Regi: Joshua Michael Stern
Manusförfattare: Joshua Michael Stern & Jason Richman
Bud - Kevin Costner Molly - Madeline Carroll
President Andrew Boone - Kelsey Grammer Donald Greenleaf - Dennis Hopper
Kate Madison - Paula Patton John Sweeney - George Lopez
Art Crumb - Nathan Lane Martin Fox - Stanley Tucci

I USA är presidentvalen vart fjärde år en stor företeelse, och presidentkandidaterna från de båda politiska partierna satsar mängder av pengar på reklam (eller smutskastning; hur man nu vill se på saken). Ibland kan det sluta väldigt jämnt, så att nästan varenda röst spelar roll. Oftast blir det dock inte fullt lika jämnt som i Joshua Michael Sterns senaste dramakomedi Swing Vote. Här utspelas handlingen i det lilla samhället Texico i delstaten New Mexico, där Bud bor med sin 12-åriga dotter Molly efter att hennes mamma stuckit för att bli sångare. Bud är långt ifrån den mest ansvarsfulla människan som finns, och glömmer ständigt tider samtidigt som han mest tycker om att dricka öl. När presidentvalet närmar sig bryr Bud sig inte det minsta, men hans dotter - som just håller på med skolarbete om valet - bryr sig desto mer. Hon övertalar honom att trots allt gå och rösta, men Bud glömmer som vanligt bort tid och rum och kommer för sent till vallokalen. I sista minuten tar sig Molly då friheten att i smyg rösta åt honom utan att valtjänstemännen märker det, men precis då stängs strömmen i lokalen och rösten hinner aldrig registreras. Som genom ett mirakel råkar valresultatet efter alla delstater utom New Mexico vara helt jämnt, och båda kandidaterna har exakt lika många elektorsröster. I New Mexico råkar det också vara helt jämnt, förutom då Buds röst som inte registrerades. Han får därför en ny chans att rösta, och då det i övrigt är helt lika blir det alltså han som ensam kan avgöra vem som blir nästa president; den sittande republikanska presidenten Boone eller den demokratiska kandidaten Donald Greenleaf. Den ambitiösa lokala TV-reportern Kate lyckas snart att luska ut vem som håller i den avgörande rösten, och då gäller det plötsligt för de båda presidentkandidaterna att göra allt och lite till för att få över Bud till deras sida...

Man kan säga mycket om Swing Vote, men inte att det skulle vara en realistisk och trovärdig film. Även om det förmodligen är teoretiskt möjligt, så inser vem som helst att oddsen att ett val skulle avgöras av en enda person är mindre än en på miljonen. Ska man kunna uppskatta en film som denna, så måste man därför komma över det orealistiska upplägget och delvis koppla ifrån hjärnan. Då är sidohandlingen om Buds relation till Molly betydligt mer realistisk, och är intressant och berörande med förhållandevis mångbottnade karaktärsporträtt av de båda huvudrollerna. För många är det förmodligen räddningen för filmen; inte minst då filmer om amerikanska presidentval per automatik blir mindre intressanta utanför USA. Även om en del av de budskap som tas upp fungerar lika bra i Sverige, så blir det trots allt en del poänger och tankar som inte är tillämpbara utanför USA; i och med deras unika system med enbart två politiska partier och dessutom det märkliga upplägget med elektorsröster. Trots det är Swing Vote dock en ganska bra film även för oss i Sverige, och även för oss som är måttligt politiskt intresserade.

Av någon anledning har filmen dock officiellt klassats som en komedi, vilket är mycket märkligt då den inte alls är rolig. Jag skrattade totalt två gånger under filmens gång, och därutöver gick det inte längre än till några få leenden. Jag kunde heller inte se några tecken på humor som jag inte uppfattade. Ärligt talat vet jag inte om filmen har en så udda humor så att den helt gick mig förbi, eller om genrebenämningen är felaktig. En komedi som saknar humor låter inte särskilt lyckat, men dessbättre fungerar filmen bättre som drama. Intresset hålls vid liv hela tiden och förblir engagerande, trots att det mesta som tas upp inte direkt är några stora överraskningar. Den politiska satiren är dock lite uddlös, och känns inte tillräckligt vass för att fungera fullt ut. Det gör att filmen blivit godkänt som drama, men inte som satir. Det hjälper heller inte att de två presidentkandidaterna blivit endimensionella och klichéfyllda stereotyper; helt utan djup. Journalisten Kate placerar sig någonstans mitt emellan presidentkandidaternas endimensionella stil och Bud och Mollys mångbottnade personligheter - hon har blivit förhållandevis platt, men har åtminstone en del nyanser. Jag hade gärna sett att Kate kunnat utvecklas lite mer, för hon har trots allt en väsentlig roll men har blivit lite för uddlös för sitt eget bästa. Men det största problemet med Swing Vote är slutet, då det verkar som att manusförfattarna fått lite för bråttom med att knyta ihop säcken. Därför känns slutet som ett stort antiklimax, och för mig kändes det lite som att jag blivit lurad. Mot slutet blir det också alldeles för patriotiskt och klichéfyllt, och i synnerhet under en alldeles för lång monolog med Bud blir det så sötsliskigt att man nästan blir illamående.

Vägen dit är dock trevlig och underhållande, även fast det absolut inte fungerade som komedi. Det har också blivit en för lång film, och nästan två timmar är i saftigaste laget för den här storyn. Bäst blir delarna som behandlar Bud och Mollys far- och dotterrelation, som har blivit riktigt intressant och bitvis även gripande. Det medför den största behållningen av filmen utanför USA. Filmen är välgjord, med klippning i lagom snabbt tempo och ganska bra foto. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Kevin Costner gör en ganska god insats som Bud, men går ibland över gränsen till överspel. Då är blott 13 år gamla Madeline Carroll betydligt mer imponerande, och gör en minnesvärd och storslagen roll som Molly. Hon spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj, och har potential att gå hur långt som helst. Paula Patton spelar bra som Kate, även om hon tyvärr inte får så mycket att arbeta med. Dennis Hopper och Kelsey Grammer gör fullt godkända insatser som de två presidentkandidaterna, men lyckas inte att väcka liv i de platta karaktärerna samtidigt som båda men i synnerhet den sistnämnda ibland spelar över ganska rejält. Swing Vote har definitivt båda bra och dåliga sidor, och även fast den tar upp intressanta frågor och vettiga budskap så blir delar ändå ganska uddlösa utanför USA. Detta i kombination med avsaknaden av humor och det dåliga slutet gör att filmen inte alls blivit så bra som den hade kunnat bli, men det förblir en hyfsad och fullt sevärd film som jag trots allt kan rekommendera. Särskilt minnesvärd är den dock inte, och det räcker i slutändan inte längre än till en sexa i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,40:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är ganska bra, men utan att utmärka sig. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är anpassad för Widescreen-TV - därför blir den något ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och kan bli lite svårläst på mindre TV-apparater. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. I likhet med de flesta andra nyare DVD-utgåvor från Nordisk Film finns ingen sedvanlig huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny på skivan, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen startat. Det finns heller inget som helst extramaterial, vilket är beklagligt. Enligt uppgift har utländska DVD-utgåvor i bl.a. USA en hel del extramaterial, men tyvärr går vi miste om allt det i Sverige.

Recensionen skriven: 2 september 2009
Senast uppdaterad: 3 september 2009

Recensionen har lästs 3544 gånger av 1918 personer, sedan den 2 september 2009