Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Les - Ethan Hawke Diane - Emily Mortimer
Johnny - Emile Hirsch Teddy - Avan Jogia
Harriet - Julianne Nicholson Prudence - Nadia Alexander
Rooster - Thomas Hettrick Syd - Cass Dillon
Eric - Eric Elizaga Tory - Jeff O'Donnell
Jude som barn - Henry Kelemen Sjuksköterskan - Charlotte Ubben

16-åriga Jude bor i Vermont med sin mamma Harriet och sin syster Prudence. Året är 1987, och Jude tillbringar merparten av tiden med att bland annat knarka med sin bästa vän Teddy. Judes pappa bor i New York tillsammans med sin flickvän Diane och hennes dotter Eliza. När Eliza kommer till Vermont på besök tillbringar hon mycket tid med de båda vännerna, och i synnerhet Teddy som hon har sex med. Efter för hårt festande blir Jude medvetslös medan Teddy dör. Efter det får Jude tills vidare flytta till sin pappa Les, men han livnär sig som knarklangare och är kanske inte det allra bästa sällskapet för en festande 16-åring. Eliza upptäcker att hon är gravid, och ber Jude om hjälp att hitta åt Teddys bror Johnny; hans enda levande släkting efter Teddys bortgång.

Det låter kanske inte alltför originellt, och i mångt och mycket är det nog heller inte det. Men Ten Thousand Saints känns ändå förhållandevis nyskapande, och lyckas att göra något relativt nytt av ett bekant upplägg. Resultatet är en bra men något ojämn film, men där det utan tvekan är de positiva egenskaperna som väger över. Det har blivit en engagerande och fascinerande film, som håller intresset vid liv på ett elegant sätt. Det är stämningsfullt och finstämt, trots att filmen skildrar måttligt fina miljöer som till syvende och sist närmast kan beskrivas som misär.

Filmen har både värme och hjärta, samtidigt som manuset är hyfsat intelligent. Här finns nästan ingen humor, utan det är genomgående ett seriöst men samtidigt ganska lättsamt drama - en svår balans, men den fungerar över förväntan här. Filmen har en övertygande atmosfär, och överlag känns filmen trovärdig. Tempot är relativt lågt och filmen tar god tid på sig att introducera rollfigurerna och storyn. Jag önskar att inledningen, med Judes och Teddys måttligt ansvarsfulla beteende hade kunnat tonas ner en aning; för det blir lite tröttsamt att se två tonåringar knarka med allt som går. Men när filmen väl kommer igång växer den genast, och trots att tempot fortsätter att vara relativt lågt förblir det fängslande hela tiden och utan att det någonsin upplevs segt eller tråkigt.

Här finns också ovanligt mångbottnade rollfigurer, som varken är förskönade eller genomonda. Här finns ingen egentlig antagonist och inga tydliga motståndare. Trots titeln är de flesta verkligen inga helgon, men samtidigt finns det något gott hos alla rollfigurer. Alla har båda goda och dåliga egenskaper, och därför kan man relatera till de flesta på ett sällsynt lyckat sätt. Flera av dem genomgår också trovärdiga karaktärsutvecklingar, och det märks att mycket energi lagts på just personporträtten i manuset. Det är en trevlig omväxling, och gör att filmen upplevs betydligt mer verklighetstrogen. För i verkligheten är ju trots allt nästan ingen helt ond eller helt god. Nu hoppas jag att de flesta fäder inte brukar bjuda sina tonåriga barn på knark (!), men trots att han inledningsvis känns lite för extrem utvecklas även Les till att bli någorlunda sympatisk och med flera fina egenskaper. Åtminstone för mig är det dock Eliza som känns mest sympatisk och genomarbetad, och det är omöjligt att inte tycka om henne. Även Jude utvecklas dock till någon man faktiskt bryr sig om, efter en måttligt lovande inledning där han och Teddy i stort sett bara knarkar och sniffar på allt som går.

