Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
David - Matt Damon Elise - Emily Blunt
Harry Mitchell - Anthony Mackie Richardson - John Slattery
McCrady - Anthony Ruivivar Charlie Traynor - Michael Kelly
Thompson - Terence Stamp Adrian - Shane McRae

Den amerikanska författaren Philip K. Dick (1928 - 1982) skrev flera dussin böcker under sin livstid, varav de allra flesta klassades som science-fiction. I Sverige har Philip troligtvis blivit mest känd genom de många filmatiseringar som gjorts av hans romaner eller (oftare) noveller; såsom Minority Report, Blade Runner, Paycheck, A Scanner Darkly och Next. Nu är det dags igen, då Philips science-fictionnovell Adjustment Team från 1954 har legat till grund för långfilmen The Adjustment Bureau, som hade världspremiär i början av mars 2011. Bakom regi står den amerikanska manusförfattaren George Nolfi, som tidigare bl.a. skrivit manus till The Bourne Ultimatum, The Sentinel och Ocean's Twelve, och som med denna film gör sin debut som regissör. Nu har filmen även släppts på DVD.

I centrum står politikern David Norris i New York, som kandiderar som senator och som ser ut att bli en självklar vinnare. Men i och med hans förkärlek för att åstadkomma skandaler och nakenchocker i tidningar förlorar han plötsligt valet. Innan han tvingas hålla tal för alla väljare och erkänna sig besegrad går han på toaletten, och stöter där på balettdansösen Elise. De blir genast attraherade av varandra, och trots att de knappt träffats blir David förälskad i henne. Men det är inte uppskattat hos medlemmarna av den hemliga myndighetsorganisationen Adjustment Bureau, som till varje pris vill följa Ödets plan och se till att David och Elise inte blir tillsammans...

The Adjustment Bureau är en mycket originell film, som inte liknar något man tidigare sett. Konceptet må vara en smula absurt och minst sagt osannolikt, men det fungerar förvånansvärt väl och resultatet är mycket imponerande. Genom att blanda genrer hej vilt har filmmakarna lyckats skapa en unik och originell ton, där man aldrig lyckas förutspå vad som ska hända härnäst. Det är både en romantisk dramakomedi, en riktigt spännande thriller, en udda science-fictionfilm och dessutom en ganska tänkvärd film om existensiella frågor. Det låter minst sagt absurt, och det är det också. Men det fungerar faktiskt riktigt väl då ingen av genrerna tar överhanden.

The Adjustment Bureau är både spännande, intensiv, smårolig, charmig och romantisk. Bitvis är den också obehaglig, när man får reda på exakt vad denna mystiska myndighet egentligen sysslar med. Under delar av filmen får man stora obehagskänslor, och det är sannerligen ingen upplyftande film om man tänker igenom allt. Det blir också ganska tänkvärt, även om filmen trots allt förblir någorlunda lättsam. Och vid några tillfällen blir det riktigt gripande, då det är nästintill omöjligt att hålla tårarna borta. Trots den tillspetsade och osannolika premissen, så lyckas The Adjustment Bureau också att framstå som relativt trovärdig och det är trevligt med en film helt befriad från logiska luckor. Mycket mer än så tycker i alla fall inte jag att man kan begära, så jag upplever The Adjustment Bureau som en mycket bra och lyckad film.

Åtminstone de två huvudrollerna har blivit mångbottnade och nyanserade karaktärer, och deras relation känns verkligen äkta. De flesta andra har dock blivit ganska endimensionella, och det gäller framförallt medlemmarna i den mystiska myndigheten. Men det kan man leva med, och det förändrar inte helhetsintrycket i någon alltför hög utsträckning. Filmen förblir också engagerande och fängslande, och genom ett föredömligt tempo går tiden fort där det aldrig känns segt eller tråkigt. Jag tycker dock att filmen är som bäst under de två första tredjedelarna, och mot slutet uppstår en viss svacka. Under ett lite för långt parti spårar storyn ur en smula, och det handlar mest om effektsökande actionthriller-inslag av typen "få hjärtat i halsgropen av snabba spring". Det är inte så länge, men man känner i alla fall av det och filmen hade vunnit på ett lite lugnare tempo mot slutet.

Man kan också tycka att filmen vid några tillfällen känns en smula övertydlig, då manusförfattarna i ett försök att undvika att få den röriga storyn att bli ofattbar istället förklarar lite för mycket. Det är en svår balansgång och det här är onekligen en ganska invecklad story, som annars lätt hade kunnat bli obegriplig. Det är lite tråkigt att man inte kunnat hitta en bättre balans, men jag föredrar absolut övertydlighet framför att knappt förstå någonting; det har funnits alldeles för många sådana filmer som man måste se om flera gånger för att ens förstå tanken. Därför tycker jag överlag att det här filmteamet har lyckats väl, och det är ett genomarbetad och lagom intelligent manus med ett riktigt smart och lyckat slut.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett effektivt bildspråk, om än utan att nå några nya höjder. De sparsmakade effekterna är också realistiska, och jag uppskattar att filmteamet valt att fokusera på manuset hellre än på frossande i datoranimerade effekter. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och både Matt Damon och Emily Blunt är utmärkta i de båda huvudrollerna. Båda två spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj, och dessutom har de en imponerande personkemi som gör att man lätt kan känna med dem och att deras relation framstår som äkta. Även i övrigt är det bra skådisar, och det finns inte ett enda svagt kort i den här imponerande ensemblen.

