Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Poundcake - Nadji Jeter Dumbo - Tony Revolori
Överste Vosch - Liev Schreiber Sergeant Reznik - Maria Bello
Oliver Sullivan - Ron Livingston Lisa Sullivan - Maggie Siff
Lizbeth - Gabriela Lopez Julia - Bailey Borders
Hutchfield - Terry Serpico Jeremy - Parker Wierling
Tank - Flynn McHugh Major Bob - Michael Beasley

Cassie Sullivan är en helt vanlig 16-årig tjej på en gymnasieskola utanför Cleveland i Ohio; hemligt förälskad i Ben och lever ett fridfullt liv med sin lillebror Sam och deras föräldrar. Men allt förändras den dag rymdskepp dyker upp ovanför Ohio och flera andra städer, och flera vågor av attacker inleds. Först lyckas utomjordingarna att förstöra all elektricitet på hela jorden. Under den andra vågen inträffar kraftiga jordbävningar och flodvågor över hela världen, och i stort sett alla kuststäder totalförstörs. Till den tredje vågen lyckas utomjordingarna att mutera fågelinfluensan, till den grad att över hälften av jordens befolkning dör; däribland Cassies mamma. De överlevande samlas i stora flyktingläger, och en dag får de besök av militärer som berättar att den fjärde vågen nu har inletts, då utomjordingarna har börjat att ta över människor och styra dem. Alla barn och ungdomar skickas iväg till en militärbas ett dussintal mil bort, medan alla vuxna får stanna kvar. Efter tumult som uppstår blir alla vuxna dödade, och Cassie blir av misstag kvarlämnad när bussen med bl.a. hennes bror börjar fara till militärlägret. Nu måste Cassie ta sig dit på egen hand, samtidigt som frågan återstår vad militärerna tänkt att göra med alla barn och ungdomar; vilket innefattar bl.a. Sam och Ben. Och vad består den femte vågen av...?

Jag har tyvärr inte läst Rick Yanceys roman, och har därför inget att jämföra med. Då filmen inte direkt fått någon lysande kritik var jag dock lite skeptisk när jag satte mig ner för att se The 5th Wave, men glädjande nog var filmen mycket bättre än väntat och faktiskt en riktigt bra film. Storyn är måhända inte särskilt originell, men är intressant och genomarbetad. Jag uppskattar också att det för en gångs skull för genren utspelas i nutid hellre än någon framtidsvision - det blir alltid lättare att leva sig in i handlingen då, och lättare att relatera till. Resultatet är en film som för ovanlighetens skull lyckas att kombinera lättsam underhållning med tänkvärda frågor.

Det har blivit förhållandevis djupsint med intressanta frågeställningar, samtidigt som det också är charmigt och underhållande. Här finns en gnutta humor men framförallt en hel del spänning. Det är både spännande och dessutom obehagligt, med en stigande obehagsstämning som genomsyrar filmen. Överlag är det också oförutsägbart, och länge har man inte en aning hur allting hänger ihop. Samtidigt blir det dock aldrig rörigt eller svårbegripligt, utan trots ett ganska stort persongalleri hänger man med utan problem och minns vem som är vem. Därigenom förblir filmen engagerande och fascinerande från början till slut, och man dras in i handlingen på ett effektivt sätt.

I synnerhet Cassie har blivit en mångfacetterad och trovärdig rollfigur, som är lätt att tycka om och relatera till; trots att hon som alla andra begår misstag. Jag uppskattar också att vi för en gångs skull får en stark, aktiv och trovärdig kvinnlig huvudroll i en film av den här genren - trots att vi sett några sådana exempel på senare år, så är ju passiva och stereotypa kvinnoroller fortfarande mer regel än undantag. Ben hinner också få en del nyanser och känns överlag trovärdig, medan jag är lite mer tveksam till Evan - han känns mer mystisk än djupsint, om än fortfarande med viss substans.

