Manusförfattare: Mitchell Lichtenstein
Dawn - Jess Weixler Tobey - Hale Appleman
Kim (Dawns mamma) - Vivienne Benesch Bill (Dawns styvpappa) - Lenny von Dohlen
Brad - John Hensley Melanie - Nicole Swahn
Ryan - Ashley Springer Dr. Godfrey - Josh Pais
Gwen - Julia Garro Phil - Adam Wagner

Det finns en gammal myt som spridits över hela världen, och som fått det latinska namnet "Vagina dentata" - direkt översatt betandad vagina. Det har förekommit i bl.a. grekisk och egyptisk mytologi, och handlar om kvinnliga varelser med huggtänder i det kvinnliga könsorganet. Hur absurt det än må låta, så är det faktiskt en välspritt myt som finns dokumenterad i många länder i världen. Troligen har den sitt ursprung i mäns rädsla för sex under äldre tider. Den myten har amerikanska Mitchell Lichtenstein tagit tillvara på, i sin långfilmsdebut med rysarkomedin Teeth. Denna lågbudget-independentfilm har vunnit priser på Sundance och andra stora filmfestivaler, men har i de flesta länder släppts i större skala först på DVD. Sverige är inget undantag, men ärligt talat blev jag lite förvånad över att filmen överhuvudtaget släppts här. I centrum står 16-åriga Dawn O'Keefe, som vuxit upp precis i närheten av ett stort kärnkraftverk tillsammans med sin mamma, styvpappa och den måttligt trevliga styvbrodern Brad. Dawn lider av en mycket udda mutation i underlivet, troligen till följd av kärnkraftsutsläppen. Precis som i myten har hon nämligen tänder i sin vagina. Hon är dock lyckligt ovetande om den lilla detaljen, då hon alltid varit oförklarligt rädd för sex. Därför har hon också valt avhållsamhet, och är aktiv i en religiös organisation som propsar på att man ska vänta med sex tills man gift sig. På en av de religiösa mötena kommer hon i kontakt med den jämnåriga tonårskillen Tobey, och de blir attraherade av varann. Då Dawn är besatt av tanken på att inte ha sex innan äktenskapet, så undviker hon att träffa Tobey på tu mans hand, utan håller sig till att umgås tillsammans i större grupper. Men efter en tid lyckas hon inte längre att motstå sina känslor, och hon och Tobey träffas i en hemlig grotta i ett vattendrag i närheten. Men när Dawn blir osäker på om hon verkligen vill gå hela vägen, så blir Tobey påflugen och tvingar sig på henne. Det borde han inte ha gjort, för strax därpå hugger huggtänderna i Dawns underliv av Tobeys penis och kvar blir bara blodiga smårester där hans könsorgan en gång var - till både Tobeys och Dawns chock...

Teeth är onekligen den mest udda och skruvade idén som världen någonsin skådat, och jag hade aldrig kunnat drömma om att någon verkligen skulle göra film av det här. Visserligen bygger det som sagt på en riktig myt (något jag inte var medveten om innan jag såg filmen), men från tanke till handling är ändå steget långt. Därför har det blivit en mycket originell och annorlunda film, som inte liknar något man tidigare sett. Därför visste jag inte vad jag kunde vänta mig av en sådan här film, men dessbättre visade det sig snart vara en ganska lyckad film. Det är en kul och smart idé, som genomförts på ett relativt lyckat sätt. Av någon anledning har filmen officiellt marknadsförts som en rysarkomedi - det är något som åtminstone undertecknad tycker är mycket märkligt, då jag inte uppfattade särskilt mycket komedi i filmen. Visst är det småroligt vid en del tillfällen med intelligent svart humor, men några stora skratt väntar inte och längre än till leenden och småskratt gick det aldrig. Kanske är det här en sorts humor som jag helt enkelt inte förstår mig på, då en del andra recensioner velat göra gällande att det är en väldigt rolig film. En komedi som man inte skrattar särskilt mycket åt låter som en stor nackdel, men dessbättre fungerar filmen ändå ganska väl som drama. Med intressanta rollfigurer, trovärdig dialog och en intressant handling kommer man långt, och faktum är att filmen i all sin absurdhet ändå kändes ganska realistisk (!). Det är också tveksamt om den verkligen kan klassas som en rysare. Merparten av tiden fungerar filmen mer som drama, och någon jättekuslig film är det knappast. Dock är några scener det mest äckliga och obehagliga som jag sett på mycket länge, då filmen inte lämnar någonting till fantasin vad gäller de avhuggna manliga könsorganen. Specialeffekterna ser trovärdiga ut, och det är några mycket makabra scener vi får se. Jag blev minst sagt chockad, och än idag kan jag inte förstå att filmen lyckats att passera filmcensuren i USA. Det finns ett flertal scener i filmen som många inte kommer att glömma på mycket lång tid, och det är säkerligen en hel del som drar sig för att ha sex de närmaste dagarna efter att ha sett det här. Den någorlunda realistiska känslan förstärks av att Dawn blivit en mångbottnad och genomarbetad rollfigur, vlket är lite ovanligt för sådana här filmer. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och i synnerhet Jess Weixler är ett riktigt fynd som Dawn. Hon gör en lysande insats, och spelar både starkt och trovärdigt. Det här är en av de bästa skådespelarinsatserna jag sett på länge, och jag ser fram emot att se vad Jess kan åstadkomma i framtiden. I övrigt är det inte lika gott ställt.

