Burt Hartman - Paul Rae Farnsworth - Richard Riehle
Gavin - David Born Arlene - Sue Rock
Drayton Sawyer - Bill Moseley Boss Sawyer - Gunnar Hansen
Verna Carson Sawyer - Marilyn Burns Loretta Sawyer - Dodie Brown
Farfar Sawyer - John Dugan Sally - Elena Sanchez / Marilyn Burns
Ollie - Ritchie Montgomery Hargrove - Scott Martin

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Tobe Hooper började sin karriär med Eggshells, och har främst varit verksam inom rysargenren - sina 70 år till trots är han fortfarande verksam, där han nu senast under 2012 släppte skräckfilmen Djinn. Men han lär för alltid förbli mest förknippad med den klassiska och löst verklighetsbaserade rysaren Motorsågsmassakern från 1974; en film som orsakade enorma debatter i många länder i världen när den kom och har kommit att bli den filmen som främst förknippats med filmvåld. I Sverige totalförbjöds filmen av Statens biografbyrå, och blev inte tillåten av filmcensuren förrän 1994 i något nedklippt skick och 2001 i sin helhet. Motorsågsmassakern fick tre uppföljare mellan 1986 och 1994, som också samtliga blev totalförbjudna i Sverige (ett mycket ovanligt grepp på 1990-talet). 2003 kom The Texas Chainsaw Massacre, en nyfilmatisering av den första filmen producerad av Michael Bay, som senare resulterade i en så kallad "prequel" (uppföljare som utspelas före originalfilmen) 2006. Och nu är det på sätt och vis dags att återgå till ursprunget igen, när den nya filmen The Texas Chainsaw Massacre 3D fått premiär - en uppföljare till originalfilmen från 1974, som helt bortser från alla senare filmer i serien. Bakom regi står John Luessenhop, och filmen går nu upp på svenska biografer några veckor efter den amerikanska världspremiären. Dessbättre är den svenska lagstiftningen som tillät totalförbud eller censurklipp i filmer borta sedan ett par år tillbaka, för annars hade nog även denna varit en het kandidat...

Handlingen tar sin början direkt efter slutet på originalklassikern från 1974, då den unga Sally mot alla odds lyckats överleva motorsågsmassakern av den maskerade mannen Leatherface som dödade alla hennes vänner. Hon berättar hela historien för polisen i Newt i Texas, som snabbt misstänker att gärningsmannen är den förståndshandikappade Jedidiah "Jed" Sawyer; en av medlemmarna i den ökända familjen Sawyer. Polisen beger sig till familjen Sawyers herrgård, men får snart sällskap av en arg folkmassa med stadens invånare som fått nys om massakern. Stadens borgmästare Burt Hartsman är en av dem, och tillsammans bestämmer sig borgmästaren och invånarna för att sätta eld på hela herrgården för att en gång för alla döda Jed - tillsammans med ett gäng oskyldiga människor. Innan dess hittar dock en av stans invånare, Gavin Miller, ett litet spädbarn som är dotter till Jeds syster Loretta. Gavin och hans fru Arlene har alltid försökt få barn, så han kidnappar helt sonika den lilla flickan och mördar hennes mamma. Gavin och Arlene uppfostrar den lilla flickan, som de kallar Heather, som sin egen. Flera decennier senare får Heather reda på att hennes biologiska mormor Verna Carson precis dött och att Heather fått ärva allt av henne. Då kommer sanningen om "adoptionen" fram, och upprörd sticker Heather tillsammans med hennes pojkvän Ryan och kompisarna Nikki och Kenny till Newt i Texas för att ta emot arvet. Arvet består till största delen av det hus där motorsågsmassakern mot Sally och hennes vänner en gång inträffade, och de bestämmer sig för att stanna ett litet tag i det vackra huset. Men huset är inte fullt så övergivet som de räknat med...

