Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Brian - Leonardo Nam Effie - Lucy Hale
Bridgets pappa - Ernie Lively Greta (Bridgets mormor) - Blythe Danner
Nasrin - Shohreh Aghdashloo Yia Yia - Maria Konstadarou
Carmens mamma - Rachel Ticotin Nigel - Stevie Ray Dallimore

Alexis Bledel, America Ferrera, Amber Tamblyn & Blake Lively
© Warner Bros. Entertainment

Den amerikanska författarinnan Ann Brashares har huvudsakligen blivit känd för den prisbelönade romanserien Systrari i jeans, och 2006 gjordes en långfilm baserad på den första boken i serien. Nu är tiden äntligen kommen för en uppföljare, men den här gången bygger filmen huvudsakligen på den fjärde och sista boken Forever in Blue från 2006 - alltså bör man kunna förutsätta att det inte kommer att bli fler filmer i serien. Den här filmen gick i USA och flera andra länder upp på bio, men släpps i Sverige direkt på DVD. Fortfarande står de fyra tonårstjejerna Bridget, Lena, Carmen och Tibby i centrum, och de har fortfarande de magiska jeansen som av någon outgrundlig anledning passar alla fyra, trots olika storlekar och kroppsbyggnad. Jeansen skickas fortfarande mellan varandra, när de måste vara ifrån varandra. Nu är det inte bara under sommarmånaderna som de fyra tjejerna måste vara åtskilda, då alla nu är 19 år gamla och börjat på universitet i olika städer. Bridget är numera fotbollsspelare på universitet Brown, men har fortfarande svårt att komma över sin mammas död. Den här sommaren reser hon till en arkeologisk utgrävning i Turkiet (!), där hon hjälper sin professor med att gräva upp gamla skelett och föremål. Lena studerar numera konst på Rhode Islands designskola. Hennes gamla pojkvän Kostas har träffat en ny tjej, och gift sig med henne. Tillsammans väntar de barn, vilket Lena inte direkt är överförtjust i. Hon har fått IG i ett ämne i modellmålning, och tvingas därför tillbringa sommaren med att läsa upp betyget. Där inleder hon ett förhållande med nakenmodellen Leo. Planernas grumlas dock när exet Kostas plötsligt dyker upp i Rhode Island, och har rest från Grekland. Carmen studerar på Yale, där hon jobbar som scenarbetare på en teater. Hennes klasskompis och tillika skådespelerskan Julia erbjuder henne jobb på en professionell teater under sommaren, som ska sätta upp en Shakespeare-pjäs. Där kommer hon i kontakt med pjäsens manliga huvudrollsinnehavare Ian, och blir attraherad av honom. Ian övertalar Carmen att själv provspela till den kvinnliga huvudrollen i pjäsen; något som Julia helst inte vill veta av. Tibby bor nu i New York, och jobbar i en videobutik. Hon har varit ihop med datorspelsnörden Brian (som vi lärde känna i den första filmen) i 10 månader, och tar nu nästa steg i förhållandet. Men när de ligger med varandra för första gången råkar Brians kondom gå sönder, och Tibby blir orolig för att hon kanske blivit gravid.