The 5th Wave har en intensitet som jag uppskattar, där det händer något hela tiden och tempot är precis lagom högt. Man hinner andas ut mellan actionsekvenserna, men det är hela tiden obehagligt och med en fantastiskt lyckad atmosfär och stämning. För ovanlighetens skull fokuserar filmen heller aldrig på storslagna actionsekvenser, utan här är det mer lågmält och på ett mer personligt plan. Fokuset ligger hela tiden på rollfigurer och karaktärsutveckling hellre än på ren action, och det är en trevlig överraskning efter så många filmer som hellre satsar på större och större actionscener. Det gör att filmen blir djupare än vanligt, och dessutom mer personlig då allt fokuserar på just de centrala rollfigurerna - vad som händer i resten av världen antyds bara, men jag tycker det är helt rätt väg att gå, då det mest skulle kännas som överanvändning av specialeffekter för sakens skull. Dessutom blir ju sådana globala scener alltid mer opersonliga, så det är bättre att få lära känna ett fåtal personer riktigt väl. Det är ju trots allt först då som man faktiskt kan dras in i handlingen och känna för karaktärernas dilemman.

Som vanligt när det gäller filmatiseringar av ungdomsromaner är det förstås ungdomar och tonåringar som är filmens främsta målgrupp, men jag tycker ändå att filmteamet gjort ett bra jobb med att bredda målgruppen så att alla ska få ut något av det - jag hade i alla fall fullt utbyte hela tiden, fastän det börjar vara ganska länge sedan jag var tonåring och jag nog också sannolikt tillhör fel kön än vad jag tror att den huvudsakliga målgruppen är.

Dock förekommer en del klichéer och stereotyper, och även fast mycket sådant är närmast oundvikligt för genren så går det ibland lite för långt. Däribland en scen där Cassie bevittnar den mystiska Evan bada i sjön, vilket ärligt talat känns för klyschigt och går över gränsen till att börja kännas löjligt. Det är också tråkigt att Evan blivit lite sämre underbyggd än övriga rollfigurer, och vi får inte veta alltför mycket om honom. Kanske är det avsiktligt, men det gör ändå att historien med honom och Cassie blir lidande. Det är en stor skillnad gentemot Ben, som hinner få fler nyanser och känns mer genomarbetad.

Det förekommer också ett fåtal logiska luckor, även om det på den punkten ändå är bättre ställt än de flesta science-fictionfilmer som finns. Man kan också fråga sig hur man egentligen lyckas att få tag i smink i en värld där elektricitet inte längre finns och utomjordingar tagit över...? Omöjligt är det givetvis inte, men heller inte särskilt sannolikt att man skulle ödsla tid och energi på. Vissa problem som rollfigurerna ställs inför tycker jag också löses på ett lite väl bekvämt och enkelt sätt, vilket påverkar trovärdigheten. Men överlag lyckas ändå filmen att kännas logisk och trovärdig inom filmens egen premiss, vilket är en imponerande bedrift med en sådan här handling.

Slutet lämnar dock en del övrigt att önska, och när sluttexterna börjar rulla återstår flera obesvarade frågor. Det känns nästan som att bli hängandes i luften, då filmen slutar ganska abrupt och inte får något tillfredsställande slut. Det här beror givetvis på att den litterära förlagan består av tre böcker, men jag hade ändå hoppats på en lite mer avslutad avrundning så att det faktiskt känns som ett slut istället för att historien bara är halvberättad. Vi får bara hoppas att det här faktiskt betyder att den andra och tredje boken också kommer att filmatiseras, för om det här är allt känns det väldigt antiklimaktiskt.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk med en del vackra vyer i kombination med effektiv användning av både skuggor och bildkomposition. Specialeffekterna är också riktigt trovärdiga, och jag uppskattar att filmteamet valt att bygga upp mycket med hjälp av naturliga effekter och bara ta till datoranimation där det faktiskt är nödvändigt - säkerligen ett sätt att få ner kostnaden, men det hjälper också till att bygga upp en mer trovärdig miljö, då det alltid är svårt att få datoranimation att se riktigt verkligt ut.

Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. I synnerhet är Chloé Moretz lysande i huvudrollen som Cassie. Hon måste vara en av de allra bästa skådespelarna i världen i sin generation, och gör en trovärdig och naturlig rollprestation. Här finns inga antydningar till överspel, och hon lyckas få alla att förstå hur Cassie känner och tänker även utan att det behöver sägas med ord. Nick Robinson är bra som Ben och gör en naturlig och trovärdig rollprestation, även om han aldrig riktigt kommer upp i Chloés kaliber. Alex Roe är ganska bra som Evan, men känns lite mer opersonlig än resten av ensemblen; något som dock delvis kan vara avsiktligt. Maika Monroe är mycket bra som Ringer och gör allt som går av rollen, men jag hade velat se mer av henne då rollfiguren förtjänar ett större utrymme än hon fått.

The 5th Wave är överlag en riktigt bra och välgjord film, som var bättre än jag någonsin kunnat drömma om. Det är charmigt, småroligt, underhållande, spännande och obehagligt; ibland till och med på samma gång. Den har ett föredömligt tempo och en övertygande atmosfär. Visst förekommer en och annan logisk lucka och även sin beskärda del av klichéer plus en och annan stereotyp karaktär, men å andra sidan är det väl nästan oundvikligt för den här genren. Och bristerna kompenseras av en imponerande fantasi, detaljrikedom och ett oväntat intelligent manus som både har djup och värme. Jag såg filmen tillsammans med sin 18-åriga systerdotter, och vi var båda lika imponerade av den och tyckte ungefär likadant. Det är ett gott betyg och säger en del om den breddning av målgruppen som uppenbarligen gjorts. Då vi båda var överens om en stark sjua i betyg kan jag inte annat än rekommendera filmen till de flesta, även fast det nog är en fördel om man inte helt har glömt bort tonåren när man ser den...

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,39:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska (originalspråk), franska och italienska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på nio olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, och heller ingen vanlig engelsk text. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst, men tyvärr är kantlinjen svag och det finns ingen skugga alls; vilket gör att det ibland blir svårläst vid ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer man till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som bonusmaterial hittar vi först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören J Blakeson och huvudrollsinnehavaren Chloë Moretz. Det är ganska intressant och vi får veta en del matnyttigt. Det märks också att de båda trivs ihop och har en personkemi, varför kommentatorspåret känns avkopplat och personligt. Fast ibland blir diskussionerna lite väl flummiga, och fokuserar ibland på allt annat än själva storyn och manuset. Därefter hittar vi 11 bortklippta scener på totalt 25 minuter. De är intressanta att se på, men de flesta tillför inte så mycket varför det är förståeligt att de klippts bort. Någon enstaka av scenerna tycker jag dock borde ha fått vara kvar i filmen. Vidare hittar vi en så kallad "gag reel" med misslyckade tagningar på tre minuter - det är ganska kul, men ger förstås inte så mycket.

Det finns också en 14 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen fokuserar på intervjuer med regissör och skådespelare. Här finns en del matnyttigt och det är ganska intressant att se på, men i vanlig ordning finns lite för mycket allmänt skryt över de inblandade. Det känns också lite märkligt att den litterära förlagan knappt nämns ett ord om, och vem som skrivit boken framgår inte alls. Det finns också kortare minidokumentärer om träningsscenerna och att skapa världen som skildras, vilket är halvintressant men som inte tillför så mycket.

Vidare hittar vi en två minuter lång "överlevnadsguide" där skådespelarna ger sina tips om hur man överlever en utomjordingsattack. Lite löjligt förstås, men ändå ganska kul. Avslutningsvis finns också en åtta minuter lång minidokumentär där Zackary Arthur (Sam i filmen) guidar tittarna till inspelningsplatsen och intervjuar olika personer inblandade i den. Lite väl kortfattat och det är många yrkesroller som utelämnas, men ändå ganska intressant och lite charmigt. Tyvärr har bonusmaterialet varken skandinavisk eller engelsk text, vilket kan ställa till med vissa problem; även för oss som faktiskt förstår engelska relativt obehindrat.

Recensionen skriven: 1 september 2016
Senast uppdaterad: 1 september 2016

Recensionen har lästs 2733 gånger av 1584 personer, sedan den 1 september 2016