Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Stretch - Patrick Wilson Roger Karos - Chris Pine
Charlie - Jessica Alba Nasseem - Shaun Toub
Karl - Ed Helms Laurent - James Badge Dale
Candace - Brooklyn Decker Jovi - Randy Couture
Ignacio - Ben Bray Boris - Matt Willig
Jovis tjej - Mindy Robinson Sig själva - Ray Liotta / David Hasselhoff / Norman Reedus

Stretch är en misslyckad skådespelare, som numera försörjer sig som limousinchaufför. När han inledde ett förhållande med Candace slutade han att knarka och spela hasardspel, som han länge varit beroende av. Men lyckan är kortvarig då Candace plötsligt gör slut med honom, och som om det inte vore nog har han dessutom sedan sina speldagar en spelskuld på 6 000 dollar till sin gamla bookmaker Ignacio - en skuld han omöjligen kan betala, men som gangstern Ignacio kräver att få in innan midnatt. Hans chef Naseem är oresonlig och enbart ute efter att tjäna pengar, och nu är företaget dessutom nära konkurs på grund av den mystiske Jovi som stjäl alla deras kunder. Men så dyker den eccentriske Roger Karos upp, som erbjuder sig att betala hela Stretch spelskuld om han hjälper Karos med några ärenden - vilket bl.a. innefattar att leverera en viktig portfölj med okänt innehåll inom en och en halv timme. Men det blir bara början på Stretch problem, och snart är han i stor fara hos flera kriminella parter samtidigt som han blir efterlyst av polisen. Och inte är hans f.d. kollega Karl med K särskilt förtjust i honom heller, och han är till råga på allt död...! Den enda han möjligen kan tänkas lita på är hans bokningsassistent Charlie.

Officiellt kategoriseras Stretch som en actionkomedi. Det känns lite egendomligt i mina ögon, för i ärlighetens namn är filmen inte alltför rolig. Det finns några få roliga repliker under filmens gång, men längre än så går det aldrig och jag skrattade inte en enda gång. Det är visserligen en tillspetsad och överdriven premiss som är gjord med glimten i ögat, men det är inte samma sak som att det faktiskt är humoristiskt. En komedi som saknar humor låter inte särskilt lyckat, men till min förvåning är Stretch ändå en helt okej film när den väl kommer igång, efter en något trevande inledning.

Storyn kan närmast beskrivas som galen, och det är en vild och överdriven resa vi bjuds på. Trovärdigheten sjunker rejält redan efter en kvart, och mycket värre ska det bli... Det är skruvat och sjukt, men på något skumt sätt lyckas manusförfattarna ändå att tillhandahålla en röd tråd och i all sin absurdhet håller filmen ihop logiskt. Det är underhållande och fartfyllt, med ett lagom intensivt tempo där man knappt ens hinner tänka. Fast det behöver man å andra sidan inte heller, för särskilt lågmäld eller svårbegriplig är inte filmen. Det är oförutsägbart och förhållandevis originellt, och till min egen förvåning lyckas filmen att förbli engagerande nästan hela tiden. Actionsekvenserna blir heller inte för påtagliga, utan håller sig på en rimlig nivå. Det är också ganska spännande, så fastän filmen inte är särskilt rolig så håller den ändå ganska bra om man ser på den som en lättsam actionthriller gjord med glimten i ögat.

Ibland går det dock lite för långt, då manusförfattarna överdrivit till bristningsgränsen och somliga scener känns överdrivna enbart "för sakens skull" och inte för att det faktiskt skulle ha någon poäng. En del sammanträffanden känns lite väl konstlade, och då tempot är så oerhört högt blir man nästan slut av att se på filmen. Jag är heller inte helt förtjust i scenerna där "Karl med K" hemsöker Stretch med någon form av dagdrömmande spökerier, vilket inledningsvis har en viss poäng men som snabbt börjar kännas mer irriterande än underhållande.

Stretch är en helt okej film, men väntar man sig en komedi lär man bli besviken då i alla fall inte undertecknad kunde upptäcka mycket till humor. Men det är en skruvad och tillspetsad film, som ibland går alldeles för långt men som överlag ändå förblir underhållande, charmig och engagerande. Här finns inget som helst djup och de flesta rollfigurer förutom Stretch förblir underutvecklade och endimensionella - framförallt hade jag velat se betydligt mer av Charlie, som i grund och botten är en intressant och viktig rollfigur men som får alldeles för lite utrymme för att vi ska få en chans att lära känna henne. Men trots bristerna är det en film som trots allt är sevärd, så länge man inte förväntar sig en seriös och allvarlig film. Minnesvärt är det inte och vad regissören egentligen vill ha sagt - om något - är ett mysterium; men som lättsam underhållning för stunden duger det ändå. Därför förtjänar filmen en stabil sexa, varken mer eller mindre.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på fem andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på 16 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder. Den svenska översättningen är relativt bra.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild i mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är lite tråkigt men knappast förvånande för en film som släppts direkt på DVD och Blu-Ray även i hemlandet.

Recensionen skriven: 18 juni 2015
Senast uppdaterad: 19 juni 2015

Recensionen har lästs 2735 gånger av 1525 personer, sedan den 18 juni 2015