Manusförfattare: Katharina Held & Hans Weingartner
Rainer - Moritz Bleibtreu Pegah - Elsa Sophie Gambard
Phillip - Milan Peschel Maiwald - Gregor Bloéb
Bernd - Tom Jahn Karl-Heinz - Andreas Brandt
Harry - Robert Viktor Minich Sebastian - Ralf Knicker
Gopal - Irshad Panjatan Anna - Simone Hanselmann

På senare år har TV-kanaler över hela världen svämmat över av olika sorters dokusåpor och realityserier, som trots generellt dålig kritik lockar många tittare. Därför är det knappast förvånande när satirer över just dokusåpor och dylikt dyker upp, och den österrikiske regissören och manusförfattaren Hans Weingartner är en av dessa. Hans bidrag till genren har på filmfestivaler över hela världen gått under titeln Reclaim Your Brain, men har i Skandinavien istället fått den "svenska" titeln TV Lies. Här får vi lära känna Rainer, en programchef på den tyska TV-kanalen TTS som specialiserat sig på dokusåpor och realityserier. Rainer har därigenom skapat och godkänt en rad olika dokusåpor, den ena mer extrem än den andra, och kanalen har höga tittarsiffror. Han lever ett lyxliv i en fin lägenhet med sin sambo Anna, men knarkar för att bedöva sitt samvete över att han inte direkt producerat högkvalitativa TV-program. En dag kommer han i kontakt med den unga kvinnan Pegah, vars morfar begått självmord på grund av ett av Rainers TV-program. När hans enda seriösa dokumentärprogram blir nedlagt efter ett enda avsnitt på grund av bristande tittarsiffror, så bestämmer han sig för att någonting måste göras. Han lämnar sin sambo, och sticker iväg tillsammans med Pegah för att göra upp revolutionära planer för att förändra landet till det bättre. Då tittarsiffrorna i Tyskland avgörs av de 5500 hushåll som har en mätapparat som mäter vad man tittar på (i Sverige är det bara 1200 hushåll), kommer dem på en plan att komma åt dessa mätapparater och därigenom kunna manipulera tittarsiffrorna och se till att de lågkvalitativa dokusåporna inte längre får några tittare i tittarmätningarna...

Inledningsvis är TV Lies en riktigt vass satir över TV-branschen i allmänhet och dokusåpor i synnerhet, och de programidéer som presenteras är minst sagt absurda och får Big Brother att framstå som världens mest intellektuella och djupa program i jämförelse. Det fungerar riktigt väl, och filmens första dryga halvtimme håller riktigt hög klass. Det har helt enkelt blivit så tillskruvat och underhållande så att den satiriska känslan framgår tydligt, och det blir också ganska roligt. Men därefter förändras filmen i karaktär. Den vassa satiren mattas av, och fokuset börjar hamna på manipulation av tittarsiffror och systemet med tittarsiffror hellre än på TV-branschen som sådan. . Då sjunker trovärdigheten till botten, och storyn blir minst sagt extrem. Trots den märkliga handlingen att manipulera tittarsiffror, så är det inte en komedi utan i grund och botten ett seriöst drama. Efter den inledande satiriska stilen försvinner nästan all humor, och istället blir det ett allvarligt drama. Vid komedier gör det oftast inte så mycket om det saknas trovärdighet, men i ett drama hamnar saken i ett annat läge. Det gör att man får lite svårt att leva sig in i filmen eller tro på det som händer. Jag kan dock inte förneka att TV Lies trots allt tar upp ett intressant och viktigt ämne, och budskapet är beundransvärt. Även om vissa detaljer skiljer mellan olika länder, så är det mesta identiskt mellan Tyskland och Sverige, och merparten av de fakta som presenteras är universella i de flesta länder i världen. Det är absolut på sin plats att tittarmätningssystemet med att en mindre mängd hushåll avgör tittarsiffrorna i ett helt land, vilket jag alltid ifrågasatt, tas upp på allvar. Så att tanken bakom filmen är god behöver knappast någon ifrågasätta. Det hade dock fungerat bättre i komediform, i och med att hela storyn vid ett tidigt skede faller på sin egen orimlighet. Jag ställer mig också lite frågande till slutklämmen i sensmoralen, som i mina ögon inte alls är så bra som manusförfattarna verkar tro.

Filmen är också för lång, och storyn räcker inte till de nästan två timmar som den varar. Om man fortare kunnat komma till kritan, ta bort en del dötid och korta ner filmen med minst en kvart hade den säkerligen upplevts som bättre. De flesta av rollfigurerna är tyvärr ganska endimensionella och framstår som lite karikatyrartade. Den enda som får någorlunda utrymme är just Rainer, men även han förblir relativt platt. Mycket till karaktärsutveckling får vi heller inte, och i den mån det förekommer är den inte alls trovärdig. Det mest uppenbara exemplet är Phillip, som inledningsvis har en kraftig social fobi och knappt klarar av att vara i samma rum som någon annan; för att bara veckor senare verka helt normal och kunna umgås med hur många som helst obehindrat. Men fortfarande är det en intressant film, som håller intresset vid liv hela tiden. Grundstoryn och budskapet förhöjer också helhetsintrycket, liksom den vassa satirkänslan i början. Skådespelarinsatserna är hyfsade och alla fyller sin funktion, men ingen lär vinna några priser inom den närmaste tiden. Bäst tycker jag om Moritz Bleibtreu och Elsa Sophie Gambard, som spelar övertygande och trovärdigt. Filmen har bra foto och ett effektivt bildspråk, som fungerar bra och ger filmen en ganska autentisk känsla. Jag hoppas att TV Lies kan medföra att fler börjar ifrågasätta det nuvarande tittarmätningssystemet, och kanske även att mängden dokusåpor och realityserier på TV kan börja minska. Det kanske är för mycket begärt av en film, men det är i alla fall en bra början. Med bra budskap och en originell och intressant premiss kommer man långt, trots att filmen hade kunnat bli mycket bättre och att den här grundpremissen fungerar si och så utan humor. Trots många brister är det dock en ganska tänkvärd och minnesvärd film, och därför ger jag den med viss tvekan en svag sexa i betyg. Den kan rekommenderas för alla att se, men håller definitivt inte att ses mer än en gång.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet finns enbart i 2-kanalig stereo, och är tyskspråkigt. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på svenska, finska och norska; men märkligt nog inte danska. Det finns tyvärr ingen textning för hörselskadade. Textningen är i minsta laget och är anpassad för Widescreen, vilket medför att texten på en 4:3-TV istället blir avlång och lite svårläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av distributörsjingel och språkvalsmeny, som följs av varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är så enkel som det överhuvudtaget är möjligt. Här finns ingen bild eller bakgrund överhuvudtaget, utan enbart vit text mot svart bakgrund. Det finns inte ens någon scenvalsmeny, utan det enda som går att göra från huvudmenyn är att välja textning och att spela upp filmen. Det finns inget som helst extramaterial, vilket är beklagligt.

Recensionen skriven: 5 augusti 2009
Senast uppdaterad: 5 augusti 2009

Recensionen har lästs 3342 gånger av 1876 personer, sedan den 5 augusti 2009