Jag blev mycket imponerad över första Systrar i jeans, som var en fantastisk film och till och med överträffade den redan mycket bra originalromanen. Därför hade jag höga förväntningar inför Systrar i jeans - Andra sommaren, som för övrigt är en mycket missvisande svensk titel då det alltså snarare är den fjärde sommaren jämfört med händelserna i den första filmen. Jag måste medge att jag blev lite besviken över att filmteamet hoppar direkt till den fjärde och sista boken, då jag gärna hade velat se även den andra och tredje boken bli film. Det har antagligen praktiska skäl, då det trots allt tar tid att spela in filmer och åtminstone några av de fyra huvudrollsinnehavarna inte lär kunna passera som tonåringar särskilt länge till. Men likväl är det tråkigt, och det medför också att det är lite svårt att få något grepp över vad som hänt under de år vi inte fått se (åtminstone för oss som inte läst de två romanerna). Av handlingarna i de tidigare romanerna återstår såvitt jag förstår bara de mycket korta tillbakablickarna i början, och det räcker inte riktigt för att få veta tillräckligt om vad som hänt. Kanske hade det varit smartare att filmatisera den andra boken i stället, även om det medfört att det inte varit möjligt att göra film av de återstående böckerna. Jag har tyvärr ännu inte läst den fjärde boken, eller ens de andra och tredje böckerna i serien, utan enbart den första boken Systrar i jeans. Jag kan därför inte uttala mig om vad som skiljer sig åt. Systrar i jeans - Andra sommaren är dock fortfarande en mycket bra film, och är en intressant, berörande och rolig film. Man får skratta en hel del, även fast det fortfarande huvudsakligen är ett drama. Ämnena är överlag något lättsammare än i den första filmen, och därför blir filmen inte lika gripande som den. Men fortfarande förekommer vissa gripande scener, och vid ett par tillfällen är det näst intill omöjligt att hålla tårarna borta. Trots det lite otroliga grundtemat med byxorna, så känns även denna film relativt trovärdig och realistisk, och därför blir filmen också engagerande från början till slut. Tiden går mycket fort, och när de knappa två timmarna är över känner jag bara att jag velat se mer av de fyra tjejerna. Filmen har bytt regissör jämfört med föregångaren, men fortfarande är det lätt att särskilja de fyra delhandlingarna och var vi nu befinner oss. Den nya regissören Sanaa Hamri har hoppat över idén med annorlunda färgskalor som de gjorde i den första filmen, men det går fortfarande bra att förstå var vi är genom effektiv användning av etableringsbilder och anpassad bakgrundsmusik. Vi får också fortfarande lära känna alla fyra tjejer riktigt väl, och alla är mångbottnade och nyanserade rollfigurer. Jag uppskattar också att vi får veta mer om rollfigurerna, vilket tillsammans med det vi vet från den första filmen, gör att vi nu får ännu större grepp över karaktärerna. I synnerhet Bridgets bakgrund får större utrymme än i föregångaren, vilket jag uppskattar. Precis som i originalfilmen har Systrar i jeans - Andra sommaren också ett större djup än de flesta ungdomsfilmer. och manuset är välgjort. Filmen är också vacker, med förstklassigt foto och genomtänkta bildutsnitt - den här gången har filmen spelats in i USA och Grekland, och regissören har alltså avstått från Kanada från originalfilmen.

Det är samma skådespelare som tidigare, och både America Ferrera, Blake Lively, Alexis Bledel och Amber Tamblyn är lysande skådisar. De gör alla mångbottnade och trovärdiga rolltolkningar, och visar prov på att alla fyra är förstklassiga skådisar. Lucy Kate Hale är också mycket lyckad i den nya rollen som Lenas lillasyster Effie - fastän Effie hade en stor roll i den första boken, så syntes rollfiguren inte alls till i filmen. Men här är hon med, vilket är roligt även om det känns lite onaturligt då hon aldrig ens nämndes i föregångaren. Lucy har visserligen inte riktigt samma utseende som den mentala bild av Effie jag fick efter att ha läst den första boken, men personlighetsmässigt stämmer det till punkt och pricka och rollfiguren känns likvärdig som i den boken. Trots de många positiva aspekterna råder det dock ingen tvekan om att Systrar i jeans - Andra sommaren inte riktigt kommer upp i samma klass som den första filmen. Den berör inte riktigt på samma sätt som den första filmen, där man satt näst intill andlös hela tiden och där filmen grep tag i mig hela tiden. Det blir inte på samma sätt här, vilket bland annat beror på att ämnena periodvis är något lättsammare. En del av de nya rollfigurerna har också blivit lite endimensionella - det gäller bland annat Julia, och dessutom känns Brian mindre nyanserad och mångbottnad än i den första filmen (trots att han inte var alltför djup där heller). Den här filmen känns också lite mer sockersöt och övertydlig än den första filmen, och vid några få tillfällen gränsar den till översentimentalitet, vilket jag inte är helt nöjd med. Där var den första filmen bättre, som kändes mer subtil och lite mindre sockersöt. Den här filmen är också mer förutsägbar än föregångaren. Ibland sjunker också trovärdigheten, och det förekommer vissa logiska luckor och karaktärer som inte beter sig helt realistiskt. Ett exempel är Tibby som blir närmast panikslagen inför tanken att hon kanske blivit gravid efter natten med Brian. Då kan man fråga sig varför hon inte ens tänker tanken på att ta till akut-p-piller (också kallat dagen efter-piller)... Kanske förklaras allt detta bättre i romanen, där man trots allt har mer tid att gå till botten med enskilda händelser, som i en film av förklarliga skäl måste kortas ner. Som regel är det inget problem, men vid några tillfällen reagerar man över bristande trovärdighet och trådar som inte till fullo reds ut. Kanske hade filmen vunnit på att förlängas en liten aning, trots att den redan nu är ett par minuter längre än föregångaren. Med tanke på att originalfilmen Systrar i jeans var en så makalöst bra film, så är Systrar i jeans - Andra sommaren dock ändå mycket bra. De nackdelar filmen fått är inte tillräckliga för att sänka helhetsintrycket i någon högre grad, och fortfarande är det en film som håller att ses om flera gånger. Den här gången stannar mitt betyg på en medelstark åtta, men det är ju fortfarande mycket imponerande. Filmen är dessutom så pass bra, så att jag blev allvarligt intresserad av att snarast läsa både den litterära förlagan och de två tidigare böckerna i serien. Undertecknad har aldrig varit alltför intresserad av att läsa böcker, så därför händer det inte ofta att jag känner så...