Originalfilmen Motorsågsmassakern från 1974 är även med dagens mått mätt en helt okej och fullt sevärd film, och är ganska äcklig och obehaglig än idag, även om den kan upplevas lite långsam i dagens läge (i synnerhet den första halvtimmen). De senare uppföljarna har jag dock inte alls sett. Vid nya The Texas Chainsaw Massacre har man alltså valt att bortse från de senare uppföljarna (troligtvis en bra idé), för att istället fortsätta precis där den första filmen slutade. Den nya filmen inleds med en kort resumé på 2 - 3 minuter av vad som hände i den första filmen, bestående av återanvända filmklipp från den filmen, innan den nya handlingen tar vid. Det är en bra idé, och även om resumén är kort så får man veta tillräckligt så att även de som inte sett originalfilmen hänger med i den nya handlingen.

I dagens läge kan man knappast påstå att konceptet är alltför originellt längre, men The Texas Chainsaw Massacre 3D är faktiskt en ganska bra film, och bättre än jag hade väntat mig. Storyn är intressant, och jag uppskattar att vi här får lite mer bakgrundsinformation som gör att man ser den första filmen ur ett lite annat perspektiv än tidigare. Det är fascinerande, om än ganska traditionellt och utan någon alltför stort djup. Efter en relativt kort och intensiv prolog i "dåtid" (1973) fortsätter filmen i nutid, och då blir det precis som med den första filmen inledningsvis ganska långsamt. Filmen tar god tid på sig att presentera rollfigurerna och grundpremissen, men det upplevs inte lika segt som i originalfilmen då vi här får lära känna karaktärerna något bättre än då. Det finns en viss lågmäld humor, och överlag är rollfigurerna intressanta. Men precis som den första filmen ganska tydligt fokuserade på Sally, så är det utan tvekan Heather som är det största fokuset här - under förhållandevis långa partier är hon ensam person i bild. Det är förvisso förståeligt, men det gör att man inte riktigt bryr sig om vad som händer med de andra i samma utsträckning.

Jag får dock inte riktigt tidsaspekterna att hänga ihop logiskt, då de nutida scenerna ser ut att vara moderna och troligtvis ska föreställa vara nutid (sannolikt 2012) - bl.a. förekommer moderna smartphones och annat som inte funnits så jättelänge. Men då vi vet att händelserna i den första filmen inträffade 1973, så skulle det innebära att Heather (som var ett spädbarn i de scenerna) är minst 39 år gammal, och det finns inte en chans i världen att hon verkligen ska föreställa vara så gammal. Hon ser i mina ögon mer ut att vara 20 - 25 år, och skådespelerskan är i dagsläget 26 år gammal. Att döma av Heathers ålder kan handlingen rimligtvis inte utspelas senare än 1998 (hellre tidigare), och då fanns knappast moderna smartphones med videoinspelningsfunktion (som förekommer i filmen) - dessutom vill jag minnas att en del gravstenar på kyrkogården i filmen har betydligt senare dödsdatum än så angivna. Jag vet ärligt talat inte vad tanken är, men jag får det i alla fall inte att gå ihop logiskt i vilket fall som helst. Samtidigt har jag dock svårt att tro att manusförfattarna kan ha gjort så klantiga misstag, så jag vet inte om det trots allt finns någon logisk förklaring som inte undertecknad lyckats uppfatta.

Om man bara inte hänger upp sig på den märkliga tidsaspekten är det dock en riktigt underhållande film, som är både spännande och obehaglig. Den första dryga halvtimmen väntar inte mer än en stigande obehagskänsla - ungefär på samma sätt som i originalfilmen - men sen kommer filmen igång på allvar och blir bitvis riktigt otäck och blodig. Det förekommer en del riktigt äckliga och obehagliga scener, men tempot är lagom intensivt och det är bara ibland som de riktigt hemska scenerna förekommer. Annars är det mest spännande och lite obehagligt, och jag uppskattar att inte filmteamet försökt att vräka på med makabra scener oavbrutet, för då är det lätt hänt att man blir avtrubbad. Det här är en bra balans, som gör att man faktiskt blir chockad när de riktigt otäcka scenerna förekommer, och då och då hoppar man till i biofåtöljen. Medan den första filmen ser satsade på psykologisk skräck, där den grövsta tortyren skedde utanför bild, så har det här filmteamet valt motsatt riktning. Här visas ganska mycket, och det förekommer en del riktigt grova scener; på gott och ont.

