Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Horsey - Roger Evans Natasha - Natasha O'Keeffe
Don - Martin Freeman Angie - Maxine Peake
Jeremy - Matt Berry Francine - Morwenna Banks
Tommy - Michael Socha Irish Pierre - Michael Smiley
Macca - Joel Fry Jake - Dylan Edwards
Katya - Katy Brand Sig själv - Alan McGee

Dixie kommer från ett litet gruvsamhälle i Wales, och har levt ett anspråkslöst liv. När han upptäcker ett klipp på YouTube från den nystartade och helt okända London-rockgruppen The Premature Congratulations (eller förkortat The Prems) blir han betagen av bandet som han anser vara världens bästa. Han övertalar därför sin flickvän Shell att de ska släppa allt och flytta till London, så att Dixie ska kunna bli manager åt detta suveräna band. Efter viss övertalning går Shell med på det, och de flyttar - trots att Dixie inte ens haft någon kontakt med bandet innan flytten. Han lyckas ändå övertala bandet att ta honom som manager, och med sina "suveräna" kontakter är han övertygad om att bandet ska få skivkontrakt snabbt - trots allt är Dixies barndomskompis Horsey numera artistansvarig på ett stort skivbolag i London, och mycket mer än så ska väl intew behövas för att ett band ska bli världsberömda...

Svengali är en originell och oerhört udda film, som inte liknar något man tidigare skådat. Intrigen är minst sagt osannolik, och är en smula svår att ta på allvar. Men jag tycker faktiskt om filmen, som visserligen är skruvad men samtidigt också underhållande. Det är oerhört tillspetsat och skruvat, men det finns en viss poäng bakom den udda stilen och jag måste medge att det är ganska charmigt.

Det är en ganska rolig film, där man får skratta då och då åt de udda rollfigurerna och situationerna. Någon jättestor skrattfest är det förvisso inte, och det är väldigt långt mellan stora gapskratt, men det är i alla fall småroligt nästan hela tiden då man får fnissa eller skratta lite grand ganska ofta. Allting är charmigt och underhållande, och jag uppskattar den effektiva användning av satir. Därigenom hålls också intresset vid liv hela tiden, och det har blivit en engagerande film. Det finns samtidigt också en djupare underton, även om den ibland är ganska väl dold. Men det är kul och med en del udda rollfigurer, som man tycker om trots deras karaktärsbrister. Tiden går fort, och tempot är föredömligt högt.

Men den annorlunda stilen har ibland gått en smula för långt, för ibland blir det lite väl tillspetsat och skruvat för filmens eget bästa. Det är givetvis fullt avsiktligt, men det har ändå gått en smula för långt ibland då man inte längre kan skratta då det hamnar lite för långt ifrån rimlighetens gräns. Det finns också några vändningar för många, som gör att det kan upplevas konstruerat, fastän det också gör filmen mer oförutsägbar. Bandmedlemmarna i The Prems och även en del av skivbolagspersonalen har också blivit lite väl stereotypa, och känns ibland som vandrande klichéer. Det är säkert meningen även det, men det har ändå gått lite för långt.

Dessutom känns slutet lite för abrupt och heller inte helt logiskt. Ibland kan filmen också upplevas en smula rörig och osammanhängande, vilket kanske har att göra med förlagan i form av 5-minuterssnuttar på YouTube. Svengali har också blivit onödigt "grabbig" och dess kvinnosyn lämnar ibland en del övrigt att önska. Shell är visserligen en viktig och trevlig rollfigur, men hennes enda egentliga uppgift är att stötta Dixie och vi får knappt veta någonting alls om henne som person

Fotot är enkelt men funktionellt. Skådespelarinsatserna är bra, men samtidigt är det inget som lämnar något djupare intryck. Jonny Owen är bra i huvudrollen som Dixie, och Vicky McClure är ett riktigt fynd som flickvännen Shell. Roger Evans gör vad som går av den ganska endimensionella rollen som Horsey. Detsamma gäller Natasha O'Keeffe som Natasha, som är bra men inte får mycket att arbeta med.

Jag har tyvärr inte sett webbserien på YouTube som ligger till grund för Svengali, och har därför inget att jämföra med. Men jag tycker om filmen, som visserligen är väldigt skruvad och tillspetsad men som samtidigt är rolig och charmig. Den ovanliga och originella stilen förhöjer också helhetsintrycket, och resultatet är en klart intressant film. Den är inte alltför minnesvärd och långt ifrån något storslaget mästerverk, men i all sin enkelhet fungerar det ganska väl och därför är filmen också fullt sevärd. Men den skruvade stilen går ibland lite för långt, vilket gör att filmen inte alltid engagerar lika mycket som jag hade önskat. Därför nöjer jag mig med en halvsvag sjua i betyg, men tycker man om udda filmer är det ändå värt att ta sig en titt på denna udda men charmiga film.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk Widescreen-bild i formatet 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1 på bl.a. engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på 13 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men är ändå ganska lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel, stilren och stillastående. Märkligt nog är menyn neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att exempelvis en uppslagen bok innebär scenvalsmeny är knappast lika självklart. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt även om det här inte är den sortens film där man behöver en massa bonus.

Recensionen skriven: 9 maj 2014
Senast uppdaterad: 9 maj 2014

Recensionen har lästs 3310 gånger av 1925 personer, sedan den 9 maj 2014