Tack till Njutafilms/Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Atiq Rahimi & Jean-Claude Carrière, baserat på en roman av Atiq Rahimi
Svensk distributör: Njutafilms/Studio S Entertainment
Kvinnan - Golshifteh Farahani Maken - Hamid Djavadan
Den unga soldaten - Massi Mrowat Fastern - Hassina Burgan
Den äldsta dottern - Hiba Lharrak Den yngsta dottern - Aya Abida
Mullan - Mohamed Al Maghraoui Den beväpnade mannen - Faiz Fazli

Någonstans i Afghanistan bor en ung kvinna med sin betydligt äldre make och deras två döttrar. Mannen är en f.d. krigshjälte som skadats svårt i kriget och nu har hamnat i koma. Hans utsikter är långt ifrån bra, och saken blir knappast bättre av att kvinnan inte har råd med läkemedel. När kriget kommer till området flyttar kvinnan sina döttrar till sin prostituerade faster, men kvinnan kan inte låta bli att regelbundet fara tillbaka till sin make. Han behandlade henne inte särskilt väl medan han var vaken, och nu kan hon för första gången prata med honom utan efterverkningar. Då hennes faster berättat för henne om Tålamodets sten, en sten som enligt arabisk mytologi tar emot talarens bekännelser tills den spricker och talaren blir fri, behandlar hon sin make som sin egen tålamodets sten. Och hon börjar berätta om sitt liv och sin tillvaro till en man som efter allt hon berättar förhoppningsvis inte vaknar i första taget...

Jag kanske har förmodar, men sannolikt är jag inte den enda som har mina farhågor inför att se en film från Afghanistan; ett land som vi ju alla vet lämnar en hel del övrigt att önska vad gäller bland annat kvinnosynen. Men Tålamodets sten är faktiskt en bra film, som underhåller och berör med ett påtagligt djup. Det är intressant och tänkvärt, och filmen lyckas på ett effektivt sätt att skildra verkligheten i Afghanistan utan att själv ta ställning. Det är berörande och engagerande, och det är svårt att låta bli att bli rörd av historien och de människoöden som skildras. Eller plural vet jag inte om, för till 95% handlar det just om den namnlösa kvinnan. Hon står i centrum i varenda scen, och alla andra förpassas till mindre biroller. Hon har dock blivit en mångbottnad och intressant rollfigur, och vi får lära känna henne ganska väl.

Allting är finstämt, berörande och fascinerande. Bitvis finns det också en viss spänning och en övertygande intensitet. Jag uppskattar också filmens lagom lågmälda stil, som aldrig blir rörig eller svårförståelig men heller aldrig övertydlig. Jag uppskattar också den imponerande stämningen och överlag trovärdiga stilen, som såvitt jag kan bedöma håller sig nära hur verkligheten faktiskt ser ut i Afghanistan.

Kort sagt är det svårt att inte bli imponerad av Tålamodets sten, men det är också en ganska långsam och lite teatralisk film. Det är en väldigt dialogdriven film, där det egentligen inte händer särskilt mycket utan där det istället är kvinnans dialog som allting kretsar kring. Det vägs visserligen upp av lite stridsscener utanför huset och ett fåtal tillbakablickar, men till största delen rör det sig ändå om monologer av den namnlösa kvinnan. Det kan upplevas en smula tunt och framförallt blir filmen bitvis lite väl seg. Det känns också onödigt teatraliskt, i och med att stora delar av filmen utspelas i samma rum och främst består av långa monologer. Ämnet är tacksamt och det hade för all del blivit en ypperlig teaterpjäs, men trots allt är det ju skillnad på teater och film. I bokform fungerar det sannolikt också bättre än det gör på film, där man gärna hade velat ha någonting till.

Man kan också tycka att filmen periodvis skönmålar prostitution lite väl mycket, även fast jag inser att det kanske bara är jag som läser in för mycket. Under filmens andra halva förekommer också vissa aspekter som jag känner mig tveksam till, och som gör att jag inte upplever filmens människosyn riktigt lika bra som den verkar som vid en första anblick. Slutet lämnar också en del övrigt att önska, och känns onödigt abrupt.

Tålamodets sten är en bra och underhållande film, som engagerar och berör med enkla medel. Det är en ovanligt frispråkig film, och dialogen är också riktigt lyckad. Men det rör sig trots allt om ett dialogdrivet kammarspel av teatraliskt slag, och det blir ändå en smula för händelsefattigt och långsamt för en film. Även i övrigt finns vissa brister, men det är ändå ett fängslande och rörande drama som inte lär lämna någon oberörd. Därför är jag ändå nöjd med detta finstämda och intressanta drama, och då temat är så viktigt är det en film som alla bör se - inte enbart p.g.a. filmens konstnärliga kvaliteter utan minst lika mycket på grund av ämnet. Genom de brister som finns nöjer jag mig till sist med en stabil sjua i betyg, men det är ändå en film väl värd att se.

Fotot är mycket bra, med ett effektivt bildspråk och imponerade bildkompositioner. Scenografin är också genomarbetad och trovärdig. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och framförallt är Golshifteh Farahani fullkomligt lysande i huvudrollen som den namnlösa kvinnan. Hon spelar naturligt och trovärdigt, och gör en imponerande rollprestation. Övriga skådespelare är bra, men sticker inte ut lika mycket som Golshiftehs imponerande prestation. Men så får de i ärlighetens namn heller inte alltför mycket att arbeta med.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1 på persiska, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har enbart svensk textning; inga andra språk alls och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Då mina kunskaper i det persiska språket är obefintliga kan jag inte bedöma den svenska översättningens kvalitet, men jag hittar i alla fall inget som får mig att misstänka översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en kombinerad distributörsjingel och varningstexter, som inte går att hoppa förbi men som i alla fall är betydligt kortare än Njutafilms traditionella jingel. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren och som är svenskspråkig. Det enda extramaterialet som finns är en ursprunglig biotrailer för Tålamodets sten, vilket är precis så rafflande som det låter. Slutligen finns också en rad trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial.

Recensionen skriven: 4 april 2014
Senast uppdaterad: 4 april 2014

Recensionen har lästs 3181 gånger av 1816 personer, sedan den 4 april 2014