Det är samtidigt ganska oförutsägbart, och jag uppskattar att manusförfattarna lagt till en del nya beståndsdelar så att det inte alls känns som en upprepning av de tidigare filmerna. Filmen lyckas på ett elegant sätt att hylla och hedra 1974 års klassiker och bibehålla samma premiss, men samtidigt utan att det blir en upprepning eller samma scener som där. Det fungerar riktigt bra, och har man nyligen sett originalfilmen är det rätt kul att lägga märke till de subtila referenser som förekommer till den filmen. Det är också en både underhållande, otäck och spännande film som överlag håller intresset vid liv. Tiden går också ganska snabbt, och de en och en halv timmarna som filmen räcker kändes faktiskt som kortare tid än så.

Ibland kan jag dock tycka att filmteamet har valt att frossa i otäcka effekter lite för mycket, där man får intrycket att regissören överutnyttjat moderna möjligheter till specialeffekter genom att visa riktigt makabra scener lite för ofta och länge. Det är visserligen inte så ofta, men vid några tillfällen blir det ändå lite för magstarkt även för undertecknad. Jag stör mig också på en del onödiga skräckfilmsklichéer, som exempelvis det faktum att Heather och andra som springer ifrån galningen med motorsåg har en tendens att snubbla på nästan allt; enbart för att den maskerade mannen ska hinna komma närmare så att det blir mer spännande. Det har man sett lite för mycket av som det är, och en del av rollfigurerna känns också en smula stereotypa.

När filmen tar sådan tid på sig att presentera handlingen och rollfigurerna känns det också tråkigt att vi trots allt inte får veta tillräckligt om flera av de andra rollfigurerna, som gör att man i slutändan främst bryr sig om Heather. Jag kan också tycka att manusförfattarna missat en gyllene chans genom att inte ta upp den enda överlevande från den första filmen, Sally, som bara medverkar i de allra första minuterna av den här filmen och sen lyser med sin frånvaro. Jag hade verkligen velat se mer av henne, och veta mer om vad som hände med henne efter massakern. När man gör en sådan här direkt fortsättning känns det lite egendomligt att nästan helt bortse från den första filmens huvudroll. Slutet känns också en smula antiklimaktiskt och långsökt.

Fotot är snyggt, och filmen har riktigt bra specialeffekter som gör att allting ser verkligt ut - här kan man inte ens se vad som är datoranimerat och vad som åstadkommits via mer traditionella medel (såsom prostetiska effekter eller dockor), och precis så ska det se ut. Skådespelarinsatserna är bra, och framförallt är Alexandra Daddario utmärkt i huvudrollen som Heather. Hon gör en imponerande insats, och spelar övertygande och trovärdigt. Tania Raymonde är bra som Nikki, och Keram Malicki-Sánchez är bra som Kenny. Jag blev tyvärr inte lika imponerad av R&B-sångaren och hip hop-artisten Trey Songz, som gör en ganska stel och opersonlig rollprestation. Tyvärr märks det att hans främsta yrke inte är skådespelare utan artist.

The Texas Chainsaw Massacre 3D lär inte gå till världshistorien som något cinematografiskt mästerverk, och visst finns det en del brister - såsom vissa logiska luckor, ett väl långsamt tempo i början och en och annan manusbrist. Men trots bristerna är det en underhållande, spännande och otäck film; som åtminstone har ett visst djup. Det är mer än man kan säga om många andra skräckfilmer, så om man vet vad man ger sig in i blir man sannolikt inte besviken. Och med dagens mått mätt är filmen minst lika bra som originalfilmen från 1974, och det är trots allt inte många uppföljare man kan säga det om. Har man bara överseende med en del luckor och några riktigt otäcka scener, så är det absolut en film värd att se. Betygsmässigt når filmen upp i en svag sjua, och vore det inte för slutet hade jag valt en vanlig sjua. Om ni ser filmen på bio, gör inte misstaget att lämna salongen när sluttexterna börjar rulla - då missar ni en kort men bra extra scen, som visas efter alla sluttexter.

Recensionen skriven: 1 februari 2013
Senast uppdaterad: 1 februari 2013

Recensionen har lästs 3828 gånger av 2305 personer, sedan den 1 februari 2013