Åsikterna lär gå isär om en så udda och egendomlig film som The Adjustment Bureau. Det gäller helt enkelt att lyckas att ta till sig det smått absurda konceptet, och vilja se en film med ett sådant något övernaturligt tema. Om man har svårt för sådana filmer lär man också få svårt att uppskatta den här filmen, men bara man kan ta till sig ett sådant budskap och tema så är det en både berörande, tänkvärd och underhållande film som väntar. Visst finns det nackdelar och filmen hade kanske vunnit på om manuset kunnat finslipas en smula, men det är ändå en av de bättre filmer jag sett på ett bra tag. Det är svårt att klaga på en film som lyckas att blanda så många genrer på ett föredömligt sätt, och som både blivit charmig, gripande och t.o.m. ganska djup. Och trots att det här är en genre jag vanligtvis har svårt för, och jag oftast föredrar mer jordnära filmer, så var jag ändå mycket imponerad och engagerad från början till slut. Jag kan därför varmt rekommendera The Adjustment Bureau för alla som lyckas att ta till sig lite osannolika och udda koncept, och då filmen även håller att ses om känns en svag åtta som det solklara betyget.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, vilket på ren svenska innebär mycket små och knappt märkbara svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska ljudet finns även ett ungerskt och tyskt ljudspår. Både bild och ljud håller hög kvalitet. Filmen är textad på nio olika språk, däribland de nordiska språken samt engelsk text för hörselskadade. Tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade, men den engelska dövtextningen är trots allt betydligt bättre än ingen engelsk text alls. Den svenska texten håller ganska hög klass, även om jag upptäckte ett mindre antal översättningsfel. Det mest påtagliga är "third grade", som av sammanhanget uppenbarligen syftar på tredje klass (alltså trean i lågstadiet) men som översättaren av någon outgrundlig anledning har översatt till "tredje graden". Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan spelas först distributörsjingel från Universal på 23 sekunder, som tyvärr inte går att hoppa förbi eller ens spola på bild. Det går väl an om det är korta jinglar, men 23 sekunder är en ganska lång stund att inte kunna göra någonting under. Därefter visas en språkvalsmeny, som följs av varningstexter i 15 sekunder. Därefter visas reklam för HD-formatet Blu-Ray samt trailers för andra filmer, som går att hoppa förbi. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är stillastående och stilren, men tyvärr finns menyn bara på engelska. Jag uppskattar dock att vi slipper anti-piratpropaganda och andra sattyg som andra distributörer sysslar med. En liten udda egenhet är att filmen automatiskt startar efter att menyn visats i en knapp minut, men om det är en fördel eller nackdel är nog en smaksak. Själv har jag lite svårt för det.

Som bonusmaterial hittar vi först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören George Nolfi. Överlag är det intressant, och han tar upp en del matnyttig information. Men uppenbarligen har George lite svårt att hålla intresset uppe, och efter ett tag börjar jag tröttna på hans övertydliga förklaringar om manuset ("Det är meningen att man ännu inte ska veta..." upprepar han minst ett tiotal gånger). Ibland blir det också lite för egocentriskt, och det hade blivit bättre om exempelvis de huvudrollsinnehavarna eller någon av producenterna också fått medverka på kommentatorspåret. Därefter hittar vi ett flertal bortklippta scener, varav ett par egentligen är utökade versioner av befintliga scener. Ingen av dessa tillför särskilt mycket, och även om det går att se på så är det fullt förståeligt att de klippts bort.

Därefter hittar vi en 7 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär vid namn "Leaping through New York", som framförallt handlar om inspelningen av filmen och om inspelningsplatserna. Bitvis är det intressant, men för mig som inte är så överdrivet tekniskt lagd och heller aldrig varit i New York, så blir det efter ett tag ganska tjatigt och ointressant. Vidare hittar vi en fem minuter lång minidokumentär vid namn "Destined To Be", som handlar om handlingen och om rollbesättningen av den manliga huvudrollen. Här finns visserligen en gnutta matnyttig information, men alldeles för stort fokus läggs åt att låta skådespelarna berätta om deras rollfigurer och om handlingen; något som lär vara solklart för alla som faktiskt har sett filmen. Slutligen återfinns en 7 minuter lång minidokumentär som DVD-producenterna kallat för "Becoming Elise", och som framförallt handlar om Emily Blunt och hennes rollfigur samt framförallt om den dansträning hon genomgått för att kunna klara av rollen. Det är mer intressant och det finns absolut en hel del matnyttig information inbakad, men efter ett tag börjar det kännas upprepande och om man inte är överdrivet insatt i balett lär en del av innehållet vara tämligen ointressant. Tyvärr har extramaterialet ingen svensk text, men allting har i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingen text alls.

Recensionen skriven: 5 maj 2011
Senast uppdaterad: 21 februari 2013

Recensionen har lästs 3557 gånger av 1948 personer, sedan den 5 maj 2011