Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Scanbox Entertainment Sweden AB
Bryan - Liam Neeson Kim - Maggie Grace
Lenore - Famke Janssen Sam - Leland Orser
Murad Krasniqi - Rade Serbedzija Suko - Alain Figlarz
Casey - Jon Gries Bernie - D.B. Sweeney
Jean-Claude - Olivier Rabourdin Jamie - Luke Grimes

I Taken 2008 fick vi följa den pensionerade CIA-agenten Bryan Mills i en desperat jakt, efter att hans tonårsdotter Kim blivit kidnappad av människosmugglare i Paris och tänkt sälja henne via trafficking. Nu är det dags för en uppföljare, och ett år har gått sedan händelserna i den förra filmen. Bryans f.d. fru Lenore har precis separerat från sin nya man Stuart, och i samband med det har Stuart avbeställt deras planerade utlandsresa. Den nu 18-åriga dottern Kim försöker att ta körkort. Bryan har jobb i Istanbul i Turkiet, och bjuder därför med både Kim och Lenore att följa med honom. Men de får objudet sällskap, då den albanska maffians ledare Murad Krasniqi vill hämnas på Bryan för att han dödat Murads son som höll i trafficking-härvan ett år tidigare. Maffian kidnappar därför både Bryan och Lenore, och då Kim lyckas att fly blir hon plötsligt hennes föräldrars enda hopp...

Den första Tanken var en bra film, som trots en i mina ögon ganska tråkig genre lyckades att övertyga med en intensitet och spänning som är få filmer förunnat. Då den filmen stod väl på egna ben kan man med all rätt hävda att det inte finns något behov av en uppföljare, men å andra sidan är det intressant att se att Bryans handlingar i den första filmen får efterverkningar och konsekvenser. Taken 2 når inte riktigt upp i den första filmens åtminstone för genren höga nivå, men är ändå en helt okej film. Det är charmigt och underhållande, även om storyn i sig är enklare - här rör det sig mer om ett klassiskt hämndmotiv, och den första filmens intressanta budskap och tematik kring människohandel är som bortblåst. Det blir därmed inte riktigt lika berörande som senast, men storyn är intressant och filmen förblir ändå engagerande.

Det är riktigt spännande och fartfyllt, och jag uppskattar den intensitet som genomsyrar filmen. Det är fängslande och intresset hålls vid liv på ett snyggt sätt. Dessutom lyckas filmen att återkoppla till originalfilmen på ett elegant sätt, samtidigt som det inte känns som en ren upprepning. Det är inte minst mycket värdefullt att dottern Kim, som senast trots allt var kidnappad och lyste med sin frånvaro under merparten av filmen, nu har fått ett betydligt större utrymme och är väldigt viktig för handlingen. Det uppskattar jag, och det gör att filmen får en intressant vinkling samtidigt som det inte riktigt blir lika Bryan-centrerat som senast. Det är trevligt och fascinerande, och jag uppskattar att regissören inte glömmer fokus på just rollfigurerna; som hela tiden står i centrum trots att det huvudsakligen är en lättsam actionfilm.

Det är mänskligt och det känns förhållandevis realistiskt, trots en del trovärdighetsproblem och en och annan logisk lucka. Sådant glömmer man helt enkelt bort, då filmen är så intensiv och spännande på ett mänskligt sätt. Actionscenerna som förekommer är också snyggt gjorda, och det blir inte alls lika oengagerande som action ofta har en tendens att bli. Dessutom hinner både Lenora och Kim bli mer mångbottnade än senast, och även kvinnosynen känns lite bättre än i första Taken; framförallt vad gäller Kim som är en förhållandevis stark och självsäker tjej. Istället har märkligt nog Bryan blivit en smula mer endimensionell än senast.

Allt detta gäller åtminstone länge, och de första två tredjedelarna är Taken 2 en riktigt bra film. Men tyvärr lyckas filmen inte att bibehålla samma fokus hela vägen, och mot slutet börjar filmteamet att glömma bort själva rollfigurerna för att istället bli en mer renodlad action. Då börjar det förekomma alltför många stridsscener av typen "alla skjuter mot alla", och dessutom glöms både Kim och Lenore bort när allting återigen ska kretsa kring Bryan. Då börjar det mest att handla om på hur många olika sätt man kan döda en människoskara, och det blir både segt och lite oengagerande. Det är tråkigt, när filmens första timme fungerar riktigt bra och är ovanligt lyckad för genren.