Alla andra spelar godkänt, men utan att utmärka sig. Jag störde mig mest över John Hensley som Brad, som visserligen inte alls spelar dåligt, men gör en för stereotyp och klichéartad rolltolkning. Dessutom gör Hale Appleman ett lite för stelt och opersonligt intryck som Tobey, och därför känns romansen mellan honom och Dawn inte helt trovärdig.Men det största problemet med Teeth är egentligen den första halvtimmen, som känns som en övertydlig religiös propagandafilm, och inledningsvis började jag undra om jag kanske satt på fel film och att det rörde sig om någon propagandafilm för avhållsamhet av någon frikyrkoorganisation. Det är givetvis avsiktligt från regissörens sida som kontrast mot det som komma skall, men det förändrar inte det faktum att det blivit alldeles för övertydligt och magstarkt. Jag irriterade mig en hel del på det, och hade inledningsvis svårt att leva mig in i filmen. Kanske upplevs det här mindre märkligt i USA än i Sverige, då religiösa organisationer som uppmuntrar till avhållsamhet trots allt är ganska vanliga i USA och liknande fenomen som i filmen nog inte är så ovanliga där borta. Men i Sverige skulle nog de allra flesta tycka att det blev för mycket, och Mitchell Lichtenstein borde verkligen ha tonat ner den inledande halvtimmen en del. Man kan också tycka att de manliga karaktärsporträtten i filmen lämnar en del övrigt att önska - de flesta manliga rollfigurer är tämligen endimensionella, och egentligen finns inga riktigt sympatiska killar alls. Men det gör egentligen inte så mycket, då det trots allt ska vara Dawn som naturligt ska stå i centrum och killarna i filmen därför blir av underordnad betydelse. Dessutom kan man tycka att manuset hade kunnat finslipas lite mer, och en del påbörjade sidohandlingar avslutas aldrig, varför en del frågetecken kvarstår när sluttexterna börjar rulla. Teeth har visserligen en ganska tunn story, men det enkla och smarta konceptet utnyttjas till fullo, och därför har det ändå blivit en ganska bra film. Mitchell känns lite oslipad som regissör, och i grunden snygga miljöer utnyttjas aldrig så långt som det borde ha gått. Men det här är trots allt hans långfilmsdebut som både regissör och manusförfattare, och jag har sett många betydligt värre debutfilmer i mina dagar. Trots flera brster och en ganska påfrestande första halvtimme, så har Teeth trots allt en så originell idé och chockerande scener att jag ändå måste rekommendera filmen för de allra flesta. Betygsmässigt räcker det till en stark sexa, och om den första halvan bara hade tonats ner så vore det solklart med en sjua. Men vill du behålla maten, kan det vara en klok idé att inte äta medan du ser de mest minnesvärda scenerna i filmen...

Teeth återges på den skandinaviska DVD-utgåvan med bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket i klartext innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS (båda på engelska). Det är ovanligt och positivt med DTS-ljud, även om undertecknad tyvärr inte har utrustning för att kunna spela upp det. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, även om svärtan lämnar en del övrigt att önska. Textning finns på svenska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade och döva. DVD-skivan inleds med språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är på engelska oavsett valt språk men är stilren och stillastående. Väljer man att spela filmen visas först en distributörsjingel på 10 sekunder, innan själva filmen börjar. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt. Enligt uppgift har filmens amerikanska DVD-utgåva en del extramaterial, däribland en bakom kulisserna-dokumentär, kommentatorspår och bortklippta scener. Men tyvärr går vi miste om allt detta i Skandinavien, och det är verkligen beklagligt att Noble Entertainment inte kunnat licensiera det befintliga bonusmaterialet även till den skandinaviska utgåvan.

Recensionen skriven: 17 april 2009
Senast uppdaterad: 17 april 2009

Recensionen har lästs 3417 gånger av 1852 personer, sedan den 17 april 2009