Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Adam - Mark Ruffalo Phoebe - Gwyneth Paltrow
Neil - Josh Gad Dede - Alecia Moore
Mike - Tim Robbins Katie - Joely Richardson
Danny - Patrick Fugit Becky - Emily Meade
Charles - Isiah Whitlock Jr. Roberta - Carol Kane
Margo - Michaela Watkins Ana - Natalia Volkodaeva

Den amerikanska manusförfattaren och producenten Stuart Blumberg har blivit känd för att skriva manus till filmer såsom Tro, hopp, kärlek, The Girl Next Door och häromåret Oscarsnominerade The Kids Are All Right. Nu har han debuterat som regissör genom den romantiska dramakomedin Thanks for Sharing, som han också själv skrivit manus till tillsammans med skådespelaren Matt Winston. I Sverige släpps filmen direkt på DVD och Blu-Ray.

Adam, Neil och Dede träffas i en stödgrupp för sexmissbruk; dit Adam och Dede sökt sig frivilligt medan Neil tvingats dit av rätten sedan han lite för närgånget börjar röra vid kvinnor i tunnelbanan. Adam har varit "nykter" i fem år och på en fest träffar han en dag atleten Phoebe. De inleder ett förhållande, men Adam har svårt att berätta för henne om sitt missbruk. Under tiden har Adams sponsor Mike helt andra problem - han har varit nykter från både sex- och alkoholmissbruk i över ett decennium och lever i ett stabilt förhållande med frun Katie; men deras narkotikaberoende son dyker plötsligt upp från ingenstans och vill gottgöra för tidigare synder. Neil och Dede försöker sig på en platonisk vänskap, vilket inte alltid är helt lätt med personer av motsatt kön.

Thanks for Sharing tar onekligen upp ett intressant och fascinerande ämne, som tål att uppmärksammas och som inte särskilt många filmer har uppmärksammat tidigare. Resultatet är en bra och underhållande film, men som tyvärr också är lite ojämn. Det är en intressant och charmig historia, som håller intresset vid liv på ett snyggt sätt. Det är engagerande och trevligt att titta på, samtidigt som filmen har en djup och seriös underton om sexmissbruk. Allting har gjorts med glimten i ögat, och därför upplevs det aldrig direkt högtravande utan resultatet är en lagom lättsam film.

Det är trovärdigt och genomarbetat, och åtminstone för mig som "lekman" upplevs filmen realistisk. Periodvis är det ganska roligt, och man får skratta en del då och då. Samtidigt är det långt ifrån någon renodlad komedi, utan det är minst lika mycket ett seriöst men ganska lättsamt drama. Bitvis är det både berörande och riktigt gripande, och vid några tillfällen är det svårt att inte fälla en och annan tår.

Men tyvärr är filmen också lite ojämn, och det känns ibland som att Stuart Blumberg inte kunnat bestämma sig för vilket ben han ska stå på. En del av humorn missar målet, och gör att det som är menat som roligt mer upplevs fånigt eller tramsigt. Ibland verkar manusförfattarna också ha haft svårt för blandningen mellan komedi och drama; bland annat är vissa scener som skildrar abstinensbesvär gjorda för komisk effekt medan andra scener som egentligen skildrar samma sak känns gjorda på blodigt allvar. Det gör att det ibland upplevs en smula forcerat, och det verkar som att Blumberg haft svårt att bestämma sig för om det är komedidelen eller dramadelen som är det väsentliga.

Vissa rollfigurer får vi heller inte lära känna tillräckligt väl för att de till fullo ska kännas äkta och mångbottnade, och framförallt sidohistorien med Mike och Katie får inte alls samma tyngd som de övriga relationerna. Trots en ganska lång speltid på 1 timme 52 minuter räcker det inte till för att alla rollfigurer ska hinna få ett tillräckligt djup, och därför fungerar filmen inte alltid klanderfritt som drama. Vid vissa tillfällen kan Thanks for Sharing också upplevas övertydlig, framförallt när det vid några tillfällen är uppenbart att filmen vill fungera som pekpinnar om moral och hur "allting ska vara"; och det är något man inte brukar förknippa med Stuart Blumbergs tidigare mer lågmälda manus. På gott och ont visar filmen också väldigt lite sex, vilket i och för sig är en uppfriskande attityd men kan kännas egendomligt när det trots allt handlar om sexberoende.

Fotot är enkelt men snyggt, och filmen har också bra musik. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Mark Ruffalo gör en stabil och bra insats som Adam, och Gwyneth Paltrow är riktigt bra som Phoebe. Alecia Moore (mer känd som sångerskan Pink) är mycket bra som Dede, och jag blev mycket positivt överraskad då jag inte visste om att hon faktiskt kan agera. Josh Gad är riktigt bra som Neil, och lyckas att göra någonting mer än väntat av den inledningsvis ganska stereotypa rollfiguren. Tim Robbins är helt okej som Mike, men tillhör onekligen en av de svagare korten i ensemblen. Joely Richardson är som vanligt bra, men får inte mycket att arbeta med som Katie; en i grund och botten intressant rollfigur men som fått orimligt lite utrymme och ganska få nyanser.

Thanks for Sharing är en bra och underhållande film, som är både charmig, smårolig och berörande. Den är välgjord, har ovanligt bra dialog och med bra skådespelare. Men filmen lider av vissa brister med manuset, som gör den mer ojämn än nödvändigt. Blandningen av allvar och humor fungerar bitvis inte så bra som man hade önskat, varför man vid några tillfällen inte riktigt kan avgöra om scenerna är menade att vara humoristiska eller inte. Det är en svår balansgång mellan drama, komedi och romantik; och den här filmen lyckas inte alltid att få till en tillfredsställande balans. Men det är ändå en både underhållande och tänkvärd film, som är väl värd att se för de flesta; men som jag samtidigt ändå inte kan låta bli att känna mig besviken på. Betygsmässigt förtjänar filmen en stabil sjua, men den är ojämn och de bästa scenerna hade förtjänat ett högre betyg än så.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet finns i både DTS-HD 5.1 och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är för liten men är ändå hyfsat lättläst; fast tyvärr är kantlinjerna i tunnaste laget vilket gör texten blir ganska svår att läsa vid de scener som har ljusare bakgrunder. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men tyvärr endast engelskspråkig.

Som extramaterial hittar vi en 12 minuter långt inslag med intervjuer med några av skådespelarna. Det rör sig om fyra olika inslag där antingen en eller två skådespelare intervjuas åt gången, och allt återges endast som ett komplett block (det går alltså inte från menyn att välja vilka intervjuer man vill se). Det är ganska intressant, och vi får veta en del matnyttigt. Fast tyvärr blir det periodvis lite för mycket "ryggdunkande" och dessutom ställer intervjuaren ibland både märkliga och ovidkommande frågor. Jag har exempelvis svårt att se varför skådespelare ska besvara närgångna frågor om hur sexberoende fungerar - vill man gå in på detaljer om sådant vore väl någon form av expert inom området lämpligare att fråga...? Därutöver finns även trailers för fyra andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls, utan återges endast på engelska.

Recensionen skriven: 25 september 2014
Senast uppdaterad: 26 september 2014

Recensionen har lästs 3040 gånger av 1760 personer, sedan den 25 september 2014