Dessutom förekommer här några klichéer för mycket, och inte minst känns det lite tråkigt att Lenora har separerat från sin nya man Stuart när filmen inleds. Det gör att det inte hinner gå många minuter av filmen innan man börjar vänta på den nästan oundvikliga romantiken mellan Bryan och hans ex-fru; vilket ärligt talat blir lite för mycket. Särskilt under en scen förekommer också lite väl tydliga trovärdighetsproblem, inte minst genom "skurkarnas" växlande intellekt; som ibland verkar tänka på allt och ibland ingenting. Det förekommer också en biljakt som visserligen är spännande och snygg, men som tyvärr blir en smula för lång för sitt eget bästa.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk i kombination med snyggt koreograferade actionscener där man aldrig glömmer bort att det faktiskt ska gå att se vad som händer; en alltför vanlig brist vid actionfilmer nuförtiden. Skådespelarinsatserna är bra, och det är trevligt att alla rollfigurer som fortfarande är med från den första filmen spelas av samma skådespelare. Liam Neeson gör en stabil och bra insats som Bryan. Maggie Grace är också mycket bra som dottern Kim, och det är roligt att hon här äntligen får någonting att arbeta med efter att bara medverkat i ungefär 10% av den första filmen. Dock börjar Maggie vara i äldsta laget för att trovärdigt kunna spela tonåring, och hon ser utan tvekan äldre ut än hon ska föreställa - trots allt har det ju gått fyra år sen den första filmen (där Maggie fungerade klart bättre som tonåring), medan det i filmens värld bara ska föreställa ha gått ett år. Maggie Grace ser visserligen yngre ut än de 28 år hon var när filmen spelades in, men någon 18-åring är hon trots allt inte. Men å andra sidan hade det varit en ännu större nackdel att byta ut henne, så i valet mellan pest och kolera tycker jag att filmteamet gjorde rätt. Famke Janssen är bra som Lenore, och gör vad som går av den ganska otacksamma rollen. För om Maggie lyste med sin frånvaro under merparten av den första filmen, så kan detsamma sägas om Famke här. Även i övrigt är det bra skådespelare, och alla gör vad som går utifrån manuset.

Taken 2 är en underhållande och intensiv film, som är fartfylld och spännande; men som tyvärr blir betydligt mindre engagerande under dess sista halvtimme då det mest börjar vara renodlad action utan en tanke på människorna. Det drar ner helhetsintrycket, men det är fortfarande en fullt sevärd film - åtminstone om man tyckte om den första filmen. Den här når tyvärr inte riktig upp till samma klass som originalfilmen, men det är inte så tokigt ändå. Samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite besviken; inte minst då en så talangfull person som Luc Besson skrivit manus och producerat. Mitt betyg stannar på en ganska stark sexa, men sjuan hade definitivt varit ett faktum om det inte blivit så pass mycket tråkigare mot slutet.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både DTS-HD och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor men har tyvärr lite väl tunna kantlinjer, som gör det svårt att läsa vid ljusare bakgrunder. Den svenska översättningen håller en förhållandevis hög klass, utan nämnvärda översättningsfel. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren och engelskspråkig. Blu-Ray-utgåvan innehåller både den biovisade versionen och en fem minuter längre Directors Cut-version. Att välja mellan dessa sker dock på ett inte helt logiskt sätt. Om man startar filmen som vanligt blir det den förlängda versionen som visas, och istället finns bioversionen med under bonusmaterial.

Som extramaterial hittar vi ett bakom kulisserna-inslag på sju minuter. Det är hyfsat intressant och en del matnyttigt tas upp, men det går inte tillräckligt in på djupet utan fokuserar mest på inspelningen av ett par actionsekvenser. Därefter återfinns ett flertal bortklippta scener på totalt 5 minuter, som är intressanta att se på men som inte tillför speciellt mycket till filmen eller handlingen. Vidare finns även ett så kallat gag reel med misslyckade tagningar; småroligt men inte mer än så. Vi hittar också en form av affischgalleri, som till ackompanjerad bakgrundsmusik visar upp hur bioaffischen för filmen ser ut i en rad länder runt om i världen. Tyvärr är de allra flesta ganska lika varann, och därför ger det inte särskilt mycket. Slutligen finns även fyra trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny. Det bonusmaterial som finns är inte så jättemärkvärdigt och inget som går in på djupet i någon högre utsträckning, men för att vara en actionfilm får man nog ändå vara förhållandevis nöjd.

Recensionen skriven: 2 april 2013
Senast uppdaterad: 3 april 2013

Recensionen har lästs 3489 gånger av 1984 personer, sedan den 2 april 2013