Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB & Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Florence Carter-Wood - Emily Browning Alfred Munnings - Dominic Cooper
Gilbert Evans - Dan Stevens Joey Carter Wood - Max Deacon
Laura Knight - Hattie Morahan Harold Knight - Shaun Dingwall
Dolly - Mia Austen Jory - Roger Ashton-Griffiths
Överste Paynter - Michael Maloney Frank - Tom Ward-Thomas

Året är 1914 och vi befinner oss i Cornwall på den engelska landsbygden. Där blomstrar konstnärskollektivet Newlyn School, som bl.a. Joey Carter-Wood är del av. Efter att hennes pappa försökt tvinga henne att gifta sig flyttar Joeys syster Florence dit. Hon vill bli konstnär och tycker om att teckna, varför hon snabbt dras in i kollektivet. Hon blir snabbt attraherad av både den välkända konstnären AJ Munnings och av militären Gilbert, som inte själv är konstnär men som ändå umgås i närheten av Newlyn School. Men triangeldramat orsakar problem...

Summer in February har en intressant historia, och det är utan tvekan en fascinerande verklig historia som ligger till grund. Det är också en deprimerande tanke att medan de flesta andra inblandade är mer eller mindre välkända än idag har Florence Carter-Wood i stort sett suddats ut från historien och är numera närmast bortglömd; varför det är värdefullt att uppmärksamma henne. Jag har tyvärr inte läst Jonathan Smiths roman, men filmen som Jonathan själv skrivit manus till är bra och välgjord. Man dras in i handlingen på ett effektivt sätt, och det är en både engagerande och berörande film.

Det är tänkvärt, och det mesta tyder på att filmen håller sig relativt nära vad som hände i verkligheten - men i och med att ingen i dagens läge tycks veta mycket om Florence, som i stort sett är ett blankt blad, kan jag bara förmoda att en del friheter tagits vad gäller henne. Det upplevs i alla fall trovärdigt och realistiskt. Intresset hålls därför vid liv, trots ett relativt lågt tempo. Det är vackert och stämningsfullt, och jag uppskattar den lagom lågmälda stilen och den imponerande atmosfären. Rollfigurerna har också blivit förhållandevis mångbottnade och intressanta, åtminstone med undantag för AJ som blivit endimensionell och som inte uppvisar många försonande egenskaper alls; åtminstone utöver sin talang som konstnär. Åtminstone under den första halvan uppskattar jag skildringen av Florence, som blivit en mångbottnad kvinna och som dessutom är en ovanligt stark och självsäker kvinna för att röra sig om tidigt 1900-tal.

Problemet är att Florence som karaktär känns alltmer inkonsekvent under filmens andra halva, då hon börjar bete sig på sådant sätt som är lite svårköpt. Vi får inte veta tillräckligt om henne för att förstå varför hon gör som hon gör, och periodvis kan man känna att det inte riktigt finns någon röd tråd vad gäller Florence som person. Det gör också att en del av poängen med filmens första halva försvinner, och jag blir inte riktigt klok på henne. I och med att så få detaljer om den riktiga Florence finns bevarat är det troligt att ingen i dagens läge vet med säkerhet varför hon betedde sig som hon gjorde, men i så fall måste en film hitta på sådana anledningar så att historien som sådan ändå håller ihop logisk och känns trovärdig. Jag kan tänka mig att romanen kanske gav fler besked om detta, och att de här problemen är en bieffekt av att få ner en så pass tjock roman till bara 1 timme 40 minuter. Kanske hade filmen vunnit på att förlängas en smula, så att Florence kunnat få fler bottnar och hennes beteende förklaras tydligare...?

Vid ett par tillfällen kan man också skönja en viss översentimentalitet och överromantiserande, och det känns onödigt att spela på känslosträngar på det här sättet när den verkliga historien är tillräckligt berörande utan sådana billiga knep. Det är också en ganska långsam film, som tar god tid på sig att introducera rollfigurerna och premissen. För somliga lär filmen säkerligen uppfattas som väldigt seg, då det egentligen inte händer alltför mycket, men jag tycker trots allt att den här långsamma stilen har sin tjusning. Vid några tillfällen förekommer dock några onödiga scener, och därför kan Summer in February ibland upplevas lite för långsam och utdragen.

