Manusförfattare: Andrew Pozza
Damon - Andrew Pozza Blair - Liddy Bisanz
Brock - Donny Boaz Doug - Devin Bonnée
Pepper - Joey Oglesby Tuck Thomas - Philip Marlatt
Mitzy - Liz Waters Dewey - Tim Ogletree
Emily Sunflower - Conley Michelle Wehner Kurt Sunflower - Kurt Wehner

Damon Dealer är en framgångrik illusionist, som numera är programledare för den populära TV-serien "Supernatural Activity"; en serie där Damon och hans team utreder oförklarliga och övernaturliga fenomen. Förutom honom består TV-teamet av Damons flickvän, den synska Blair, kvinnotjusaren Brock, kameramannen Doug och vapenexperten Pepper. Till säsongsavslutningen av serien har Blair valt ämnet; de ska till Hicksville i Texas för att utreda rykten om att en Bigfoot-liknande varelse kallad Smallsquatch ska husera i området. Men Damon har helt andra avsikter än de andra i teamet - han är leds på TV-serien, och vill nu lägga ner serien genom att avslöja för hela världen att TV-serien är en bluff och att alla övernaturliga fenomen de utrett har varit iscensatta; något de andra i teamet varit omedvetna om. Men allt går inte som planerat, då Damon börjar misstänka att det kanske finns riktiga övernaturliga fenomen trots allt...

Att döma av titeln vore det lätt att dra slutsatsen att Supernatural Activity är en renodlad parodi på Paranormal Activity, men så är faktiskt inte fallet. Man kan inte ens säga att det är en ren parodifilm på skräckfilmer överhuvudtaget, utan det här är snarare en rysarkomedi med en hel del parodiska inslag. Det uppskattar jag, då renodlade parodifilmer sällan brukar fungera särskilt väl. Här finns det förvisso en hel del drifter med bl.a. Paranormal Activity, The Blair Witch Project, The Last Exorcism och Besatt, men det finns faktiskt också en story som håller ihop och även går att ta seriös. Handlingen må vara ganska enkel, men håller ihop logiskt och det finns en röd tråd.

Filmen lyckas förmedla en obehaglig stämning och bitvis är det hyfsat spännande, även om man knappast kan påstå att det är någon renodlad rysare. Framförallt är det en ganska rolig film, och jag skrattade fler gånger än jag skulle vilja erkänna. En del av de parodiska inslagen är smarta och lyckade, och periodvis är det riktigt roligt där man kan skratta åt både situationerna, replikerna och de parodiska elementen. Det är charmigt och gjort med glimten i ögat, samtidigt som storyn även går att ta seriös och håller ihop logiskt. Det är nyckeln till framgång, då de flesta parodifilmer bara brukar innehålla löst sammansatta drifter med andra filmer utan mycket till handling. Men här finns det trots allt en vettig handling som håller ihop logiskt, och inte bara finns till för att få ihop så mycket drifter och referenser som möjligt.

Många av de parodiska inslagen har blivit förvånansvärt lågmälda och nedtonade, då filmen snarare antyder parodierna hellre än att (som annars brukar vara fallet) till varje pris tvinga in så många parodier i handlingen som möjligt. Det uppskattar jag, och det gör att Supernatural Activity faktiskt blir ganska underhållande och kul. Jag uppskattar också den förhållandevis lågmälda stilen, som till största delen undviker övertydlighet för att istället fokusera på lite mer diskret humor. Något nämnvärt djup finns förvisso inte, men till största delen har man trevligt medan man ser den.

Det låter riktigt lyckat, och stundtals är det också det, men problemet är att Supernatural Activity blivit en väldigt ojämn film. Bitvis är det rentav mycket bra, då det både är milt obehagligt, engagerande och roligt. Bitvis är det närmast löjeväckande, med övertydliga drifter som inte är det minsta roliga och faller pladask till marken. Maken till ojämnare film har sällan skådats, vilket gör det svårt att avgöra vad man egentligen tycker om filmen. Överlag fungerade filmen bättre under den första halvan, då det mest rör sig om subtila referenser och en fin oberoende story även utan de parodiska inslagen. Mot slutet börjar det spåra ur lite grand, då storyn blir lite mer tillspetsad och en del av parodierna blir mer övertydliga och bitvis även känns "intvingade". Förutom några få riktigt smaklösa skämt förblir det ändå underhållande och ganska engagerande, men helhetsintrycket dras ner av några riktigt osmakliga och övertydliga vitsar.

Fotot är effektivt och ganska bra. Skådespelarinsatserna är helt okej, men det rör sig inte direkt om några Oscarsvinnare om man säger så. Andrew Pozza är hyfsad som Damon, men känns en smula opersonlig. Liddy Bisanz är riktigt bra som Blair, och gör den bästa insatsen i filmen. I övrigt är det fullt godkända och stabila rollprestationer, men ingen som imponerar alltför mycket.

Supernatural Activity är en ojämn men överlag ändå ganska lyckad film, som driver med skräckfilmer samtidigt som storyn även klarar av att stå på egna ben. Och trots den väldigt billiga titeln är det långt ifrån någon ren parodi på Paranormal Activity. Det är charmigt, underhållande och ganska roligt; men en del av de parodiska inslagen fungerar ganska illa och känns allmänt osmakliga. Slutet lämnar också en del övrigt att önska, men fram tills dess har man faktiskt ganska kul medan man ser filmen. Jämfört med Jason Friedberg och Aaron Seltzers många oerhört billiga parodifilmer (Date Movie, Epic Movie, etc) är det här faktiskt riktigt bra, och filmen håller ihop logiskt även om jag önskar att manusförfattaren kunnat tona ner vissa delar. Då filmen blivit så oerhört ojämn, och så att säga faller hejdlöst mellan berg och dal, så blir det väldigt svårt att sätta betyg. Men filmen är trots allt sevärd och är åtminstone bitvis riktigt smart, varför filmen efter viss tvekan når upp till en ganska svag sexa i betyg.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är helt okej. Filmen är textad på svenska, norska och finska (dock inte danska), men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget men förhållandevis lättläst. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är rörlig men endast på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är lite tråkigt men knappast förvånande för genren.

Recensionen skriven: 8 mars 2013
Senast uppdaterad: 9 mars 2013

Recensionen har lästs 3332 gånger av 1919 personer, sedan den 8 mars 2013