Manusförfattare: James Gunn
Frank - Rainn Wilson Libby - Ellen Page
Sarah - Liv Tyler Jacques - Kevin Bacon
Hamilton - Andre Royo Toby - Sean Gunn
Quill - Stephen Blackehart Mr. Range - Don Mac
Inspektör Felkner - Gregg Henry Tjejen i djuraffären - Linda Cardellini

Den medelålders mannen Frank D'Arbo lever ett ensamt och olyckligt liv, där hans fru Sarah är den enda höjdpunkten. Men när Sarah - en f.d. knarkare - plötsligt lämnar honom för knarklangaren Jacques rämnar Franks tillvaro fullständigt. Han får en vision från Gud om att hans uppgift i livet är att bli superhjälte och stoppa brottslingar, så han klär ut sig i kostym och kallar sig Crimson Bolt. Iklädd maskeringen beger han sig ut i samhället för att stoppa mer eller mindre grova brottslingar genom att misshandla dem med en rörtång. Och varför inte ge sig på mannen som "stulit" hans fru? Men vad händer när den unga serietidningsaffärsföreståndaren Libby får reda på vem som döljer sig bakom maskeringen...?

Super är onekligen en udda och annorlunda film, och hade den kommit ett år tidigare hade den säkerligen upplevts mycket originell. Men i dagens läge är det oundvikligt att inte jämföra med Kick-Ass, som har en mycket snarlik story och tema, och i den jämförelsen klarar sig Super inte lika bra. Storyn är kul och tar upp ett intressant ämne om våld i verkligheten gentemot serietidningar, och likaså att våld får konsekvenser.

Filmen har också blivit ännu mer skruvad än Kick-Ass och ännu mer politiskt inkorrekt, och det är en annorlunda upplevelse att se en sådan film. Här handlar det minst sagt om övervåld som Frank utövar i sin superhjälteroll, eller vad sägs om att brutalt misshandla (nästan till döds) personer som tränger sig före i kön till en biograf...? Det är udda och skruvat så det förslår, så man måste vara på rätt humör och ha rätt slags humor för att uppskatta den här sortens satirer. Rollfigurerna är lagom skruvade, där i synnerhet Libby förhöjer helhetsintrycket rejält. Medan Frank aldrig riktigt tilltalar mig fullt ut, så har Libby blivit en mycket kul och skruvad rollfigur som jag fastnade för direkt.

Men i en komedi är det viktiga förstås humorn, och på den punkten hamnar Super rejält i lä gentemot Kick-Ass. För det här är helt enkelt inte särskilt roligt, och oftast går det inte längre än till enstaka leenden. Det är underhållande för stunden och det finns ett visst djup, men speciellt roligt blir det inte. Det dröjde nästan en timme in i filmen innan jag skrattade högt för första gången, men sen vänder faktiskt filmen och den sista halvtimmen blir betydligt bättre. Den stora räddningen är att Libby får en allt större roll, och tar överhanden under den sista halvtimmen vilket jag verkligen uppskattar. Då blir filmen genast betydligt roligare, och det förekommer ett flertal riktigt roliga scener som jag skrattade högt åt. Under den andra halvan lämnar filmen också vissa traditionella konventioner och dramaturgiska regler, och det gör märkligt nog att filmen blir bättre mot slutet. Slutklämmen är också förvånansvärt genomtänkt och bra, och visar att det faktiskt finns en sensmoral; något som bitvis känts tveksamt. Fast ett par detaljer under den sista halvtimmen hade jag gärna varit utan. Jag kan heller inte förneka att det finns en viss charm, i synnerhet mot slutet, och det övervåld som tas till känns bitvis ganska uppfriskande.

Dock tycker jag inte riktigt att filmen lyckas att balansera mellan allvar och lättsam humor. Mellan varven är filmen ganska djup och visar att allting får konsekvenser, men minuten senare har man glömt bort det då underhållningsvåldet spårar ur rejält och det bara ska handla om att blodet ska forsa. Jag får inte riktigt den här balansgången att fungera, och filmen har en lite egendomlig blandning mellan realistiskt allvar och en urspårad surrealistisk stämning. Och när det trots allt finns en hel del allvar och trovärdighet, varför i allsindar väljer man då att använda gammaldags serietidningsbubblor; såsom utskrivna effektskyltar med BAAM och liknande...? Det var kul i gamla goda TV-serien Läderlappen, men det känns sannerligen inte välkommet i dagens läge; särskilt inte i den här filmen. Jag kan heller inte förneka att storyn är i tunnaste laget, och innehåller inte alls lika mycket som exempelvis Kick-Ass. Den röda tråden är periodvis ganska tunn och somliga scener är minst sagt tvivelaktiga.

Fotot är fullt funktionellt och filmen har ett effektivt bildspråk, men ibland gör sig den låga budgeten påmind med en del lite väl enkla lösningar. Musiken är bra, och det är också trevligt att en amerikansk film har med så pass mycket svensk musik av bl.a. The Ark och Moneybrother. Skådespelarinsatserna varierar en del, men är överlag helt okej. Rainn Wilson är ganska bra i huvudrollen, men spelar över ganska påtagligt i en del scener. Ellen Page är som vanligt lysande, och gör en fantastisk rolltolkning som den mycket udda Libby. Ellen förhöjer helhetsintrycket en hel del, och de scener hon medverkar i blir genast mycket bättre än de andra. Kevin Bacon är kul som Jaques, medan Liv Tyler inte får mycket alls att arbeta med i den ganska otacksamma rollen som Franks fru Sarah.

Super har en intressant idé och en kul skruvad grundstory. Bitvis är den väldigt våldsam och brutal, och mellan varven ganska rolig. Men tyvärr är det en väldigt ojämn film, och medan vissa scener är fantastiskt kul så känns andra helt malplacerade och poänglösa. Helhetsintrycket höjs dock av den sista halvtimmen, som överlag är betydligt bättre än resten av filmen, och inte minst av Ellen Page som kan förbättra vilken film som helst med sin närvaro. I slutändan blir det en helt okej och fullt sevärd film, men det är långt ifrån samma höga klass som Kick-Ass och till skillnad från den filmen lyckas inte Super riktigt att hålla sig på rätt sida av den smama linjen mellan underhållning och osmakligt våld. Betygsmässigt nöjer jag mig med en svag sexa, och ärligt talat är Ellen Page det enda som räddar sexan...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med formatet 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fem nordiska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter visas ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till den enkla och stillastående huvudmenyn. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, och det är tråkigt då jag gärna hade velat höra lite om tankarna bakom filmen.

Recensionen skriven: 17 oktober 2011
Senast uppdaterad: 18 oktober 2011

Recensionen har lästs 3328 gånger av 1647 personer, sedan den 17 oktober 2011