarar av DTS-ljud, så är man alltså förpassad till enbart 2-kanaligt stereoljud; vilket låter minst sagt dumt. Trots allt finns det ju vissa DVD-spelare och hemmabioanläggningar som inte stödjer DTS men väl Dolby Digital, varför det känns ologiskt att för de som drabbats av det tvingas ta till enbart stereoljud. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men är inget utöver det vanliga. Det finns textning på svenska, norska och danska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade på något språk. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas en alltid lika irriterande anti-piratpropaganda i 47 sekunder. Av någon anledning går det inte att vara sig hoppa förbi inslaget eller ens spola på bild, vilket resulterar i att de flesta lär vara rejält irriterade innan de äntligen kan göra något. Varför filmbolagen vill försämra för betalande kunder på det här sättet (då man på goda grunder kan förutsätta att alla som sprider ut filmer illegalt tar bort sådant, så att sådana tittare inte ens får se det) är bortom mitt förstånd, och lär säkerligen få motsatt effekt än vad distributörerna har tänkt sig. Därefter möts man av huvudmenyn, som är enkel och stilren men enbart på engelska. En svaghet är att det från menyn inte går att välja att spela filmen utan textning. Vill man se filmen otextad, måste man istället välja något av språken som textning och manuellt stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen börjat. Efter filmens slut visas varningstext på det språk man valt textning på. Till skillnad från de flesta andra DVD-utgåvor från Warner Home Video visas här enbart varningstext för just det språket och inte alla andra språk, vilket är mycket tacksamt. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt även om det knappast är förvånande för en så pass okänd film som ännu inte släppts på DVD i de flesta länder.

Recensionen skriven: 3 maj 2010
Senast uppdaterad: 3 maj 2010

Recensionen har lästs 3024 gånger av 1644 personer, sedan den 3 maj 2010