Men fastän alla rollfigurer är nyanserade har somliga inte fått det utrymme de förtjänar. Det gäller framförallt Judes syster Prudence och bandmedlemmen Rooster, där i synnerhet den sistnämnda är ganska viktig för handlingen men får trots allt knappt något utrymme alls - båda två skymtar bara förbi i några få scener vardera, och vi får egentligen inte en chans att lära känna dem alls. Jag tycker också att Elizas mamma Diane genomgår lite orealistiska förvandlingar, från att inledningsvis kännas både stereotyp och endimensionell till att lite senare bli förhållandevis mångbottnad.

Ten Thousand Saints har tyvärr också blivit lite ojämn, mycket beroende på att manusförfattarna försökt att gapa över lite för mycket. Här finns ett stort persongalleri och många sidohistorier - de ämnen som filmen tar upp är många till antalet; kanske lite för många för en film av den här längden. Det har lett till att flera av sidohistorierna inte får något egentligt slut, utan rinner mest ut i sanden. Huvudhistorien känns avslutad, men det finns mycket annat som förblir lite oklart. Att den avslutande epilogen bara består av en eller ett par meningar känns också lite onödigt kortfattat, som gör att det är mycket man undrar över och inte får någon klarhet i.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk och en del hyfsat vackra scener. Dialogen är ovanligt trovärdig, och det förekommer nästan aldrig konstlade repliker på samma sätt som i många andra filmer. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Asa Butterfield gör en stabil och trovärdig rollprestation i huvudrollen som Jude. Han är kanske ingen suverän skådis, men gör ändå ganska bra ifrån sig här - inte alltför minnesvärd, men heller på intet sätt dålig. Hailee Steinfeld är i vanlig ordning utmärkt, och gör en mångfacetterad och stark rollprestation som Eliza som inte kommer lämna någon oberörd. Hon spelar trovärdigt in i minsta detalj och övertygar starkt i en ovanligt svår roll. Ethan Hawke är bra som Les, och gör bra ifrån sig men spelar ungefär samma slags roll som Ethan alltid gjort; men det gör han i och för sig desto bättre. Emily Mortimer är bra som Diane, men får inte lika mycket att arbeta med som de tidigare nämnda. Emile Hirsch är riktigt bra som Johnny, och spelar stabilt och trovärdigt i en förhållandevis utmanande roll.

Ten Thousand Saints är en charmig, berörande och underhållande film; som trots ett relativt långsamt tempo förblir engagerande från början till slut. Filmen förtjänar en eloge för de ovanligt nyanserade personporträtten, där ingen är helt god men heller inte helt ond, utan alla känns äkta och mångfacetterade. Det har dock blivit en lite ojämn film, och medan många scener är mycket starka och berörande är det andra som känns mer tveksamma. Det förekommer lite för många rollfigurer och sidohistorier för att kunna göra alla rättvisa under en enda film, vilket sannolikt beror på den litterära förlagan - trots allt är det alltid svårt att filmatisera böcker, då man inte kan skildra sidohistorier och rollfigurer på samma sätt på film som i litteratur. Men överlag är det ändå en riktigt bra och välgjord film, som är väl värd att se för de allra flesta men som kanske inte är riktigt så minnesvärd som den hade kunnat bli. Mitt betyg blir därför en stabil sjua, trots att filmen under dess bästa stunder hade förtjänat ett högre betyg än så.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1 (fullskärm på en Widescreen-TV), medan ljudet är i Dolny Digital 5.1 på engelska samt dubbade ljudspår på fyra andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är överlag bra. Filmen är textad på hela 21 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst.

När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny fördelat på två sidor - för att kunna hitta åt svenska måste man därför klicka på en högerpil för att därigenom komma till en andra sida med fler språk; aningen lurigt. När man valt språk kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och stillastående men som är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval är knappast lika självklart. När man spelat filmen klart visas plötsligt varningstexter på ett 30-tal olika språk (!), som tar ungefär fyra minuter innan man äntligen kommer tillbaka till menyn. Det går tyvärr inte att hoppa över varningstexterna, men det går i alla fall att spola på bild, så bara man har en DVD-spelare med väldigt snabb spolning/bildsökning blir det inte så vansinnigt irriterande. Tyvärr finns inget bonusmaterial alls, vilket är tråkigt om än inte alltför förvånande för en film som inte gått på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 16 juni 2016
Senast uppdaterad: 16 juni 2016

Recensionen har lästs 2626 gånger av 1494 personer, sedan den 16 juni 2016