DVD-utgåvan är i anamorfisk Widescreen i 1,78:1 (det är alltså en smalare bild än den första filmen), och har engelskt ljudspår i Dolby Digital 5.1. Översatta textremsor finns på 12 olika språk, däribland de nordiska språken. Därutöver finns engelsk text för hörselskadade, men märkligt nog inte vanlig engelsk text - detta trots att omslaget uppger att vanlig engelsk text ska finnas på skivan. Någon svensk text för hörselskadade finns heller inte. När man stoppar i skivan visas först Warner-vinjett på 5 sekunder, och därefter visas meny för språkval (eller rättare sagt landsval). Av någon märklig anledning finns det dock med betydligt fler länder att välja på än de som denna DVD-utgåva är avsedd för. Väljer man Sverige som land möts vi därefter av en alltid lika irriterande anti-piratpropaganda av samma slag som Fox verkar besatta vid - denna propaganda går dock att hoppa förbi. inte att hoppa förbi genom att gå till nästa kapitel, men däremot går det bra att spola på bild. Men det intressanta är att propagandan inte visas för alla länder, och det verkar heller inte som att landsvalet fyller någon annan funktion än just vad som ska visas före menyn - textning påverkas inte av språkvalet, utan visas på engelska utan text om man inte väljer motsatsen från språkinställningsmenyn under huvudmenyn. Därför rekommenderar jag att istället välja Australien eller Storbritannien som land - dels går det snabbast då de länderna är längre upp på listan, och dels slipper vi då anti-piratpropagandan och kommer direkt till menyn. Menyn är stilren och stillastående med bakgrundsmusik, och finns enbart på engelska. Det märkligaste möts vi dock av först när filmen är slut. Då visas nämligen varningstexter för dryga 50-talet länder, trots att omkring 40 av dessa är sådana länder som denna DVD-utgåva aldrig kommer att säljas i. Hur många i Europa är exempelvis intresserad av licensvillkor för Malaysia och Sydafrika...? Varningstexterna visas i 10 sekunder per språk, och därmed tar det alltså drygt fem minuter innan vi äntligen kommer tillbaka till huvudmenyn. Det mest vansinniga av allt är dock att det inte går att hoppa förbi dessa varningstexter på något sätt, inte ens genom att spola på bild eller trycka Menu-knappen. Har varningstexterna väl börjat visas, så tvingas vi alltså se dessa dryga fem minuter, innan det går att göra något annat. För att undvika att man blir sinnessjuk på kuppen eller dör av tristess, måste man följaktligen undvika att dessa varningstexter visas, genom att hinna trycka på DVD-spelarens menyknapp innan sluttexterna har hunnit rulla färdigt (exempelvis under Warner-loggan i slutet). Vad är detta för vansinniga idéer egentligen...? Det kan väl ändå inte vara en omöjlighet att göra som många andra distributörer och bara visa varningstexter för det språk vars textspår vi valt. Eller åtminstone hålla sig till de nio språk som DVD-skivan faktiskt är textad på...

Som extramaterial finns först och främst en minidokumentär på fem minuter, som handlar om inspelningarna i Grekland i allmänhet och en av slutscenerna - som inte fanns med i manuset - i synnerhet. Det är ganska intressant, men går inte in tillräckligt på djupet. Därefter finns ett antal bortklippta scener, som samtliga återfinns tillsammans med en introduktion av regissören Sanaa Hamri. Det är intressant att se, även om ingen av scenerna känns alltför viktiga för filmen. Därför är det fullt förståeligt att de klippts bort, men den första av scenerna tycker jag trots allt borde ha fått vara kvar i filmen. Slutligen finns en s.k. gag reel på fyra minuter, som innehåller misslyckade tagningar från inspelningarna. Ganska kul. Där tar det roliga slut, och även om det som finns är bra, så borde man kunna förvänta sig lite mer av en nygjord film som i hemlandet gått på bio. Tyvärr finns ingen svensk text på extramaterialet, vilket är beklagligt. Det finns dock engelsk text på nästan allt, som är uppskattat och betydligt bättre än ingenting. Undantagen är kommentatorspåret till de bortklippta scenerna samt trailern, som inte har någon text alls.

Alexis Bledel
© Warner Bros. Entertainment

Recensionen skriven: 27 januari 2009