Fotot är mycket snyggt, och filmen har många vackra vyer i kombination med ett starkt och effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Bäst är utan tvekan Emily Browning, som är utmärkt som Florence och ett riktigt fynd för den här rollen. Hon spelar naturligt och trovärdigt, helt utan konstlade drag och med en imponerande närvarokänsla. Dominic Cooper är riktigt bra som AJ, och Dan Stevens är ganska bra som Gilbert. Hattie Morahan är mycket bra som Laura, och gör allt som går av den tyvärr ganska begränsade rollfiguren. Mia Austen är bra som Dolly, men får ännu mindre att arbeta med och försvinner tyvärr ur filmen vid ett tidigt skede.

Summer in February är en finstämd och bra film, som övertygar med en intressant och tänkvärd historia utifrån verkliga händelser. Det är en fascinerande historia som ligger till grund för filmen, och resultatet är en både berörande och engagerande film som håller intresset vid liv. Ibland uppstår dock en del frågetecken, och jag lyckas inte få allt att hålla ihop logiskt. Ibland känns det som att vi saknar grundläggande information för att förklara rollfigurernas beteenden, och jag blir nyfiken på om boken kanske har lyckats bättre på den här fronten. Kanske förklaras allt sådant där, som har fått stryka på foten till filmversionen. I så fall verkar det som att Jonathan Smith inte har lyckats alltför väl med att bearbeta sin roman till filmen, men utan att ha läst boken är allt det här förstås bara spekulationer. I vilket fall som helst är det en bra och fullt sevärd film, men som tyvärr inte imponerar så mycket som den borde ha gjort i och med de frågetecken och egendomligheter som trots allt förekommer. Mitt betyg stannar därför på en stabil sjua, men genom den berörande verkliga historien är det likväl värt att ge filmen en chans.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bredbild i formatet 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på tyska, franska, italienska, spanska och japanska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 11 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst, men vid ljusare bakgrunder är det inte helt okomplicerat att läsa texten i och med de väldigt tunna kantlinjerna. Det är förvisso bättre ställt än med många andra Blu-Ray-filmer, då den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval och en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild eller menyn framme mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen...

Som extramaterial återfinns först och främst en fyra minuter lång minidokumentär vid namn "Shooting in Cornwall", som handlar om inspelningsplatserna och inspelningen av filmen. Det är hyfsat intressant, men är säkerligen ännu mer intressant om man till skillnad från undertecknad faktiskt har varit i Cornwall. Nästa inslag kallas för "Montage", och består av rörliga bilder från inspelningen av filmen ackompanjerat av musik; nästan helt utan tal. Vad exakt det tillför vet jag inte riktigt. Det mest intressanta kommer till sist, och består av intervjuer med ett tiotal personer inblandade i filmen eller historien - däribland regissören Christopher Menaul, romanförfattaren Jonathan Smith, flera av skådespelarna och dessutom Daniel Evans; son till den riktiga Gilbert Evans och en av fåtalet släktingar som fortfarande är i livet till någon av rollfigurerna i filmen. De flesta intervjuerna varierar mellan två och fem minuter styck, men den längsta är nästan tio. Överlag är intervjuerna intressanta, men flera av intervjuerna fokuserar lite för mycket på att beskriva rollfigurer - något man säkerligen redan vet om man sett filmen. Mest intressant är intervjuerna med Jonathan Smith och Daniel Evans, som båda är väl värda att se. Mest poänglös är "intervjun" med Seth Lakeman, som bokstavligt talat är på 10 sekunder och som sen följs av ett musikaliskt inslag från filmen. Extramaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text som är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 27 november 2014
Senast uppdaterad: 28 november 2014

Recensionen har lästs 3148 gånger av 1727 personer, sedan den 27 november 2014