Chika Koda - Kaho Suzu Asano - Suzu Hirose
Yoshimi Sakashita - Ryo Kase Sanzo Hamada - Takafumi Ikeda
Fumiyo Kikuchi - Kirin Kiki Sen-ichi Fukuda - Lily Franky
Sachiko Ninomiya - Jun Fubuki Kazuya Shiina - Shinichi Tsutsumi
Miyako Sasaki - Shinobu Otake Masashi Ogata - Fight Seki
Yoko Asano - Yûko Nakamura Hideko Takano - Midoriko Kimura

29-åriga Sachi och hennes yngre systrar, 22-åriga Yoshino och 19-åriga Chika, har ensamma levt i sitt föräldrahem i Kamakura några mil utanför Tokyo sedan deras mormor gick bort. För många år sedan övergav deras pappa hela familjen för en annan kvinna, och senare orkade deras mamma inte heller stanna kvar. Istället har Sachi tvingats offra sin barndom för att ta hand om sina yngre systrar. En dag nås de av beskedet att deras pappa har avlidit. Ingen av systrarna har sett honom på 15 års tid, men de känner sig ändå tvingade att resa den långa vägen till hans begravning. Han må vara borta, men de val han gjort har fått konsekvenser än idag; vilket alla tre blir varse när de på plats får lära känna deras hittills okända 15-åriga halvsyster Suzu, som deras pappa fått tillsammans med just den kvinnan som han övergav familjen för. Den kvinnan är sedan länge död, så Suzu har på senare år växt upp med sin pappa och styvmamma (pappans tredje fru). Nu har Suzu ingen annan biologisk släkting kvar i livet, och då Sachi snabbt inser att Suzu inte är överförtjust i sin styvmamma fattar hon ett impulsivt beslut: hon vill att systrarna ska ta hand om Suzu, och erbjuder henne att bo med dem i deras gamla släkthem många mil bort. Yoshino och Chika hakar snabbt på, och till deras överraskning tackar Suzu genast ja till erbjudandet...

Temat är väl inte alltför ovanligt, och filmer med snarlika teman är inte direkt ovanliga. Men Systrarna är en mycket bra film, som överraskar med en intressant och genomarbetad story, som dessutom är universellt tillämpbart och som lika gärna kan inträffa överallt i världen. Förutom matkulturen är det därför inget alltför "asiatiskt" i stilen, utan storyn är lätt att relatera till oavsett land. Resultatet är en riktigt bra film, som presenterar rollfigurerna på ett övertygande sätt och som gör att man genast dras in i handlingen.

Man får lära känna alla fyra större roller på ett bra sätt, och samtliga känns förvånansvärt nyanserade. Ingen är helt god eller ond, utan alla känns mångbottnade med både bra och dåliga egenskaper. Därför är det lätt att känna för alla fyra, och man tycker genast om dem. Det har blivit en engagerande och berörande film, där man hela tiden förblir intresserad och som dessutom griper tag i tittarna. Det är förvisso sällan man börjar gråta, men det är rörande och gripande nästan hela tiden, och det är lätt att sätta sig in i alla parters situation. Stämningen och atmosfären är utmärkt, och därför upplevs filmen trovärdig och jordnära in i minsta detalj.

Dramaturgiskt är Systrarna en ovanlig film, då den inte följer traditionella dramaturgiska mallar. Här finns ingen egentlig protagonist (alla fyra har lika stora roller) och vad viktigare är ingen antagonist. Det finns inget direkt yttre motstånd, inga större konflikter och i största allmänhet är den yttre handlingen något begränsad. Handlingen är enkel och okomplicerad, och därutöver handlar det mesta om relationer och dialog mellan de fyra systrarna. Det är också en mycket lågmäld och avskalad film, helt befriad från övertydlighet. Det är ovanligt, men fungerar bättre än väntat i och med de intressanta och lågmälda relationsskildringarna där man genom att läsa mellan raderna förstår så mycket mer av personerna än deras dialog ger väsen av. Det är en relativt långsam film, som tar god tid på sig att introducera rollfigurerna och där det inte händer mer än nödvändigt hela tiden. Överlag fungerar det riktigt bra, och det här är en film som passar i den här långsamma och fina stämningen.

Men trots att Systrarna är långsam, så upplevs det aldrig segt då det hela tiden händer tillräckligt mycket för att hålla intresset vid liv. Är man van vid amerikanska filmer kan det kanske upplevas segt, men bara man uppskattar mer lågmälda och finstämda filmer så får man sitt lystmäte. Dock kan man ibland skönja vissa trovärdighetsproblem, då det går lite för bra för Suzu att anpassa sig till sitt nya liv med sina "nya" systrar och utan större problem än helt vanliga tonårsproblem. Visst är det trevligt, men i verkligheten undrar jag om det hade varit riktigt så här smärtfritt. Ibland upplevs filmen också något osammanhängande, då rollfigurer kommer och går utan att man får något riktigt grepp om vilka de är. Det märks tydligt att fokuset legat på just de fyra systrarna, så att alla andra karaktärer hamnat i skymundan.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk tillsammans med många vackra vyer som blir rena rama konstverken. Skådespelarinsatserna är också bra, och alla fyra huvudrollsinnehavare (som åtminstone undertecknad inte sett tidigare) gör riktigt bra ifrån sig. Mest imponerad blir jag av Suzu Hirose, som gör en fantastisk insats som Suzu och lyckas att förmedla så mycket mer än dialogen genom hennes ögon och kroppsspråk.

Systrarna är en mycket bra och välgjord film, som är engagerande, berörande och intressant med enkla medel. Här finns ett påtagligt djup, samtidigt som det är underhållande och charmigt med en lågmäld humor. Jag uppskattar filmens närmast minimalistiska stil, tillsammans med avsaknaden av övertydlighet samtidigt som det ändå är lättsamt. Att det dessutom är så vackert och med så fantastisk stämning gör knappast saken sämre. Men det är en långsamt berättad film, så att se filmen kräver ett visst tålamod. Föredrar man snabba actionfilmer lär man finna detta outhärdligt, men tycker man om långsamma och närmast poetiska filmer får man sin belöning. Jag uppskattar den här stilen, då det helt enkelt är så vackert och stämningsfullt så att man därför kan förlåta eventuella brister. Sammantaget är det därför en mycket bra film, som är väl värd att se om man tycker om lite ovanliga lågmälda dramer, varför den förtjänar en stabil åtta i betyg.

Recensionen skriven: 20 april 2016
Senast uppdaterad: 13 maj 2021

Recensionen har lästs 3307 gånger av 1911 personer, sedan den 20 april 2016